Peppe Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Har en 1999 9,9 hk Yamaha som stadig vekk tetter seg i utløp av kjøleslangen. Ut av motorblokka går en gummislange som leder kjølevannet til torpedoveggen (Ca 5 mm i diameter). Det er ikke der problemet ligger, men gjennom selve torpedoveggen - der går den gjennom via en plastplugg som er ca 2 mm i diameter (Mindre for å lage trykk/motstand?). Og her tetter det seg hvis det kun setter seg et par litt grove sandkorn (eller er det salt/annen avleiring fra kjølesystemet?). Og da tetter det seg så "godt" at det ikke kommer vann ut. A) Jeg kan ikke se at det mangler noe filter, sil etc som skal hindre denne typen partikler komme frem (men kjøpte motoren brukt i fjor, så tidl. eier kan jo ha gjort noe jeg ikke vet) - hva kan det skyldes? B) Noe forslag om hvordan unngå det - skal de være så trangt i denne åpningen? Lite hjelp + forståelse å få hos den lokale Yamahaforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Pål Pot Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hvis jeg forstår deg riktig er det kjølevannets pilotstråleutløp som tetter seg. Dette hullet har svært liten lysåpning fordi dette kun er en indikator på at kjølevannspumpen fungerer. Det aller meste av kjølevannet skal altså ledes gjennom motoren og ut i propellnavet og ikke gjennom dette lille hullet. Årsaken til at det tetter seg er vel som du sier enten scaling fra sjøvann eller partikler. Kjører du ofte motoren på grunt vann eller i nærheten av en sandstrand eller i en elv? Her er mulighetene for at sand er virvlet opp i vannet som suges inn i motoren ganske stor. Hvis du har bryggeplass nær land er det kanskje lurt å stake eller padle seg litt vekk fra land før du starter motoren. Det at pilotstrålen tettes er vel ikke noen krise i seg selv selv om det er uheldig at du mister kontrollen med kjølevannet. Hvis dette skjer ofte kan det tyde på at det er mye partikler i vannet som vil virke slitende (slipeeffekt) på impleller, pumpehus og andre deler i kjølevannsystemet og bør derfor unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.