Jump to content

Nye batterier - noen som har prøvd disse?

olpi

Recommended Posts

Ser at Maritim selger AGM batterier. Noen som har erfaring med Disse batteriene?

Meget bra CCA og de skryter av at de tåler mange utladninger... .

Finner det ved å søke HER på Varta`s sider.

Varta er vel ikke så mye brukt i båter (frem til nå?), men i bil har de etter det jeg vet vært meget anerkjent.

Grunnen til at jeg spør er at prisen vel er meget bra til å være AGM batteri.

Redigert av OLPI (see edit history)

Et AGM ventiloregulert batteri med 95 amp 20 timer kapasitet og 850 Amp EN starteffekt er et rent startbatteri

og egner seg dårlig til forbruk og dyputladning.

Det er bedre til båt og bruke et AGM traksjonsbatteri på 95/105 Amp

med lavere. ca 650 Amp startkapasitet. Denne type batterier har tykkere plater og er bygget for å tåle dyputladning ned til 80% uten å ta skade. 650 amp en i starteffekt er nok til å starte de fleste båtmotorer uten problem.

Nå utlader jeg ikke batteriene så mye som 80%. Normalt ikke mer enn maks 40-50 %, som oftest mindre enn det også. Når jeg leser om AGM batterier skriver etter det jeg kan se batteriprodusentene (som produserer alle typer blybatterier) at AGM tåler flere dyputladninger og har høyere CCA enn konvensjonelle blybatterier. Stemmer ikke dette så er det jo rart at de skriver det, er det ikke?

Jeg bruker også batteribanken til f.eks thruster og da er den ingen ulempe med høy CCA og at spenningen synker mindre ved stor belastning som flere brukere av AGM forteller om.

Her er en annen produsent av bl.a. AGM som skriver det samme: LIFELINE

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg kjøpte 4 stk. slike 70 Ah batterier fra Maritim ifjor. Disse er parallellkoblet. Hadde jeg hatt fysisk plass, hadde jeg kjøpt 95 Ah batterier. Jeg er allefall overbevist at dette er de beste batteriene jeg noensinne har hatt. De sto i båten i vinter uten lading og spenningstapet var nesten ikke merkbart. Ellers har jeg aldri opplevet batterier som er så "glupske" etter litt forbruk. Generatoren gir mer enn jeg har opplevet tidligere. Når batteriene har fått det de skal ha, viser de tydelig at de er "mette" og det går ikke en eneste ampere gjennom shunten (gjelder både for generator og landstrøm-lader). Jeg har også et slikt batteri som startbatteri i en bil og det virker vel så overbevisende der (selv om jeg ikke kan følge med på forbruk og lading).

Jeg har tidligere brukt både Optima og Maxxima-batterier, men disse nye Varta-batteriene virker vel så overbevisende. Mine tidligere konvensjonelle batterier har vart i ca. 10 år og hvis disse AGM-batteriene varer dobbelt så lenge, er jeg godt fornøyd.

Eivind

Mine tidligere konvensjonelle batterier har vart i ca. 10 år og hvis disse AGM-batteriene varer dobbelt så lenge, er jeg godt fornøyd.

Eivind

I og med at du får vanlige batterier til å vare såpass lenge så har du allerede et bra batterihold. Jeg tror ikke du skal bli skuffet om de nye batteriene ikke varer det dobbelte, for det er vanskeige å gjøre bedre jobb når jobben allerede er godt utført.

Har du noen ide om hva du gjør riktig eller er det tilfeldig?

Høres betryggende ut Eivind. Kanskje jeg skal gå for dem...? Jeg har fått pris på noen andre AGM batterier og de er vesentlig dyrere. Venter nå på tilbud fra Gylling (HAZE) på 3 stk AGM batterier.

Det er store prisdifferanser på batterier når man søker på nett og får pristilbud. GEL batterier fra f.eks Sønnack kan man jo få rimligere enn enkelte AGM batterier.

SPARELYS selger f.eks GEL til ok pris etter det jeg kan forstå. Frakt er maks 120,-.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...