Jump to content

Lakkering/Fått forskjellige råd/hva er riktig

monoskrog

Recommended Posts

Vi skal til å lakkere en 28 fots båt vi har bygget opp fra et nakent skrog. Det er bl.a. laget overbygg i divinycell/GRP.

Vi har sparklet det verste med biltemas polyesterbaserte sparkel. Denne er hard å jobbe med bl.a. pga. fiberne, men jeg regner med at de samme fiberne hindrer at den sprekker

Vi har nå fått to forskjellige råd om lakkering:

En båtbygger mener vi nå bør rulle båten et strøk eller flere med polyesterbasert top coat, for deretter å slipe ned, og lakkere toppstrøket med samme topcoat. Meningen er å ta alle riper etc med de første strøkene, samt at hvis vi holder oss til polyesterbasert, så blir det "hel ved" i alle lag, og ved ev. nye skader er det bare å fylle i med topcoat, og/eller sparkel (polyesterbasert)

En billakkerer vil bruke bilsparkel og polyesterbasert topcoat

Foreløpig er jeg mest lysten på første versjon, men det er fremdeles en del sparkling igjen, og jeg er redd fort å bygge for mye med topcoat siden den er uten armering, og jeg da er redd den vil sprekke.

Jeg er skeptisk til å blande bilsparkel med andre materialer, også mtp. eventuelle reparasjoner senere

Hvis det er mye ujevnheter lurer jeg på å blande en tynnere sparkel av polyester og microballonger. Er det noen som har noen erfaring med om dette er kurant, og ev, tåler noen millimeter uten sprekke?

Alle synspunkter og erfaringer mottas med takk

Redigert av monoskrog (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...