Marina 7050 Startet 23.Juni.2008 Del på Facebook Startet 23.Juni.2008 Hadde i fjor en garantireparasjon på tiltinstrumentet. I år dukket det opp feil på samme instrument og jeg tok dette opp med Garstad AS, som hadde utført arbeidet. Jeg fikk da svar om at det ikke var sikkert at dette var en garantisak, ettersom drevet hadde vært nede i forbindelse med service (godkjent verksted). Det er første gang jeg erfarer at service på verksted medfører "tap av garanti". Er det noen som kjenner til lignende? Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Capitaine Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Dersom båten ikke er eldre enn 5 år, kan du reklamere etter forbrukerkjøpsloven. Om ikke dette er tilfelle, eller uansett, kan du reklamere etter loven om håndverkertjenester m.m. LOV 1989-06-16 nr 63: Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere. Utdrag fra loven ovenfor om det som går på reklamasjon: § 22. Reklamasjon. (1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. (2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. (3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Det er mulig at Garstad har rett i at VP sentralt ikke vil dekke denne saken dersom det er forårsaket av vedkommende som utførte servicen, og at de mener at du må reklamere på jobben til denne reparatøren. I så fall er det vel pr. definisjon ikke en garantisak. Det som selvsagt er problemet er at det antakelig er umulig for deg å påvise _om_ det var jobben under service eller tiltinstrumentet som er opphav til feilen. Når du skriver "godkjent" - vil det si VP-autorisert reparatør? I så fall mener jeg at du går på Garstad og videre til VP-Norge dersom de ikke vil høre. Hvis han ikke er VP-autorisert så tror jeg du er oppe i en typisk rørleggeren/elektrikeren-skylder-på-hverandre diskusjon og sliter med mindre du har facts å legge på bordet (oppsto feilen umiddelbart etter service f.eks.) Mulig Worse har et godt tips dersom han er innom tråden. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 En hvet normalt ikke hva som er garantisak før etter en hvet årsaken til feilen. Når en feil blir repparet etter et år blir ikke garantitiden noe kortere , den blir utvidet , dvs feilen kan ikke repareres med gjevne mellomrom til garantitiden er gått ut og så si , Sorry nå er garantitiden gått ut. Om det skal skyldes på andre kreves det mye dokumentasjon og synes verkstedet burde spart seg for den beskrevne kommentaren som er årsak til innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Når en feil blir repparet etter et år blir ikke garantitiden noe kortere , den blir utvidet , dvs feilen kan ikke repareres med gjevne mellomrom til garantitiden er gått ut og så si , Sorry nå er garantitiden gått ut. Nei, det mener jeg bestemt ikke er korrekt. Jeg jobbet i InfoCare i noen år den gang jeg var meget yngre og penere enn jeg er nu og gjorde mye garantijobbing for bl.a Compaq/HP. Garanti er noe som gies av produsenten som et tillegg til reklamasjonsretten. Og den utvides aldri. Dog gjelder reklamasjonsretten i 2/5 år etter kjøpet, men utvides heler ikke utover de 2/5 år selv om tingen har vært reparert. En ting kan reparees 3 (?) ganger før kjøper har rett til omlevering og få ny gjenstand. Så i praksis kan tingen reparereres 2 ganger innenfor garanti, men når den ryker siste ganger utenfor garanti er det kjøpers problem. Joda310 redigert, lagt til 2/5 år reklamasjon Redigert 24.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Marina 7050 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det jeg reagerer på er at Garstad har akseptert/anbefalt verkstedet som er brukt. og når første svaret er "Vi kan ikke garantere at dette er en garantisak ettersom drevet har vært av i forbindelse service. Du kan enten levere båten til oss eller til xxxxxx, det går ut på det samme." Det virker som det viktigste poenget er å så tvil om ansvaret her. Skulle gjerne sett en mer imøtekommenhet. Har sendt mailen vider til Volvo Norge, men det bygger opp under at båtbransjen bør gå litt i seg selv. Har møtt flere imøtekommende representanter for næringen, men det er nok et stykke å gå. Vi får se hvordan dette ender ut. