Jump to content

Koble eber defroster før eller etter varmtvannstanken.

Kotnes

Recommended Posts

Den monteres mest korrekt etter varmtvannstanken.

Hvorvidt varmtvannsberederen stjeler mye varme under oppvarming vet jeg dog ikke...

Mye. Hos meg kan jeg knapt kjenne lunk fra defrosteren når varmtvannstanken er kald. Drawbacket er at du får varmluft en del senere (hos meg ca. 30-40 min etter motorgange) dersom tanken er kald. Monterer du før, så begynner den oppvarmede tanken å avgi store mengder varme til sløyfen isteden. Resultatet er kaldt vann etter relativt kort tid med defrosteren i gang.

Så da er det litt opp til deg hvordan du ønsker å bruke dette og hva som passer din situasjon best.

Jeg har en sånn defroster montert etter varmtvannstanken, men er ikke imponert over varmeytelsen, selv ikke når varmtvannstanken er blitt gloheit. Nå er defrosteren plassert 2 - 3 meter unna motor/tank, slik at det blir noen meter slanger med tur og retur. Det kan vel være en mulighet å montere ekstra sirkulasjonspumpe i sløyfa. Synes i grunn dieselvarmeren gjør manns jobb, og defrosteren har du jo nytte av kun under motorgange med varm motor........ :smiley:

Min defroster har 11meter slanger, uten ekstra pumpe. I høst ble d for varm kun på laveste hastighet. Vurderer faktisk å montere ventil, slik at den kan brukes kun til kaldluft... Har eber 4 Kw...

Dersom du har montert defroster etter bereder, må det bety at jeg har et system som ikke fungerer optimalt. Jeg har også eber defroster ( med 4 utgående varmeuttak). Kan dette da skyldes luft i slangesystemet ? Trodde ikke dette var tilfellet i og med at vv.- berederen leverer varmtvann så det holder.... Noen tips?

Redigert av Petterøe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...