Jump to content

Behandling av bronsepropell for å unngå groe?


Nautic

Recommended Posts

I fjor pussa jeg med smergel og hadde på Aceton etter tips fra naboen på opplagstomta. Verdt et forsøk. Tror ikke det fungerte noe dårligere enn diverse halvhjertede forsøk med bunnstoff tidligere. I år ble det spraya på klart bunnstoff fra Hempel, tror jeg det var. Så får vi se hvordan dét blir. Aceton virker (eller virker ikke), på samme måte som svart sprittusj, antar jeg. Tror nok de som sier det ikke har effekt i det heletatt tar feil, men om det er noe bedre enn om man gjør jobben ordentlig med primer og bunnstoff for formålet aner jeg ikke.

Link to post

Jeg husker ikke hvor jeg plukket opp dette tipset, men de seineste åra har jeg dekket propellen med et tynt lag silikonspray etter høytrykksspyling. Dette holder fint til neste år, rur og annet belegg finnes knapt når båten tas opp. Båten ligger ute hele året i saltvann der det ellers er gode forhold for alle typer groe. Silikonsprayen er kjøpt på Biltema og en boks varer i flere år. Jeg går i all hovedsak i snekkefart, men det hender at motoren får blåst seg ut ved 3000 omdreininger. Det kan jo være at det hjelper mot groe. Jeg holder likevel en knapp på silikonen.

Link to post

hmm, klister ja. Kanskje propellen "tar" litt bedre i vannet da, hehe. Fett. Har akselfett liggende, holder det? Litt over en time til kranbilen kommer :sailing:

Tror det er ett fett :thumbsup: Men nå er vel båten på vannet.

 

Siden båten min står i ferskvann, så trenger jeg vel ikke å pusse og smøre proppen inn med fett da? siden det ikke gror i ferskvann

Blir vel bare slim på propell og skog i ferskvann

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
seineste åra har jeg dekket propellen med et tynt lag silikonspray etter høytrykksspyling. Dette holder fint til neste år, rur og annet belegg finnes knapt når båten tas opp.

Har forsøkt det samme produktet, men med null effekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Og så var propellen på plass på båten. I høst smurte jeg på 30% saltsyre med pensel, og ruren omtrent kokte bort. restene spylte jeg bort med rent vann. Nå i vår pusset jeg propellen blank og helt ren før jeg sprayet den med 1-komp etch primer før den fikk to gode lag med Hard Racing bunnstoff som ble pusset helt glatt med vannslipepapir. I år dropper jeg zink på propellen da zink gir et godt miljø for rur. Så i år forventer jeg minimalt med rur. Sist år løsnet propellmutteren, så i år har jeg brukt flytende gjengelåsing og låseblikk. I tillegg skrudde jeg ut settskruen og boret litt inn i gjengene på akslingen før jeg dro settskruen godt til. Så forsvinner propellen i år også, må det være en dykker ikke liker meg og som driver sabotasje!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvorfor kan du ikke bare smøre aksel og propell, samtidig som du er igang med resten av skroget...

Er helt utrolig hva folk er villig til å prøve av remediger på propellen.Her i havna har vi en som bruker RONDRUPP ???

Selv så bruker jeg bunnstoff,like pen hver høst som resten av undervannsskroget.

Kan heller ikke merke, eller måle noen forskjell på fart/knop.

Link to post
  • 5 år senere...
JRK skrev On 15.3.2012 at 12.36:

Hei,

 

Ta syre på en kjøkken svamp smør på propellen. lå stå noen minutter,. Tørk av Gjenta prosessen til propellen er rein for rur. Rubb (om nødvendig) og poler propellen på vanlig måte med Autosol.

 

Om man får mye rur på propellen, så kan det hende at propellen/båten har for mye zink.

 

For mye sink, så får rur bedre groforhold, stemmer dette? 

Ifjor brukte jeg båten mye, og ikke rur på propellene. I år kjørte jeg med båten for første gang forrige uke.

Fikk den bare opp i 1200 RPM og 7 knop (2x TAMD63P, totalt 750 HK, 2800 RPM, 30 knop). Dykket så under båten og så at begge propellene var overgrodd av rur. Skrapte begge med plast isskrape, og etter det gikk båten som den skulle.

Eneste forskjellen fra ifjor (bortsett fra bruken) var at jeg monterte på anodeegg på hver aksel i tillegg til standard 2 stk 7 kg skroganoder via sleperinger til aksler.

Kan for mye sink da være grunnen til så mye groe på propellene?

 

 

 

 

Link to post

Det er vanskelig å være eksakt rundt slike spørsmål. Men jeg vil anta at endret bruksmønster er av større betydning enn økt anodemengde. 