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Whistler Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nei, det mener jeg bestemt ikke er korrekt..... Garanti er noe som gies av produsenten som et tillegg til reklamasjonsretten. Og den utvides aldri. Dog gjelder reklamasjonsretten i 5 år etter kjøpet, men utvides heler ikke utover de 5 år selv om tingen har vært reparert. En ting kan reparees 3 (?) ganger før kjøper har rett til omlevering og få ny gjenstand. Så i praksis kan tingen reparereres 2 ganger innenfor garanti, men når den ryker siste ganger utenfor garanti er det kjøpers problem. Her må tunga holdes rett i munnen. En garanti er noe produsenten eller leverandøren tilbyr i en periode, og ofte går den ut på at en gjenstand fungerer som den skal, hvis ikke blir den omlevert eller reparert, i mange tilfeller på stedet. Reklamasjonsrett er et lovregulert forhold mellom selger og kjøper som sier at dersom feil eller mangler oppstår innen 2/5 år som følge av produksjonsfeil eller materialfeil, så har kunden krav på reparasjon eller ny vare for selgers regning. For et par år tilbake ble det presisert at det ligger på selger å bevise at feil/mangler skyldes feil bruk av kjøper for å komme fra reklamasjonsansvaret. Etter et antall reparasjoner har kjøper krav på omlevering. Da starter faktisk en ny reklamasjonstid å løpe. Dersom selger går konkurs eller avvikler er det i utgangspunktet ingen å stille reklamasjonskravet mot, men det hender at importør eller produsent er velvillig innstillt. Summa sumarum kan det se ut som at en garanti i de fleste tilfeller er positivt for selger da garantien gis av produsent/importør/tjenesteyter. Den norske forbrukerkjøpsloven er en av verdens beste. Husk at den gjelder forbrukerkjøp. Kjøper du noe i navnet til firmaet ditt har du meget begrenset reklamasjonsrett. (90 dager er et tall som popper opp i hodet mitt.) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nei, det mener jeg bestemt ikke er korrekt. Enig Joda310, tar du eksempelet med en mobil telefonen som ryker etter 11 mnd og som har 12 mnd garanti så får du ny telefon, men du får ikke nye 12mnd garanti på den nye telefonen. Du har kun 12 mnd fra den dato du kjøpte den opprinnelige telefonen fra forhandler. Reklamasjonsrett iht kjøpsloven har du men ikke garanti fra forhandler, reklamasjonsretten gjelder også fra den dato du kjøpte produktet. Selv har jeg også jobbet en del med garantioppfølging men i mitt tilfelle på innstalasjoner og plattformer til norsk offshore bransje. I kontraktene vi har med oljeselskapene er det normalt oppgitt at det for utført garantiarbeid påløper nye 2 års garanti for denne delen av arbeidet (evt 1 år alt avhengig av hvilken kontrakt). Dette er da regulert i kontrakten ikke av norsk lov. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 "Vi kan ikke garantere at dette er en garantisak ettersom drevet har vært av i forbindelse service. Du kan enten levere båten til oss eller til xxxxxx, det går ut på det samme." hvis en gjenstand er innenfor garantitiden , så skal \må vel garantisten demontere \finne feilen selv om den er skrudd på uten at det koster noe som helst for kunden. skulle det i denne saken vise seg at det er gjort feil ved service , får garantisten sende evt eregning til kunde som igjen sender den til service verkstedet ,med dokumentasjon fra garantisten at de har gjort noen feil. kunden skal vel uansett slippe å betale noe som helst , med mindre det dreier seg om feil bruk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
truls8 Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det er veldig lite interesant om dette er garantisak eller ikkje, lever båten inn til verkstedet å si at de får ta å rette på arbeidet de gjorde i fjor. Hvis de meiner det er en garantisak så får dei dekt kostnadene sine fra VP hvis ikkje må dei punge ut for det sjølv. Hvis de begynner å krangle på dette, setter du opp et stort skilt i gata der det står at dei gjør slapt arbeid og ikkje ordner opp etterseg. