Jump to content

Havner i limfjorden i Danmark ?

Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Vist vi kommer oss til Danmark i år lurte jeg litt på om vi skulle prøvd Fårup Sommarland. Etter hva jeg kan se er det mulig å kjøre inn Limfjorden til Aalborg og legge seg i en havn der. Derfra regner jeg med at vi kan ta buss til Fårup Sommarland.

Er det noen som har vært i området og kan fortelle litt om hvilken havn vi bør velge ? Ser det er flere i nærheten der. Er en familie, så noe discodans :smiley: og liv er vi ikke avhengige av :lol:

Hei.

Vist vi kommer oss til Danmark i år lurte jeg litt på om vi skulle prøvd Fårup Sommarland. Etter hva jeg kan se er det mulig å kjøre inn Limfjorden til Aalborg og legge seg i en havn der. Derfra regner jeg med at vi kan ta buss til Fårup Sommarland.

Er det noen som har vært i området og kan fortelle litt om hvilken havn vi bør velge ? Ser det er flere i nærheten der. Er en familie, så noe discodans :smiley: og liv er vi ikke avhengige av :lol:

Vi ( også ein familie ) segla Limfjorden frå vest til aust. No veit ikkje eg kor langt du har tenkt deg, men kan anbefale Jesperhus Blomsterpark ( som er mykje meir enn blomster, faktisk er det ganske lite av det :) Les sjølv på linken. Vi låg i havna i Glyngøre og tok taxi ( ca 8 km ) til parken. I Ålborg er Zoo'en og Jumboland ( leikeland innandørs, det styrtregna ein dag og då var det gode greier ) sikkre vinnarar blandt den yngre garde.

--

halo

Redigert av halo (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Jeg prøver meg litt Enzo.

Avstanden fra Arendal til Thyborön er omlag 105 nm - stort sett ukomplisert seilas.

Når du anløper Thyborön og går inn i Limfjorden må du lese kartet nøye, jeg gjear: du lese kartet nøye.

Hele Limfjorden fra Thyborön til Hals dreneses året rund og er helt ukomplisert forutsatt at du er på rett side av lateral og kardinalmerker.

Når du anløper Hals og Hals Barre har du "verden foran deg", enten du velger å seile mot Norge, Sverige, Danmark eller Tyskland.

Lykke til med planleggingen. Plamnleggingen er en viktig del av seilasen - i alle fall for meg.

Jeg pleier å beregne 90 nm fra Vestsiden av Limfjorden (Thyborön) til Hals Barre.

Men du må jo stoppe underveis.

Det kulturelle mangfoldet i Danmark er mange faktorer høyere enn hva vi finner i Norge og i Sverige.

Jeg anbefaler at du anskaffer deg Havnelodsen så fort som mulig.

Besøk på slottene i Danmark vil du aldri glemme.

Vi seilte inn og ut av Limfjorden i sommer, litt tekst om dette finner du på Bloggen vår - (syirie.wordpress.com søk på Limfjorden).

Generelt er limfjorden fin å seile i, men det er ca 30Nm (fritt etter hukommelsen) med elv på østsiden, denne deleen er etter min mening ganske uinterresant og drøy. Jeg synes at det er selve Limfjorden som er fin ikke "elven" forbi Ålborg. (Dette kan kanskje ha no med at vi hadde mye motvind og motstrøm inn og ut av elven begge veier, og du skal være ganske ivrig for å krysse ut den elven.....)

Hvordan er skjærgården i Limfjorden da, tenker spesiellt på uthavner?

Inne i Limfjorden er du mer skjermet enn resten av Nord-Danmark, men det er ikke mye skjærgård å snakke om. Nøyen øyer og bukter hist og pist som du ved riktig vindretning kan legge deg på svai i.

Vår favoritthavn er Vestre Bådehavn i Ålborg. Havna har egen restaurant med brukbar mat til lave priser. Kort vei til sentrum og til museer, bl.a. marine museum og garnison museum.

Vi var der samtidig som deg i år roaldbj, men det var for mye ungemas til at jeg rakk å komme bortom, sorry.....

Enig det er en havn med bra fassiliteter, men det er etter min mening en ganske stor og upersonlig havn.

Vi var innom Livø og Fur, dette er små havner på supernydelige øyer midt inne i selve Limfjorden.

Spesiellt Livø var fin, skal man til Limfjorden så er dette et must. Dog en ganske trang havn for store båter, det er det eneste stedet jeg har fått stående applaus for båtmanøvrering :rolleyes:, hadde 30 cm å gå på i hver ende av båten - kom ikke her å si at baugpropell er unødvendig Enzo :wink:

Ok høres ikke uoverkommelig ut dette , men er det seilbart gjennom der eller er det snakk om "motorbåtland"

Det er seilbart gjennom hele, men som sagt: det kan hende du helst vil gå for motor i selve elven. Vær spesiellt obs på dypder i havnene og evt høy/lavvanssforskjeller som kan være store ved mye vind (som ellers i Danmark).

Et generelt tips er å gå fra vest til øst da dette er den dominerende vind og strømretningen.

Redigert av runes (see edit history)
Takk for god info , så de 30milene siste biten mot øst er altså motorbåtland og det er best å gå fra vest mot søt , det er akkurat det motsatte av hva jeg håpet på.

Men om du går inn i Limfjorden fra Vesterhavet ved Thyborøn, eller går ut der, så er du uansett avhengig av været der ute.

Vindmessig er det jo oftere vestavind enn østavind.

De østre milene er vel i smalt farvann der det kan være trangt å krysse, og jeg har ikke vært inni Limfjorden med båt, så jeg har ingen erfaring derfra sjøl, men jeg vil jo regne med at du vil kunne bruke seil der i vestavind om du går mot Kattegat.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...