Lars H. Startet 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2004 Hei. Nettopp tilbake etter litt jobbing i båten, men hva fikk jeg se da jeg inspisserte båtplassen? Jo, isen har tatt utliggerne mine! Håper det er iorden til uken etter påske da jeg SKAL! på sjøen. Og på hele flytebryggen utenfor er samtlige utliggere gått på den ene siden! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonny Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Uffda......Det var et trist syn. Er det ikke impeller så er det noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Kom him te' na mor kjera bad'n - kom him og få komla med dott! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Ingenting slår det nei Med pølse, kjøtt, kolrabistappe, fett og baconterninger over. Og med iskald melk til Er et must minst en gang i uka det her på Karmøy i hvert fall Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Og med iskald melk til Håpe du meine kalde kumjølk, å ikkje det kvida skvipe som Tine sele Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Pjolter Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Ikke snakk stygt om kua mi,,, er bygutt og liker ikke melk fra kua,, har prøvd det.,... Trist med uteliggerene dine.. håper de er i ordn før Trudelutt skal atter få vann under kjølen.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Jonny Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Håpe du meine kalde kumjølk, å ikkje det kvida skvipe som Tine sele Klart det, her er det bare melk i fra Qa som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Klart det, her er det bare melk i fra Qa som brukes.Trist med uteliggerne(!) men hva er årsaken? Er det isen som "skjærer" hull i dem? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Du får nok holde deg på land Trudelutt. Ta det med ro, Sverre og gutta fikser det nok. Drøyer det for lenge, så får du heller ta med deg en kopp og Sailor ned til Hulda og få en avstressende kaffe på en gyngende båt. Det serveres kun gourmet pulverkaffe. Det Poseidon snakker om: Kom him te' na mor kjera bad'n - kom him og få komla med dott! Er det mat? Hvis det er disse regummierte pottetene vi fikk offshore, gud forbyde... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 kom him og få komla med dott! mvh Poseidon Ååååå fytti rakkær`n!Nå høres du ut som Ørnhild nå Poseidon når hun stunder mot vest.... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Jeg lurer på om Lars H føler at en diskusjon om komle løser hans problem?? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Poseidon Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Jeg lurer på om Lars H føler at en diskusjon om komle løser hans problem?? For dem som eventuelt ikke har fulgt med lenge nok på baatplassen til å få det med seg: Lars H er "siddis", dvs ekte innfødt stavangergutt Når det går på tverke for en siddes er der bare en ting som hjelper; nemlig "him te nå mor og få komla med dott i...." Dessuten: Lars er snart pensjonist, han drømmer om å flytte fra snøhaugene på østlandet og hjem igjen til Stavanger hvor plenene ikke er hvite, men grønne. Der kan han nemlig bruke båten hele året, ha den liggende ute - uten å bekymre seg for at is og annen elendighet skulle ødelegge båtplassen hans. Nå regner jeg med at sammenhengen er innlysende mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Hva er det du sutrer etter? Du vet iallefall hvor du skal ha båten denne sesongen, hva skal da en annen si som ikke har båtpassen for året i orden. Bare fyll på med ballast så går det greit med utriggrene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Fra en Bergenser som har tilbrakt 6 år av mitt liv i Stavanger: Det heter raspeballer!!! :nono: Ellers tror jeg nok de fleste av oss har fått med oss at Lars H er siddis!! Selv har jeg hatt en liten opprydning på utstikkeren, fant gamle tau fra lenge før min tid som hang lodrett i sjøen. Veldig synd at mattilsynet helt sikkert har synspunkter på blåskjell som har vokset mindre enn 1 meter horisontalt fra eksosrør osv., jeg kastet dem heller enn å koke dem. Hadde en fin tur rundt Skorpo/ Strøno, gjennom sundet ved Vedholmen. Regnet pisket, kaffen var god og varm. Hva mer kan en ønske seg?? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Sebaldus Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Hadde en fin tur rundt Skorpo/ Strøno, gjennom sundet ved Vedholmen. Regnet pisket, kaffen var god og varm. Hva mer kan en ønske seg?? Ser man det! En fra mitt nærområdet. Skal holde øynene åpne etter Viknes 1030 fremover. Ligger en i Vargavågen, men du har kanskje hjemmehavn ved Lysekloster? