Jump to content

Trutning av mahogny

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Storø34 med mahognyskrog. Båten er fra 1974, og dette er min første sesong.

Båten har nå ligget på vannet i tre uker, og ennå renner det inn ganske mye vann i løpet av et døgn.

Jeg lurer derfor på hvor lang tid jeg må beregne med trutning. Har hørt at mahogny trutner tregt.

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Jada, har etterdratt fettpressene.

Når jeg har vært ute å kjørt en tur så er det vesentlig mer vann som kommer inn etter at jeg legger til kai.

Min tanke har vært at skroget får mer påkjenninger i sjøen enn når det ligger i ro??

Jeg skal forsøke å ta noen bilder eller noe...

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Prøv å utruste deg med filler, tørk opp og se hvor det lekker inn. Dette trenger ikke ha med trutning å gjøre, det kan være talgpakningen i pakkboksen som trenger stramming, lekkasje mellom skrog og hylse, lekkasje ved en skroggjennomføring m.m.. Før du har funnet ut hvor vannet faktisk kommer inn er det ikke lett å foreslå en løsning....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  Sitat
Når jeg har vært ute å kjørt en tur så er det vesentlig mer vann som kommer inn etter at jeg legger til kai.

Min tanke har vært at skroget får mer påkjenninger i sjøen enn når det ligger i ro??

Det KAN det være, men det kan også være at du jo når du er ute i bølger får vann over vannlinjen = der har det ikke trutnet! I såfall er problemet sannsynligvis ikke noe å bry seg noe særlig om, men jeg ville gjort noe med det til neste år. (luse inn ny list f.eks.) Jeg har tidligere hatt problemer med lekkasje når jeg har satt riggen skikkelig stramt. Etter en liten overhaling av skuer mellom kjølbord og bunnstokk, ser problemet ut til å ha gitt seg. I tilegg har jeg jo litt lekkasjer når jeg seiler skarpt, da jeg jo ikke får trutnet fribordet i noe særlig grad. Har garnet innsiden i salongen og lever greit med de små lekkasjene som er.

Om 10 cm i døgnet er mye eller lite er vanskelig å anslå. hos meg er 10 cm i døgnet ikke veldig mye, men så har jeg også svært smal og dyp bunn.

Trygve

(med tettere båt enn noen gang !!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...