Christina 3 Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Hei. Vist vi kommer oss til Danmark i år lurte jeg litt på om vi skulle prøvd Fårup Sommarland. Etter hva jeg kan se er det mulig å kjøre inn Limfjorden til Aalborg og legge seg i en havn der. Derfra regner jeg med at vi kan ta buss til Fårup Sommarland. Er det noen som har vært i området og kan fortelle litt om hvilken havn vi bør velge ? Ser det er flere i nærheten der. Er en familie, så noe discodans og liv er vi ikke avhengige av Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg har vært i Hals, som kan anbefales på det stærkeste ! Flere supre spisesteder og ta meg golfkøller hvis interressen er der ;-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Jeg kender desværre ikke noget til havne i dette område. Men her er et link til transporten mellem Aalborg og Fårup. Det tager en time: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn...mp;start=1& fra rejseplanen.dk Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det er flere som mener at noen av de bedre havner i Danmark befinner seg i Limfjorden, se bl.a. her: http://home.online.no/~stran/guider/havneguide.htm Anbefaler at du anskaffer skandinavias beste havnebok: Kommas Havnelods: og Kommas bok om uthavner: Her får du fantastiske opplysninger. Jeg blir nok i Limfjorden et par uker medio juli. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hvordan er skjærgården i Limfjorden da, tenker spesiellt på uthavner? Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Her er en del info fra en dansk hjemmeside http://www.hodsagervej.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
halo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Hei.Vist vi kommer oss til Danmark i år lurte jeg litt på om vi skulle prøvd Fårup Sommarland. Etter hva jeg kan se er det mulig å kjøre inn Limfjorden til Aalborg og legge seg i en havn der. Derfra regner jeg med at vi kan ta buss til Fårup Sommarland. Er det noen som har vært i området og kan fortelle litt om hvilken havn vi bør velge ? Ser det er flere i nærheten der. Er en familie, så noe discodans og liv er vi ikke avhengige av Vi ( også ein familie ) segla Limfjorden frå vest til aust. No veit ikkje eg kor langt du har tenkt deg, men kan anbefale Jesperhus Blomsterpark ( som er mykje meir enn blomster, faktisk er det ganske lite av det :) Les sjølv på linken. Vi låg i havna i Glyngøre og tok taxi ( ca 8 km ) til parken. I Ålborg er Zoo'en og Jumboland ( leikeland innandørs, det styrtregna ein dag og då var det gode greier ) sikkre vinnarar blandt den yngre garde. -- halo Redigert 24.Juni.2008 av halo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Takker for mange svar så langt. Vi kommer vel inn ved Hals havn (øst) og noe særlig lenger vest enn aalborg blir det nok ikke. Men Hals er notert sammens med Hou. Takker for info ang. bussforbindelse.... Tar gjerne imot flere praktiske ting. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Sjekk ut: http://www.sejlerens.dk/ Har en rimelig god oversikt samt beskrivelse av en rekke havner i hele Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Vår favoritthavn er Vestre Bådehavn i Ålborg. Havna har egen restaurant med brukbar mat til lave priser. Kort vei til sentrum og til museer, bl.a. marine museum og garnison museum. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Limfjorden går altså fra kattegatt , gjennom Danmark og ut på vestsiden. Vi vurderer å kanskje seile ned der ,gjennom og over til sørlandet neste sommer. er det noen som vet avstandene her ? Er det slik at det er veldig mye sand i vannet inne i den fjorden ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg prøver meg litt Enzo. Avstanden fra Arendal til Thyborön er omlag 105 nm - stort sett ukomplisert seilas. Når du anløper Thyborön og går inn i Limfjorden må du lese kartet nøye, jeg gjear: du må lese kartet nøye. Hele Limfjorden fra Thyborön til Hals dreneses året rund og er helt ukomplisert forutsatt at du er på rett side av lateral og kardinalmerker. Når du anløper Hals og Hals Barre har du "verden foran deg", enten du velger å seile mot Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland. Lykke til med planleggingen. Plamnleggingen er en viktig del av seilasen - i alle fall for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Takk roalbj , vet du noe om avstanden gjennom landet ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg pleier å beregne 90 nm fra Vestsiden av Limfjorden (Thyborön) til Hals Barre. Men du må jo stoppe underveis. Det kulturelle mangfoldet i Danmark er mange faktorer høyere enn hva vi finner i Norge og i Sverige. Jeg anbefaler at du anskaffer deg Havnelodsen så fort som mulig. Besøk på slottene i Danmark vil du aldri glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Ok høres ikke uoverkommelig ut dette , men er det seilbart gjennom der eller er det snakk om "motorbåtland" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 "Svære" skip går gjennom Limfjoden. Jeg mener at du har garanti for minst 4 meter dyptgående gjennom hele fjorden. Denne dybden bruker danskene mye ressurser på å vedlikeholde. Jeg skal komme tilbaker med de eksakte verdiene - men det er ingen tvil om at du seiler greit gjennom, forutsatt en ting: følg kartet!!! Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 (redigert) Vi seilte inn og ut av Limfjorden i sommer, litt tekst om dette finner du på Bloggen vår - (syirie.wordpress.com søk på Limfjorden). Generelt er limfjorden fin å seile i, men det er ca 30Nm (fritt etter hukommelsen) med elv på østsiden, denne deleen er etter min mening ganske uinterresant og drøy. Jeg synes at det er selve Limfjorden som er fin ikke "elven" forbi Ålborg. (Dette kan kanskje ha no med at vi hadde mye motvind og motstrøm inn og ut av elven begge veier, og du skal være ganske ivrig for å krysse ut den elven.....) Hvordan er skjærgården i Limfjorden da, tenker spesiellt på uthavner? Inne i Limfjorden er du mer skjermet enn resten av Nord-Danmark, men det er ikke mye skjærgård å snakke om. Nøyen øyer og bukter hist og pist som du ved riktig vindretning kan legge deg på svai i. Vår favoritthavn er Vestre Bådehavn i Ålborg. Havna har egen restaurant med brukbar mat til lave priser. Kort vei til sentrum og til museer, bl.a. marine museum og garnison museum. Vi var der samtidig som deg i år roaldbj, men det var for mye ungemas til at jeg rakk å komme bortom, sorry..... Enig det er en havn med bra fassiliteter, men det er etter min mening en ganske stor og upersonlig havn. Vi var innom Livø og Fur, dette er små havner på supernydelige øyer midt inne i selve Limfjorden. Spesiellt Livø var fin, skal man til Limfjorden så er dette et must. Dog en ganske trang havn for store båter, det er det eneste stedet jeg har fått stående applaus for båtmanøvrering , hadde 30 cm å gå på i hver ende av båten - kom ikke her å si at baugpropell er unødvendig Enzo Ok høres ikke uoverkommelig ut dette , men er det seilbart gjennom der eller er det snakk om "motorbåtland" Det er seilbart gjennom hele, men som sagt: det kan hende du helst vil gå for motor i selve elven. Vær spesiellt obs på dypder i havnene og evt høy/lavvanssforskjeller som kan være store ved mye vind (som ellers i Danmark). Et generelt tips er å gå fra vest til øst da dette er den dominerende vind og strømretningen. Redigert 26.August.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Enzo Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Takk for god info , så de 30milene siste biten mot øst er altså motorbåtland og det er best å gå fra vest mot søt , det er akkurat det motsatte av hva jeg håpet på. Men det er lenge til så vi får vurdere det litt som et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Ja, men missforstå meg rett, om du har riktig vind og strøm på denne elva så er det en kjempefin elv å seile på, den er mer enn bred nok til det. Det var bare det at vi hadde 12 ms imot begge veier....... Det er forresten en bok/hefte utgitt av SXK om limfjorden Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Salt Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Takk for god info , så de 30milene siste biten mot øst er altså motorbåtland og det er best å gå fra vest mot søt , det er akkurat det motsatte av hva jeg håpet på. Men om du går inn i Limfjorden fra Vesterhavet ved Thyborøn, eller går ut der, så er du uansett avhengig av været der ute. Vindmessig er det jo oftere vestavind enn østavind. De østre milene er vel i smalt farvann der det kan være trangt å krysse, og jeg har ikke vært inni Limfjorden med båt, så jeg har ingen erfaring derfra sjøl, men jeg vil jo regne med at du vil kunne bruke seil der i vestavind om du går mot Kattegat. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.