Nautic Startet 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2004 Når jeg i fjor tok opp båten var propellen full av rur. Jeg skal nå pusse den helt ned og behandle den med et eller annet. Propellen er av bronse. Kan jeg bruke vanlig bunnstoff? En på jobben mener at hvis jeg bruker feil stoff kan propellen begynne å tæres Noen her som har en formening om hva som kan brukes. Båten er en halvplaner så det er ikke rare farten, hvis det betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har hørt at plakat tusj gjør susen,men om det virker vet jeg ikke. Polerer propellen blank med grovrengjører. Det er en slags grovkornet pute laget for å pusse sveiseskjøter mener jeg å ha hørt. Utenom det så gjør jeg ingenting med propellen.De dærre rura må forresten bli no helt utrolig svimle? Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har selv brukt sort Nonstop i flere år uten tæring på propellen. men det tærer godt på anoden men det tror jeg ikke har med stoffet på propellen. Har Hanto 24 ikke akkurat no reser nei Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Hei. Har forsøkt det meste. Det eneste som fungerte var da jeg grunnet den med etch-primer, to lag 2-komponent epoksy og flere lag med hard racing bunnstoff som jeg polerte glatt som en "barnerumpe". Men det er mye stygt i havet, så det ble sår i stoffingen, og der kom ruren. Nå har jeg gitt opp! Jeg polerer bare propellen blank og og tar et bad noen ganger i sesongen med en plastskrape og fjerner rur. Det enkleste er ofte det beste. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MS Victoria Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har hørt noen ganger dette tipset med å tusje hele propelloverflaten. Er det noen som har erfaring i denne metoden ? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Puss/poler propellen så blank du gidder, vask den med Lynol like før du tar båten ut, gjerne når den henger i krana. Dette fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har hørt noen ganger dette tipset med å tusje hele propelloverflaten. Er det noen som har erfaring i denne metoden ?Dette har blitt diskutert før, og noen mener det virker, andre ikke. Har hørt at enkelte mener det var gode gamle tusjer med masse gift i som holdt propellen ren, og at nyere giftfrie tusjer ikke virker på samme måte. Har ikke forsøkt selv, men det koster jo ikke så mye å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har forsøkt svart tusj, Lynol og også Aceton. Null effekt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Har gjort som fiskerene i Strömstad, klinte inn propellen med vannfast grease. Har ligget uten siden juli i fjor. Har ikke bada enda så jeg kan ikke verifisere manglende groing, men jeg kan ikke si jeg merker redusert effekt så langt. Nå gror det jo heller ikke så mye om vinteren. Skal bli spennende å se når båten kommer opp i juli/august. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Brukt Hempel produkt før, uten særlig resultat. NonStop i fjor, det virket bedre. Ellers har jeg hørt at man kan bruke brukt motorolje. Denne inneholder masse stoffer som vistnok hindrer groing. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
TwinCab Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Puss propellen blank så den skiiinner med stålull e.l. - null behandling etterpå -- dette er da vel en av de triveligste jobbene i forbindelse med båtpussen --- få en propell som er så blank at den virkelig skinner når du sjøsetter båten Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Slik så min propell ut etter nesten 2 1/2 år på sjøen. Det siste året før opptak var det kun ca. 50 t på motoren. Denne er tusjet med vanlig sprittusj. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Onkel Roger Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hei, jeg har prøvd det meste inkludert penol tusj. Ingen effekt. Jeg har seilbåt med folde propell og båten ligger ute hele året. Har med hell benyttet følgende metode. Jeg sliper propellen med fint smergel papir, for så å polere denne med drill påmontert polerings rundell. Proppellen blir blank som ett smykke (det er neste syn at ingen ser`n), og ingen tegn til groe. Jeg gjorde dette for første gang i fjor og propellen var ved kontroll i oktober fortsatt like glatt. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
`MINA' Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 I fjor fikk jeg følgende tips : "Poler propellen så blank som mulig med drill rundell e.l. Deretter poleres propellen med Ovatrol olje. Dette må gjøres rett før båten går på vannet." Når jeg i høst tok båten opp for vinteren, var det ikke antydning til groing !!! Nabobåtene måtte bruke "hammer og meisel" for å får av dritten på sine. Jeg kjører mye i løpet av sesongen. Det er nok en av grunnene til at det ikke gror mye, men ble absolutt bedre med denne løsningen. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
JRK Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hei, Jeg har brukt sprittusj i flere år og det fungerer rimelig bra. Har tidligere prøvd mille og vanlig nonstopp, dette gir nesten samme effekt, men sprittusj er mye enklere å påføre. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hei! Slik så propellen våres ut etter litt pussing med stålbørste (hardt arbeid ), men fornøyd med resultatet....! De som har båt ved siden av oss, sprayet på spray, men vet ikke hvordan spray det var! Er det noen som kan tenke seg hvordan spray det kan være? Har tenkt å spørre han neste gang han er i havna, men det kan jo kanskje ta sin tid..... :discuss Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Problemstillingen med hva man skal bruke på propellen var jeg selv borti i fjor vår. Ble anbefalt å bruke sort tusj - type Penol (spritbasert). Jeg tok meg da jobben å tusje propellen og de som så meg lurte jo på hva jeg drev med og ble fortalt at her gjorde jeg mye arbeid forgjeves... men den som ler sist ler alltid best: min propell var den som neste ikke i det hele tatt hadde gro og rur på seg mens de andre....... :lol: joda jeg skal bruke tusj på propellen i år også. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Det finnes et engelsk ordtak som heter: "Rolling stones don't gather moss!" m.a.o. hold propellen i bevegelse så samles det heller ikke groe, rur, og andre ondskapsfulle skapninger. Kanskje ikke like lett for alle, enkler for meg med helårsdrift og båten 50 m fra stuedøra.......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Borabora Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Brukte SEAJET 031 i fjor både på propell og bunnen ellers. Ingen groing i det hele tatt. Behøver ikke ta på nytt bunnstoff i år. Dette er helt topp. SEAJET 031 er litt billiggere enn 033 som ble testvinner innen bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Siste krampetrekning for meg til å behandle propellen med noe før den går utti. Er det noen nye tips eller skal jeg bare polere den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Arvid_A Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Må jo forske litt, så i år fulgte jeg et tips jeg leste her på forumet. Pusset først propellen blank, før den ble klint inn med et tynt lag skareklister (skismurning). Jeg lurte med meg hårføneren til "matrisa" til å varme klisteret med... Det var en klinete jobb, så det blir spennende å se om det har noen effekt! Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Puss den blank og smør den inn med fett. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Bavaria 40 Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Har i alle år pusset propellen skinnende blank og satt den inn med polytrol som gjør den ekstra glatt, har ikke hatt groe å snakke om etter at jeg startet med dette. Tror det blir vanskeligere for rur og feste seg på den glatte harde overflaten. Prøvde samme behandling på jolle bunnen forrige seong med polytrol på bunnen og den ble veldig glatt, for første gang opplevde jeg og slepe jolla i 5 uker uten å få rurgroe under. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 (redigert) hmm, klister ja. Kanskje propellen "tar" litt bedre i vannet da, hehe. Fett. Har akselfett liggende, holder det? Litt over en time til kranbilen kommer Redigert 4.Mai.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
andersb Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 poler blank, bruk båten ofte, problem løst :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.