Stormbringer Startet 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2004 Vurderer å kjøpe meg en Sjømann 22, (når og hvis jeg får solgt båten min). Siden det jo er en del som har en sånn etterhvert her inne så lurte jeg litt på dette med størrelsen på båtplassen. Har båtplass på 2.5 meter i dag, vil dette holde til en Sjømann, eller må jeg gå opp til 3 meter? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 God morgen Stormbringer Sjømann er nok et godt valg, populær båt. 2,35 bred. Du finner mer under Erfaringsdatabasen øverst på denne siden! Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 ...Har båtplass på 2.5 meter i dag, vil dette holde til en Sjømann, eller må jeg gå opp til 3 meter? Jeg synes 2,5 meter høres smalt ut. Den eksakte maks. bredden på Sjømann er nok nærmere 2.30 enn 2.35. Du får da ca. 10 cm på hver side. Det er ikke mye når du skal manøvrere båten ut og inn uten altfor omfattende skader. I tillegg kan det være strøm og vind, noe som ihvertfall ikke gjør det lettere å legge til. Og så kan det jo være greit å kunne henge ut fendere... Tror du bør belage deg på 3 meter. Håper det går i orden med salget, så du blir med i Sjømann klubben du også. Sitér dette innlegget Link to post
Stormbringer Svart 29.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Var redd for det ja. Da får jeg se om jeg kan få øket båtplassen til 3 meter. Sitér dette innlegget Link to post
tenor Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 En betraktning til dette med bredde på bås;Jeg har selv en snekke med bredde 2.54. Jeg har 3 meters bås og det er faktisk i breieste laget .kanskje avhengig hvor høyt utriggerne ligger. MVH tenor Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Skal ikke være noe problem med båt på max bredde 2,35 i en 2,50 bred bås. Båten er jo mye smalere nedover mot vannlinjen. Har selv båt på 2,98 i bås på ca 3,15 - 3,20. Har klart meg fint med dette. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Har selv hatt sjømann 22 i båtplass med lysåpning 2,55 m. Dette fungerte helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Skal ikke være noe problem med båt på max bredde 2,35 i en 2,50 bred bås. Båten er jo mye smalere nedover mot vannlinjen.Riktig, vi har lett for å glemme akkurat dette. Fikk selv for 2 år siden båtplass på 3,5m mens Hannah II er 3,25m bred. Ikke noe problem sa de i båtforeningen - og de hadde rett. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jada Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Fikk selv for 2 år siden båtplass på 3,5m mens Hannah II er 3,25m bred. Men hva med Hannah III. Da kan du vel kanskje få et problem Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Har akkurat kjøpt meg Sjømann, og fått lovnad på 260 cm i lysåpning til den. Havneeieren og jeg kom fram til at det ville klare seg. Han håpet også på at 3 fotsyken ikke ville komme å ta meg igjen etter denne sesongen.... :-) Er det litt trankt så går det jo også ann å polstre utriggerne litt, en masse fint å få på Maritime ser jeg. Utriggene på båtplassen min ligger å dupper ca 50 ca over vannet og båten er ikke 235 cm der... Vil tro at jeg får 20 cm klaring på hver side, og med 250 cm i båtplass så vil det fortsatt være 15 cm ledig på hver side........... Kjøp deg sjømann du, ordner seg sikkert med plass :-)) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Grattis med båt Hebbe ! Men svar på en ting, finnes det så innmari mange Sjømann snekker da ? Synes det florerer av disse her på siten jeg ? eller er Sjømann eiere bare mer internett rettet ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Stormbringer Svart 30.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Da tar jeg en sjans på 2.5 meter tenker jeg. Det er jo ikke sikkert at jeg får solgt skjærgårdsjeepen min, og den blir veldig liten i en 3 meters plass. Så hvis jeg blir en heldig eier av en sjømann så får jeg heller satse på litt "fingerspitz-gefühl" hvis det blir trangt om plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Var i går og kikket på båtplassen min på ny marina.Tok et slag utoverbrygga og der var det en smal plass(3m) og antok at der var plassen min.Så en tur opp på kontoret for å sjekke hvor vi skal ligge.Å joda,det var den smale plassen :lol:Skjønner marina/brygge eiere som ser på 3 fots syken med gru. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Grattis med båt Hebbe ! Men svar på en ting, finnes det så innmari mange Sjømann snekker da ? Synes det florerer av disse her på siten jeg ? eller er Sjømann eiere bare mer internett rettet ? Suzuki Det er nok en del Sjømenn (Og andre små snekker), mange er på salg p.g.a. at 3 fotsyken melder seg forholdsvis fort. Videre så er de så prisgunstige at de av oss som har alenehusholdninger med barn og bare det som såkaldt er ei normal inntekt har økonomi til å kjøpe en slik uten å sette "hus og heim" på spill. Får mye båt for pengene. Ser jo av prisene på foreks. finn.no at en Sjømann i bra stand vare koster halvpastren av en Nidelv eller Joda 24 gjør. Skal ikke sammenligne de for begge de sistnevnte er 2 store fot større når en tar med bredden. Det kan være noe i det at Sjømanneiere er mere på nett, vil tro at det er en del yngre mennesker som kjøper de. Tror pinadø jeg definerte meg som ung akkurat nå gitt... :-)) Får antagelig hentet min Sjømann på fredag, de mente at det gikk å få løftet den over andre båter som ligger og sperrer den inne på havna. Skulle komme ei stor kran dit og da er det bare å løfte den på hengeren og kjøre til Toten med den. Og i flg. værmeldinga så skal det heller ikke bli glatt å kjøre...... Gleder meg til å få den hjem...... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
KOB Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Men hva med Hannah III. Da kan du vel kanskje få et problem Riktig observert Nå er ikke den plassen jeg "fikk" min egen, men leieplass om sommeren. Slik er systemet i "min" båtforening. Skal du ikke bruke plassen du eier selv leies den ut via båtforeningen - til en overkommelig sum. 3,5-metere ser det ut til å være fullt mulig å få tak i med en viss ansiennitet (men aldri noen garanti, selvsagt). Men 4-metere ?? Da vi kjøpte Hannah II hadde vi ingen plass, men fikk en løsning for hele forsommeren . Så valgte vi å la Hannah II ligge i Kragerø også etter ferien, før vi la den i vinteropplag der nede. Nåvel. Jeg satser på litt flaks. En eller annen løsning finner vi nok, båtforeningen er fleksibel så langt det er mulig. Siden vi får båten først i slutten av juni er det bare snakk om et par uker før vi tar henne til Kragerø. Sensommeren derimot håper jeg vi får til i Oslo. Og egentlig trenger vel Hannah III med sine 3,50m bare en romslig 3,5m med litt lange utsikkere og god fendring, tror jeg da. Alt er mulig, det umulige tar bare litt lengre tid. Sier jeg. PS. Jeg har jo søkt om å få kjøpe plass, men det er et mye lengre lerret å bleke. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.