Storø RC 34 Startet 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2008 Hei! Jeg har en Storø34 med mahognyskrog. Båten er fra 1974, og dette er min første sesong. Båten har nå ligget på vannet i tre uker, og ennå renner det inn ganske mye vann i løpet av et døgn. Jeg lurer derfor på hvor lang tid jeg må beregne med trutning. Har hørt at mahogny trutner tregt. Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
bare lek(k)er Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det stemer at mahogany trutner tregt, men etter tre uker på vannet bør den ha trutnet seg omtrent "ferdig". Er det mye vann som kommer inn?? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
JOO Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Den burde ha trutnet nå. Har du sjekket at det ikke kommer vann inn i propellhylser. Mvh JOO Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Om pumpa ikke går, så vil jeg tippe vannet stiger med ca 10 cm fra bunnstokken. Jeg synes dette er mye, og liker ikke at det er slik. Jeg er derfor redd jeg har skader på skroget. Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
JOO Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Du har sjekket at det er nok fett i propellhylser ?? 10 cm på et døgne etter 3 uker i sjøen er for mye ja. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jada, har etterdratt fettpressene. Når jeg har vært ute å kjørt en tur så er det vesentlig mer vann som kommer inn etter at jeg legger til kai. Min tanke har vært at skroget får mer påkjenninger i sjøen enn når det ligger i ro?? Jeg skal forsøke å ta noen bilder eller noe... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
index Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Prøv å utruste deg med filler, tørk opp og se hvor det lekker inn. Dette trenger ikke ha med trutning å gjøre, det kan være talgpakningen i pakkboksen som trenger stramming, lekkasje mellom skrog og hylse, lekkasje ved en skroggjennomføring m.m.. Før du har funnet ut hvor vannet faktisk kommer inn er det ikke lett å foreslå en løsning.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordutsikt Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg ville brukt margarin (smør) når du finner ut hvor vannet kommer inn. Det tar vesentlig lengre tid å trutne mahogny kontra furu. Kjenner en som benyttet margarin og han hadde ikke problemer denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Sitat Når jeg har vært ute å kjørt en tur så er det vesentlig mer vann som kommer inn etter at jeg legger til kai. Min tanke har vært at skroget får mer påkjenninger i sjøen enn når det ligger i ro?? Det KAN det være, men det kan også være at du jo når du er ute i bølger får vann over vannlinjen = der har det ikke trutnet! I såfall er problemet sannsynligvis ikke noe å bry seg noe særlig om, men jeg ville gjort noe med det til neste år. (luse inn ny list f.eks.) Jeg har tidligere hatt problemer med lekkasje når jeg har satt riggen skikkelig stramt. Etter en liten overhaling av skuer mellom kjølbord og bunnstokk, ser problemet ut til å ha gitt seg. I tilegg har jeg jo litt lekkasjer når jeg seiler skarpt, da jeg jo ikke får trutnet fribordet i noe særlig grad. Har garnet innsiden i salongen og lever greit med de små lekkasjene som er. Om 10 cm i døgnet er mye eller lite er vanskelig å anslå. hos meg er 10 cm i døgnet ikke veldig mye, men så har jeg også svært smal og dyp bunn. Trygve (med tettere båt enn noen gang !!) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.