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nei, det mener jeg bestemt ikke er korrekt. Jeg jobbet i InfoCare i noen år den gang jeg var meget yngre og penere enn jeg er nu og gjorde mye garantijobbing for bl.a Compaq/HP. Garanti er noe som gies av produsenten som et tillegg til reklamasjonsretten. Og den utvides aldri. Dog gjelder reklamasjonsretten i 5 år etter kjøpet, men utvides heler ikke utover de 5 år selv om tingen har vært reparert.En ting kan reparees 3 (?) ganger før kjøper har rett til omlevering og få ny gjenstand. Så i praksis kan tingen reparereres 2 ganger innenfor garanti, men når den ryker siste ganger utenfor garanti er det kjøpers problem. Joda310 PU !! har du alri hør om FIn Gammel , Lite brukt kan og brukes som sjekketriks når en begyner å utgå på dato og her bør det i hvertfall gies minst mulig garantier. Har hatt en PC til repp hos InfoCare på Heimdal og opplevd att tolkning av garantier ikke er lik innen Data verdenen og Håndtverks verdenen , min verden . Dette betyr vel da att om en pc går i stykker og du får en ny en måned før garantien går ut da bare i mnd garanti på denne eller gjelder dette bare når en kaller dette en repprasjon ved å bruke samme shassi ved å heller skifte ut bare innmaten. Spørsmålet er intresant og omtvistet da en slik tankegang og holdning fra leverandører fører till att den som er hjelpsom og utfører en reprasjon i garantitiden overtar garantiansvaret noe som ikke er uvanlig. Resultatet blir da at om du spør ett verksted om å ta en service på ett drev eller en motor ellerr lignende , att verstedet ikke tørr å hjelpe deg og du må da ta servisen til kanskje 3 dobbel pris hos merkeleverandøren som da har klart å lage seg ett monopol på servisen på ditt produkt . Her var det Garstad a/s og merket var? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Dette er ene og alene tull. Du kan ha utført service på drevet selv om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Problemet skjennerelt med dette blir stadig større da : Motorer og utstyr blir nå utstyrt med mere og mere avansert elektronikk som er kodet og beskyttet og som trenger spessisalustyr som kun selger har. Før når en gikk ut fra butikken og trodde en hadde gjort en god handel på en båtmotor så var det kanskje slik. I dag når du går ut av butikken med en båtmotor så har du trolig inngått ett slags service ekteskap med selger der du ikke hvet prisen på det totale og som du ser av trådstarter så er og prisen for utroskap høy. At og noen prøver å true til seg den faste servicen på ett drev må da hvere toppen , vanskelig å finne noen annen grunn for en slik uttalelse som er gjort fra leverandøren sentralt. Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Da har jeg snakket med verkstedet som utførte service. I tillegg til at det er sendt mail til Volvo og Garstad. Håpet er nå at de kan snakke sammen på bakrommet og finne en løsning. Det viktigste for meg er å ikke bli en kasteball mellom de ulike aktørene. Som den otimist jeg er, tror jeg de klarer det. Skal legge ut en bekreftelse når jeg ser om det går i orden. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Windy37GM Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) PU !! har du alri hør om FIn Gammel , Lite brukt kan og brukes som sjekketriks når en begyner å utgå på dato og her bør det i hvertfall gies minst mulig garantier. Forsøkte meg på en reklamasjon på fruen hos svigerfar når jeg fikk vite om noen dårlige knær og greier.. Fikk ikke gjennomslag i det hele tatt! Fikk beskjed om fin, dog ikke gammel osv... Har hatt en PC til repp hos InfoCare på Heimdal og opplevd att tolkning av garantier ikke er lik innen Data verdenen og Håndtverks verdenen , min verden .Dette betyr vel da att om en pc går i stykker og du får en ny en måned før garantien går ut da bare i mnd garanti på denne eller gjelder dette bare når en kaller dette en repprasjon ved å bruke samme shassi ved å heller skifte ut bare innmaten. Garantien løper fra opprinnelig kjøpsdato.. Hvis du ikke har kjøpt noe på såkallt UD garanti :-) UD="ut døra" garanti. Resultatet blir da at om du spør ett verksted om å ta en service på ett drev eller en motor ellerr lignende , att verstedet ikke tørr å hjelpe deg og du må da ta servisen til kanskje 3 dobbel pris hos merkeleverandøren som da har klart å lage seg ett monopol på servisen på ditt produkt . Ja. Men: På bilservice er det vel et EU direktiv som sier at du kan ta service på hvilket som helst verksted og produsenten må allikevel opprettholde sin garanti. her er hukommelsen noe uklar... Joda310 Redigert 24.