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Hei. Her er eg igjen. Poseidon har rett i de han seie om meg. Men nå ble eg ordentlige sulten på någe gått. Ordentlige komla har eg ikkje smakt ette at mor mi døde, og de e mange år siden. Kånå kann ikkje lage komle. Men baill (fiskakomle som far min nedladende pleide å si) kan hu laga, og de et gått de og! Hu e fra Baillsund! Når hu e på kvellsvakt på sygehuset hende de atte eg kjøbe Fjorlands komla å lage te. Men de e ikkje det samme som mor mi sine komler. Komler, saltkydd (helst islandsk dilkekjødd), kålrabi kokt i skjever og någen kraftige pylsebeder. Og smelta smørr! Komlene hjemme va ganske små, hu mor brokkte ein store suppeskei te å forme komlene med. Då greide eg 10 - 12 komler. Og heilt rekktig Poseidon, det måtte vere kalle melk te. Tine va vel ikkje oppfunne den gongen, det va nok melk fra Frue Meieri I Stavanger. Og te Laholm, - nei, i Stavanger hete det komle, på Sørlandet klubb, men østlendinger som ikkje veid ka goe mad e kalle de raspeball! Ikkje någe å diskutere, ponktum finale! Nok om mat. Som det synes på et av bildene fra havnen, ligger det en arbeidspram ved flytebryggen, og utliggerne der er dratt opp på bryggen. Så rep. arbeidet er igang. Hva som har skjedd, vet jeg ikke, kanskje isen har skåret hull i pontongene. Ble først gjort oppmerksom på det idag av Sailor (som har båten sin stående 50 meter fra Trudelutt. Forrige helg hadde vi baatplassen.no treff, Sailor, Hulda og jeg i havnen. Artig å treffe folk ansikt til ansikt. Under praten idag fant Sailor og jeg ut at vi hadde jobbet på samme arbeidsplassen (Tandberg Data) i mange år uten å vite om hverandre, - verden er ikke stor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Sparky Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Etter programmet om havnemesteren fra Soon på tv i vinter blir vel dette pålagt ryddet opp i snarest(?) Skulle ønske vi hadde en slik en på Kambo. JEG VIL HA BÅTPLASS I SOON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Etter programmet om havnemesteren fra Soon på tv i vinter blir vel dette pålagt ryddet opp i snarest(?)Vel, nå er dette helt innerst i den private havnen, Sonskilen Båthavn. Tror ikke havnekapteinen har så mye han skulle ha sagt der. Men som det vises på det siste bildet, er tydeligvis arbeidet igang. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hej LarsH I våran havn plockar vi opp alle Y-bommar som sitter i 'faste' brygger + 5 Y-bommer närmast land på alle flyt-bryggor ! (tidsåtgång 3 tim på hösten o 3 på våren, dugnad för medlemmarna, resten av dagen går til den egna båten)! De förste åren hade vi mange scener som dine bilder viser, med sjunkna o krokiga bommer! när isen begynner o röre seg, då drar det o sliter noe alldeles otroligt i desse bommer som ligger närmast land og er 'fastfrusna' i land! Däremot flytbryggor o bommer lengre ut, där följer hele pakke med der klarer dom seg bra! vi har totalt 1200 plasser sommertid i tre havner som ligger intill varandra! Havnen er en klubbhavn ! http://www.kmsnordon.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rolf Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Kan ikke si at vi æ heilt ferdi med madpraten enda. Æ må nok arrestere dæ liddegranne der Lars. Her nere på Sørlanne hedår de KOMPE (iallfall på striba Kristiansand-Mandal). Vi brugår å ha i litt salt kjødd, litt flesk å en pølsebede. I butikkane får vi kjøpt ferdilava 'kompeflesk' som æ salt kjødd å flesk kutta i passelie små terningår. Serveres med smelta meierismør å iskall H-melk. None har litt strøsokkår på, men ikke vi i min familie. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
MVH Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Torsdager er "komledag" i Rogaland Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 De er i full gang med utliggerne på flytebryggene. Tre mann i arbeid i kveld. Din tur kommer nok, Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 De er i full gang med utliggerne på flytebryggene. Tre mann i arbeid i kveld. Din tur kommer nok, Lars! Var nedom i kveld. Ser ut til at Trudelutt kan gå på vannet til helgen. Det var full aktivitet da jeg var der ved halvsyvtiden. Nå mangler vi bare han som skal stoffe og polere propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hei. Takk for info, Fenix og Hulda. Med 7mil til havnen blir det ikke at jeg får gjort noe på vanlige ukedager. Men hele påsken har jeg fri. Tar vel kalesjen på lørdag, så da blir det i sette igang å vaske og polere. Propellen ble forresten pusset igår søndag. Håper Sverre setter på vann til helgen. Dersom ikke, tar jeg med 25liters kanner med vann og setter de på dekk med slange ned til høytrykkspyleren. Har gjort det mange ganger før og det fungerer utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Ser ut til at Trudelutt kan gå på vannet til helgen. Siden Lars er fra Stavanger føler jeg meg helt sikker på at han setter "Trudelutt på sjøen". Det med "vannet" klinger så "søtt" for våre vestlandske ører. Og hvis "Trudelutt kan gå på vannet" da er hun jo i ferd med å gjenta noe som skjedde for ca 2000 år siden mvh Poseidon (som heldigvis er på SJØEN hele året....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.