Jump to content

Oppgradering Raymarine E fra 3.31 til 4.29 - utfordringer

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har oppgradert Raymarine-softwaren ombord fra v.3.31 til 4.29 og dette har gitt meg endel utfordringer. Jeg vet at mange av de vanlige spørsmålene allerede er lagt inn i FAQ'en til Raymarine, som her: http://raymarine.custhelp.com/cgi-bin/raym...hp?p_faqid=1219 Min utfordring i dag var at radarbildet forsvant og jeg brukte mye tid på å finne i systemoppsettet at jeg faktisk har radar. Jeg trykte nok litt i hulter til bulter med igangsetting av fabrikk-default (presse power-tast + tast til høyre for power-tast ved strømtilførsel inntil nedtelling fra 3 til 1 starter).

En av utfordringene jeg har nå er følgende: Jeg har to posisjoner med skjermer (oppe og nede). Jeg vil definere den nedre som "master" og den øvre som "slave". Hvordan gjør jeg det? Et alternativt spørsmål er om det er nødvendig. For øvrig er det så mange nye funksjoner på 4.29 at jeg regner med å b ruke en stund til å bli kjent med disse. Jeg har Raytech RNS koblet opp via intranet. Er det noen gode råd om hvordan jeg kjapt tvangssetter IP-adresser slik at jeg hurtig får kontakt mellom PC og Raymarine-systemet. Noen ganger går det på sekunder, mens det andre ganger tar mange minutter. Jeg skjønner ikke hva som krever mye tid.

roaldbj: Har du prøvd svartjenesten til Raymarine? Min erfaring er at de svarer svært raskt, men det er mulig at spørsmålene dine er såpass intrikate at du får beskjed om å "contact local dealer" :sad: De har tydeligvis en slags limit for hvor langt de går utenfor manualen før de hanker seg inn, antakelig av samme grunn som at det alltid står "objects in the mirror may be closer than they appear" i amerikanske sladrespeil (cover ass..). Ellers setter jeg stor pris på at du tar på deg rollen som testpilot, så slapper jeg av med min ver. 3.30 til du er i mål :cool:

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg har 4.29 på min E80 (men om mitt problem er relatert til dette aner jeg ikke). Klarer ikke å finne ut av hvordan jeg får opp to kartbilder samtidig. Hvis jeg holder inn "page" knappen i 2 sek kan jeg velge display, men ingen av "chart" sidene er definert slik jeg ønsker. Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg definerer hva som skal vises i de respektive vinduene?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 4 uker senere...

Jeg har hittil målt vindstyrken med håndholdt vindmåler. Jeg vurderer nå å montere en Maretron WS0100 som sender signalene via NMEA 2000, se eksempelvis http://www.belamarin.no/maritim/index.asp?...;menuid=1000140 . Nå er NMEA hastigheten satt slik at jeg kan benytte AIS så jeg må håndtere NMEA signalene fra vindmåleren på ett vis. Er det noen som har erfaring med Maretron WS0100 tilkoblet Raymarine navigasjonssystem?

WS0100 har som du skriver NMEA 2000 interface, så det har ingen betydning hvordan NMEA 183 inngangen som du bruker til AIS er konfigurert.

Du vil trenge en NMEA 2000 til E-Serien Seatalk-2 adapter

Maretron NMEA-2000 til E-Serie adapter

Hvis du ikke allerde har et Seatalk-2 eller NMEA-2000 nettverk vil du også trenge to T-uttak, en power tap, 2 NMEA 2000 kabler av riktig lengde og to 120 ohms terminatorer.

Du vil se eksempler på hvordan nettverket skal bygges på begge linkene i dette dokumentet. På linken under er det også et dokument som forklarer dette. Finnes også mye NMEA 2000 informasjon på Lowrance sidene.

NMEA 2000 kabling

De eneste som leverer NMEA-200 kabling av god kvaliet er Maretron og Airmar, er vel bare Maretron som er tilgjengelig i Norge.

Jeg har et Maretron SSC200 kompass og mye annet koblet til min E80 via NMEA2000/Seatalk-2, har i all hovedsak brukt Maretron kabler.

SSC200 ser ut til å fungere meget bra, ikke uventet akkurat når en tenker på hvor avansert teknologi det bygger på. Det er et 3-aksialt magnetometer med et 2-aksialt MEMS akselerometer og en MEMS rategyro. Ved hjelp av digital signabehandling er det da mulig og gi korrekt headinginformasjon selv om båten kaster rimelig mye på seg.

Er mulig å få opp kompassretningen når båten ligger stille på E-serie skjermen. Jeg bruker ikke E80 i det hele tatt for å vise numerisk informasjon, jeg har en Lowrance LMS-525C som jeg bruker til slikt. Den er også koblet på samme NMEA 2000 nettverk som kompasset og E80. Lowrance er 100 ganger bedre enn Rymarine både når det gjelder NMEA 2000 implementasjon og visning av numeriske data.

Redigert av abbor (see edit history)

Jeg er i sommer fasinert over oppgraderingen av RNS v 6.1 beta. Her er kartutsnitt fra området nær Björkö som jeg har planlagt å seile til i morgen. Jeg ser at mange er skeptiske til Navionics Platinum, men jeg har i sommer hatt mye glede av informasjonen på brikken. Den har gitt meg mer detaljert informasjon om høydeforhold på øyer enn hva jeg tidligere har lest ut av kartene alene. Men dette beror på min manglende kom kompetanse.

bjrk.jpg

Satelittoverlegg på landområder er en bra funksjon for å orientere seg, på versjon 1.20 av brikka er det også inkludert for Mjøsområdet :smiley:

3D kartfunksjonen finner jeg ikke veldig nyttig når jeg er underveis, men er et bra verktøy for å identifisere nye fiskeplasser. Hadde kjøpt Platinum om jeg skulle ha valgt på nytt.

Er det noe nytt i RNS v 6.1 når det gjelder visning av Platinum data?

Jeg tror du kan mye mer enn meg om dette abbor. Jeg fikk ikke frem sattelittoverlegget på min gamle v 6.0 - men det beror sikkert på manglende kompetanse. Jeg er nå meget fornøyd med at ruteplanleggingen fungerer uten probelemer - i v 6.1 - så langt. Jeg har ikke klart å fremprovosere problemer i v 6.1. Jeg storkoser meg hver kveld med planleggingen av seilasen fremover. De andre jentene ombord har sine egne PCer og jobber uavlatelig via ICE nettverket. Her er det fred og ro.

• 2 uker senere...
Jeg har nå brukt beta versjonen av Raytech RNS 6.1 flere uker og har ikke opplevet noe "krasj" enda. Er det andre som har kritiske erfaringer? Under et Prnt Scrn bilde av del av Limfjorden med kart, AIS data og fotografi.

aissunrise8.jpg

Hei, hvor er det mulig å få lastet ned Raytech RNS 6.1 Beta. Er det noen som klarer å kjøre 6.0 versjonen under Vista ?

Hilsen Xbox

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...