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Den norske forbrukerkjøpsloven er en av verdens beste. Og det er noe av grunnen til prisnivået i Norge :-) noe av grunnen, ikke alt... Når det gjelder firmakjøp har jeg aldri vært borti reklamasjon. Kun garanti. i mitt yrke er det relativt greit med 1 eller 3 år garanti på produktene, så de 90 dager reklamasjonsrett som du nevner har jeg aldri vært borti :-) joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Whistler Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Som jeg sa om kjøp på firma, så er jeg lite bevandret. Jeg tar deg på ditt ord når du sier det ikke er noe å hente i det hele tatt på reklamasjonsrett, kun evt garanti. Det er derfor kjøper har et forhold til selger og ikke importør/produsent. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
hifo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Ja. Men: På bilservice er det vel et EU direktiv som sier at du kan ta service på hvilket som helst verksted og produsenten må allikevel opprettholde sin garanti. her er hukommelsen noe uklar... Joda310 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fantino Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 I den grad de gir garantier. Det du derimot kan være sikker på hvis du tar service på ikke-merke verksted er at neste gang du er innom merkeverkstedet for å klage på noe så finner de IKKE frem den store permen der det står hvilke feil de dekker og hvilke de ikke dekker (dvs. de "uoffisielle" garantiene). Altså vinner de til slutt likevel. Fikk en gang en vikar til å kopiere en side fra denne permen til meg da han ikke kunne ta avgjørelse på om jeg fikk dekket en feil. Da jeg noen dager senere tok problemet opp med den vanlige kundebehandleren nektet han for at dette var en kjent problem. Jeg dro da frem kopien jeg hadde fått. Det tok ca. 20 sekunder før verksmesteren var på pletten. Han var mer eller mindre desperat og "måtte få denne og alle kopier jeg evt. måtte ha". Dette var jo et "internt dokument" Jeg fikk dekket akkurat denne saken... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 hørt om dendel lignende saker der faktisk kunden blir lurt til å betale en jobb saqmtidig som merkeverkstedet får bet av inportøren. kjeltringstreker heter det. kan ta deg f... på at på de jobbene som står i permen blir det mye dobbeltfakturereing. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Marina 7050 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Da har jeg snakket med verkstedet som utførte service. I tillegg til at det er sendt mail til Volvo og Garstad. Håpet er nå at de kan snakke sammen på bakrommet og finne en løsning. Det viktigste for meg er å ikke bli en kasteball mellom de ulike aktørene. Som den otimist jeg er, tror jeg de klarer det. Skal legge ut en bekreftelse når jeg ser om det går i orden. Da har en løst det med et godt samarbeid mellom Garstad AS og Hovland båt i Egersund. Sistnevnte var det som hadde utført service på båt og motor. Alle tre synes jeg har bidratt til en god løsning (regner med at VP også har deltatt i dialogen). Dette var et bilde på hvordan båtbransjen kan behandle kundene om de vil, og jeg setter spesielt pris på at en som kunde ikke blir kasteball mellom de ulike aktørene. Så da anser jeg dette som løst på en ok måte, og satser på en god båtsommer. Redigert 25.Juni.2008 av Derby (see edit history) Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Hvordan går det med reparasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 En gammel tråd jeg løfter opp igjen. Noen som kjenner til hva som kreves for å opprettholde garantien på VP? Jeg hadde første service hos merkeverksted. Men av praktiske årsaker under opplag er det enklere å benytte en som ikke er autorisert VP-verksted. Utført service blir dokumentert både i service-hefte, kvitteringer/faktura. Logget i det aktuelle verkstedet system. Noen som kan med sikkerhet vise til VP sine krav? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Vet ikke hva VP mener om saken, men selv om du skulle miste dine rettigheter i henhold til garanti så beholder du alle dine rettigheter i henhold til Forbrukerkjølpsloven og burde derfor være godt dekket med mindre garantien gir bedre betingelser enn hva som fremkommer i lovs form. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.