monoskrog Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 (redigert) Vi skal til å lakkere en 28 fots båt vi har bygget opp fra et nakent skrog. Det er bl.a. laget overbygg i divinycell/GRP. Vi har sparklet det verste med biltemas polyesterbaserte sparkel. Denne er hard å jobbe med bl.a. pga. fiberne, men jeg regner med at de samme fiberne hindrer at den sprekker Vi har nå fått to forskjellige råd om lakkering: En båtbygger mener vi nå bør rulle båten et strøk eller flere med polyesterbasert top coat, for deretter å slipe ned, og lakkere toppstrøket med samme topcoat. Meningen er å ta alle riper etc med de første strøkene, samt at hvis vi holder oss til polyesterbasert, så blir det "hel ved" i alle lag, og ved ev. nye skader er det bare å fylle i med topcoat, og/eller sparkel (polyesterbasert) En billakkerer vil bruke bilsparkel og polyesterbasert topcoat Foreløpig er jeg mest lysten på første versjon, men det er fremdeles en del sparkling igjen, og jeg er redd fort å bygge for mye med topcoat siden den er uten armering, og jeg da er redd den vil sprekke. Jeg er skeptisk til å blande bilsparkel med andre materialer, også mtp. eventuelle reparasjoner senere Hvis det er mye ujevnheter lurer jeg på å blande en tynnere sparkel av polyester og microballonger. Er det noen som har noen erfaring med om dette er kurant, og ev, tåler noen millimeter uten sprekke? Alle synspunkter og erfaringer mottas med takk Redigert 24.Juni.2008 av monoskrog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hvis du helsparkler med polyestersparkel også legger på primer som du tynner 50 % så ser du litt bedre hvordan ting ser ut , som toppstrøk ville jeg brukt polyrutanlakk . Her ligger det litt mere info Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Fikk ikke med meg den store forskjellen, men "bilsparkel" er også polysesterbasert" Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Lakkeres med polyurethan lakk...det er det eneste som er brukanes...om du kjøper det som lastebillakk eller topcoat er kun prisdifferanse... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.