 

For øvrig har jeg forstått det slik at eksponering for rur også avhenger av tilfeldigheter. Om man er i nærheten når yngelen flyter i vannet på leting etter et sted å feste seg kan man få mye rur. Om man ikke er der akkurat da kan man slippe unna. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det växer på en bronspropeller om man har zinkanod på. Utan zinkanod avgår koppar som skyddar mot beväxning precis som bottenfärgen gör. Vi testade i SXK V för några år sedan med att placera ut kopparrör med och utan anod vid bryggor under några sommarmånader, bilderna visar resultatet. En propeller i bra material klarar sig utan anod.

 

Hälsningar Ove

IMG_0330.JPG.217cd955978d2f0074ea34a98c2272a7.JPGIMG_0331.JPG.5f2ccc4d6424c4c07cf830e717d9de72.JPGIMG_0334.JPG.60a6e964447d425b938c5ded0d163630.JPG

Link to post

OK, skal ta litt bakgrunnsstoff siden Ove T bringer til torgs en vettug test. For det er litt mer enn bare 'kopper avgir gift'-påstanden. Selv om påstanden i seg selv er korrekt.

 

Det handler i bunn og grunn om polaritet, plusser og minuser. Sjøvann er stappet med ioner. Disse ionene er typisk Mg2+, Ca2+ (finner ikke hvordan jeg skal skrive formler i den nye versjonen av baatplassen). Dette er ioner som er positivt ladet. Når man monterer en anode på en metalloverflate og dykker den i vann (sjøvann) skjer tre ting:

  • Anoden 'ofrer seg'
  • Anoden pumper elektroner inn i overflaten og setter den til minus
  • Anoden avgir ioner til overflaten, eks. Zn2+

Hurra! Sier Mg, Ca, og alle de andre. Og klistrer seg omgående til den negativt ladede overflaten som skal beskyttes. I løpet av noen minutter er reaksjonen på full fart og danner et tilnærmet diffusjonstett sjikt på overflaten (propell og aksling i dette tilfelle). I sum fører dette til at kopperioner (Cu2+) ikke blir avgitt til overflaten. De er pakket inn, og slipper ikke ut. Samtidig er overflaten godt oppe på minussiden og avgifter overflaten. Rur og andre organismer trives utmerket på overflater dekket av kalk (Ca). Kalken og magnesiumet (og alle de andre) har fått sine to elektroner, og har dannet et fast mineral. Det var kjemien.

 

Men det er ikke for alle kun å fjerne anoder. Alle med drev har blanding av aluminium/stål/rustfritt stål etc. i samme elektrolytten. Hvis de slutter med anodene, vil stålene begynne å anvende aluminiumet som anode. Hvilket vil føre til store skader og høye kostnader.

 

Så har vi alle de lykkelige med fast aksling i rustfritt stål. Men rustfritt stål kommer i mange kvaliteter. Noen av dem er 'suspective to' gnidnings- og spenningskorrosjon, blant annet. Altså, de vil trolig utvikle en eller flere korrosjonsformer om de ikke får tilført elektroner. For å erstatte de elektronene som forsvinner. En av plassene som 'spiser' elektroner er glidelagre, eksempelvis (cutless-lagre). Stål som AISI 316 (austenitt) er en av disse, lite heldige, stålene. Martensittiske/ferrittiske stål er meget bedre i så måte. Her kan vi altså skille mellom 300-serien og 400-serien av 'spesialstål', grovt sett. Og hvordan finner jeg ut hva jeg har??? Sett en magnet inn på akslingen. Henger den fast, så har akslingen innslag av ferritt, og det er greit. Detter magneten av, uten noe forsøk på å henge fast, så er akslingen austenitt. Og austenitt trenger tilskudd av elektroner for å erstatte de som forsvinner. Og anode er påkrevet. Jeg går ikke inn på kjemien i de forskjellige stålkvalitetene. Området kan dekke flere års studier, og jeg har ikke mer enn rundt 20 vekttall innen stål-og-den slags-greier. Dessuten sluttet jeg på skolen for så der 20 år siden. Både kunnskapen og gubben har gått ut på dato.

 

Og nå lover jeg å ikke skrive om slike saker mer.

 

Link to post

Interessant lesing Hulda!

Dette rimer jo med min erfaring. Har kun hatt de to 7 kilos skroganodene med sleperinger til akslene på båten.

Ikke hatt groe på propeller. 

Når jeg satt på de to ekstra egganodene på akslingene, grodde propellene (og akslingene) igjen av rur.

Neste gang jeg heiser båten for inspeksjon (ligger ute heler året), skal jeg fjerne de ettermonterte egganodene på akslingene.

Var jo som sagt ikke noe som helst groing på propellene eller akslingene årene før.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...