Tromsværing Startet 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2008 Hei. Dersom jeg lar min sønn på 11 år kjøre gummibåt med 6 hk. Max fart 15 knop. Noen som har kjennskap til politiet og dens reaksjoner. Loven sier jo dersom båten gjør mer enn 10 knop, ulovlig. Er det slike politiet prioriterer. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 hvorfor pekende finger? Han er 5 år for ung - da bør jo heller en slik regel fjernes hvis politiet ikke skal reagere. 5 år er vel drøyt? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det er vel deg som får boten. Ikke tilrådelig å slippe poden på elleve år ut alene med den farkosten. Om politiet i Risør prioriterer å slå ned på dette aner jeg ikke, men de lar det neppe passere dersom de skulle dumpe borti hverandre (da mener jeg ikke fysisk nærkontakt). mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) vist han kjører med vett og selfølgelig bruker vest går det sikkert greit..politiet har nok andre ting å ta seg av.vil jeg tro jeg har selv en på gutt 12.han får kjøre gummibåten med 8 hk..vet ikke hvor fort den går men hadde blitt overrasket vist politiet hadde grepet inn så lenge han følger normal oppførsel på sjøen :yesnod:nå skal det være sagt at han blir 13 om 2 mnd..og båten er 12 fot..tviler på at den går noe fortere enn 10 knop Redigert 25.Juni.2008 av westcruiser 32 (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
moosewine Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg har inntrykk av at politiet på sørlandet ikke har vært så opptatt av dette så lenge man holder 5 knop i de fartsbegrensede områdene! Det er vel egentlig sånn at de fleste joller til barn mellom 10 og 16 år gjerne planer med motor under 10 hk så det er vel en regel som i praksis ikke håndheves. Min erfaring er at jeg fikk tilsnakk et par 3 ganger da jeg selv var i denne kategorien for 25 år siden, aldri bot, og ser på nevøene mine at de aldri har hatt noen problemer i dag! Kan legge til at jeg fikk tilsnakk for å kjøre for fort i forhold til fartsbegrensninger, ikke for at båten gjorde mer en 10 knop Bare pass på at din sønn alltid har på seg redningsvest, er trygg på å manøvrere båten, kan ro og holder seg innenfor et begrenset område så går nok dette bra! Sitér dette innlegget . Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Lar dere guttungene på 11-12 år kjøre moped da? Men til det dere lurer på; naboens pode i havna fikk 1500 i bot forrige helg. (eller foreldrene fikk vel bota) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 men hvilke barne/ungdomsbåter går under 10 knop egentlig? nesten ingen! selv kjørte jeg med 10 fots gummibåt og 5 hk i en alder av 10, den gikk ihvertfall over 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det er også påpekt her på forumet at dere står ansvarlig for skader han kan påføre andre. Skulle han lage skader på en annen båt står dere som redere ansvarlig for det, og forsikringen vil nok ikkje betale et rødt øre. Hva med å gi han en liten seglbåt, eller en båt med snekke skråg? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 tror vel ikke en gummibåt påfører like stor skade som evnt. en snekke lignende ting. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Selvfølgelig lager ikke en gummibåt like mye skade som en snekke lille gutt, men den har han lov å kjøre, Du er vel kanskje ikke helt objektiv i og med at du også kjører ulovlig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
truls8 Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Helt korrekt, men da vil forsikringen dekke det :) Ellers så kjørte eg også gummibåt med 3,5 og 5 hester før eg var 16 år. Det går somregel bra, ha på vest kjør sakte rundt andre båter, og hold fartsbegrensingen. Så lenge en ikkje plager noen eller bryter noen andre regler er det få som bryr seg. Det er ikkje så moro når de kommer med 9.9 hester og lager bølger på båtene som ligger på gjestebrygga i nærheten, støyen er heller ikkje så koselig. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 men jeg hadde mye heller latt mine barn kjøre i en gummibåt, enn en snekke da det går fint å dulte borti steiner og brygger osv uten stor skade. men tar man forhåndsregler så går det nok fint med 12-13 knop, alder har ikke noe å si på kjøring, er mange eldre som kjører mye verre. Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Nå er det slik at til eldre du blir til lenger tenker en. Det er forskjell på folk men en 11 åring tenker ikkje så langt som en 16 åring. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Vel... i Sandefjord tar de villig vekk alle småunger opp til 16 år i alt av båter som kan likne på noe som gjør over 10 knop, virker det som. Men etter at jeg nå har bodd i båt i indre havne områder et års tid, har iallefall jeg mistet noe av tiltroen... Stort sett fra sjøsettingstider og frem til fellesferien er det lovløse tilstander for alle over 40år!! Store ribber, daycruisere asv i full gass hele tiden... Da selfølgelig med påfølgende ulykker... ike mange ukene siden en kar som nesten omkom etter å ha truffer et kaianlegg på kvelden... Så takk til de som kan komme med litt bensinpenger til politiet: Samt litt guts til å ta alle!! bare litt frustrerte tanker fra meg... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Lett match Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Vi er ofte opptatt av hvordan politiet reagerer, men vi er ikke like opptatt av hvordan forsikringsselskapene reagerer og hvilket økonomisk ansvar vi kan bli sittende igjen med. Som nevnt i denne tråden kan du som reder (eier) av båten bli holdt ansvarlig for hva en båtfører du har lånt bort båten din til gjør. Du er ansvarig for at den du låner bort båten din til er kompetent til å kjøre den. Så det gjelder ikke nødvending vis at de må være 16 år. Hva tror dere det økonomiske ansvaret kan komme opp i dersom båten kjører over en person som er ute på en svømmetur? 10.000,- 100,000,- 1.000.000.- Boten fra politiet på 1.500,- virker sikkert ikke så avskrekkende. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 (redigert) lille gutt, For en utrolig nedlatende tone! Dal-z har jo helt rett i at de fleste joller planer med kun en 5 hester, og at en sjekte på 1 tonn er et mye farligere fartøy! Det som er viktig er at ungene får skikkelig opplæring! Megselv måtte som 10-åring ro min With 10 i en måned før jeg fikk en 3,6 hk Mercury, With'en planet bortimot med denne motoren, viste seg at dette var en skikkelig mandagsmotor som kjapt ble byttet ut til en 4,5 hk og da planet den! Etter en sesong ble det 7,5 Honda og da begynte det virkelig å bli gøy Etterhvert som erfaringen ble større ble også området jeg fikk operere i større, fra synsvidde fra brygga til innaskjærs osv... Tror det viktige her er å se på modenheten til barnet og å gå gradene oppover til større fart! Det er utrolig hva barn lærer seg på kort tid, og det finnes veldig mange fornuftige barn! Eneste måten å følge Kingsea's syn på er å forby bruk av motorbåter for barn under 16 år! Redigert 25.Juni.2008 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
moosewine Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Vi er ofte opptatt av hvordan politiet reagerer, men vi er ikke like opptatt av hvordan forsikringsselskapene reagerer og hvilket økonomisk ansvar vi kan bli sittende igjen med. Som nevnt i denne tråden kan du som reder (eier) av båten bli holdt ansvarlig for hva en båtfører du har lånt bort båten din til gjør. Du er ansvarig for at den du låner bort båten din til er kompetent til å kjøre den. Så det gjelder ikke nødvending vis at de må være 16 år. Hva tror dere det økonomiske ansvaret kan komme opp i dersom båten kjører over en person som er ute på en svømmetur? 10.000,- 100,000,- 1.000.000.- Boten fra politiet på 1.500,- virker sikkert ikke så avskrekkende. Kan du gi meg ett eksempel på en ulykke hvor det er innvolvert en som er yngre enn 16 år? Jeg har aldri hørt om det! Sitér dette innlegget . Link to post
Beckham Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Polisen gir vel f... i om guttungen/jentungen har fått en god opplæring i båtbruk så lenge reglene er der..Stopper de en som er under 16 år og båten går for fort så må en regne med at det blir en bot.. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Nå er det slik at til eldre du blir til lenger tenker en. Det er forskjell på folk men en 11 åring tenker ikkje så langt som en 16 åring. Stemmer sikkert i teorien det der. Nå er jeg av den oppfatning at det skjer svært få uhell langs kysten vår, men de få ulykkene som skjer slår en grundig sprekk i teorien. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Helt greit at barn skal lære å kjøre gummibåt med påhenger,men lær de også å ro. Har sett mange ganger at barna får motorstopp og ikke greier å bruke årene for å ro tilbake til moderskipet. Ellers så håper jeg at ungene også læres opp til ikke å herje rundt i timesvis i havner med støyende og illeluktende motorer. Virker som at det er redningen for foreldrene å sende dem ut i jolla når ungene er masete eller mor og far skal ha en stund for seg selv. Kanskje de høye bensinprisene gjør at vi slipper å flykte fra ankringsplassen på grunn av svermer av unger i joller som kretser rundt andre båter i full fart på påhengeren. Lær heller ungene å padle kajakk eller kano,finnes mange bra sammenleggbare som er greie å ha ombord, foreldrene kan også ha godt av litt mosjon før ankerdrammen. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Polisen gir vel f... i om guttungen/jentungen har fått en god opplæring i båtbruk så lenge reglene er der..Stopper de en som er under 16 år og båten går for fort så må en regne med at det blir en bot.. Det er mulig det, men min erfaring er at det ikke er tilfelle her på sørlandet. Kan hende dette er fordi vår kultur er båt fra tidlig av og ikke ski på beina? Uansett så mener jeg det er samme politibåten som patruljerer Arendal - Risør så det er vel ikke så stor sjans til å møte på de...Politibåten er jo stasjonert i Arendal og er mest opptatt av Nidelva noen ettermiddager i uka... Sitér dette innlegget . Link to post
Rui lui Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 finnes det aldergrense på båter som går saktere en 10 knop? Sitér dette innlegget ] Link to post
Penny Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ja, hvis de er for lange eller har for heftig motor er det samme grense som for 10 knop. 8 meter, 10 hk. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg er 11 år og har kjøpt båt for 3-4 uker siden, jeg har kjørt masse, jeg kan reglene med vikeplikt og full pakke, men likevel får jeg ikke lov til og kjøre alene enda... (min båt gjør rundt 25knop med bare med :D) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Rui lui Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ja, hvis de er for lange eller har for heftig motor er det samme grense som for 10 knop. 8 meter, 10 hk. ok.så med andre ord så kjører en 12 åring lovlig med en 12 foter som går under 10 knop-.. Sitér dette innlegget ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.