Jump to content

Dynamo Mercury 50Hk 87mod


Mercury50

Recommended Posts

ok.

 

er det denne som sitter like ved coilen(e)?

 

denne blir på samme måte som en dynamo? hvor mye skal en slik motor lade ut på batteriet?

 

den startet, og kjørte litt så plutselig stoppen den og det var ikke tegn til liv.. og batteriet var flatt...

 

 

har aldrig drevet med båtmotorer før :)

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post
er det denne som sitter like ved coilen(e)?

Hvis du tenker på den litte sorte bokse ( ca 4 x 4 cm ) med 3 tilkoblinger så er det likeretteren.

Selve statoren sitter under/inni svinghjulet, hvis du ser etter kan du finne 2 gule ledninger som går til den oven nevnte sorte boksen.

 

Kort forklart :

Statoren består av flere spoler plassert rundt på en jern kjerne, inni på svinghjulet er det festet en ring av magneter ( plassert + - + - +... rundt ), når svinghjulet roterer dannes det en veksel spenning ( AC ), denne gjøres om til likespennig ( DC )(av likeretteren) som batteriet lades med .

 

 

hvor mye skal en slik motor lade ut på batteriet?

Lader ca 6 > 9 A , litt avhengig av modell .

 

den startet, og kjørte litt så plutselig stoppen den og det var ikke tegn til liv.. og batteriet var flatt...

Motoren bruker kun batteriet til å starte motoren, tennings systemet er helt uavhengig av både batteri og lading ( har egen strømspole på statoren ).

 

den startet, og kjørte litt så plutselig stoppen den og det var ikke tegn til liv.. og batteriet var flatt...

Prøv å sett batteriet på lading, hvis det tar lading kan du prøve det i båten igjen ( hvis ikke er det på tide med nytt... ), for at motoren skal kunne starte må starteren klare å få motoren over 250 omdreininger ( kreves for å kunne produsere god nok gnist på pluggene ).

Får du start må du måle spenningen på batteriet, spenningen bør stige over 13 V ( spenningen øker med turtall )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
båten har også bensin, har sånn håndpumpe som man pumper opp til forgasseren der..

Brukes kun for å pumpe bensin inn i systemet før start

 

men hva kan ha gjort att den stoppet? motoren skal være overhalt for et par år siden..

noe spesielt jeg bør se etter? forgasser som tuller?

 

Det første som faller meg inn er problemer med bensinen på tanken.... ville funnet meg en annet tank ( liten 10 liter eller lignende ), lån/kjøp....fyll den med ny fersk bensin ( iblandet 2% TCW-3 godkjent olje ).

 

Neste trinn ville vært å drenert bensinen som var i systemet ( bensinpumpe og forgassere ( skrue/bolt i messing, plassert i senter ned på forgasserne ), pump så inn den nye bensinen ( andre tanken ).....prøv å starte.

 

Utifra symptomene er det første jeg tenker på vann i bensinen, eventuelt noe rusk på tanken som har fulgt med opp i systemet.

 

Ved å prøve en annen tank får en kjapt svar på om bensinen ER problemet.

 

Vet ikke hva som menes med overhaling i ditt tilfelle, finnes mange rare definisjoner :crazy: , en kompresjons eller lekkasje test vil avsløre tilstanden på motoren ....

 

Arne Kjetil

Link to post
Det første som faller meg inn er problemer med bensinen på tanken.... ville funnet meg en annet tank ( liten 10 liter eller lignende ), lån/kjøp....fyll den med ny fersk bensin ( iblandet 2% TCW-3 godkjent olje ).

 

dette er firetakter, må man blande inn olje i den bensina egentlig? eller er det som på bilmotor?

 

 

tror det var full motoroverhaling, da sikket med stempelringer, pakninger osv..

 

este trinn ville vært å drenert bensinen som var i systemet ( bensinpumpe og forgassere ( skrue/bolt i messing, plassert i senter ned på forgasserne ), pump så inn den nye bensinen ( andre tanken ).....prøv å starte.

 

er det ei pumpe før forgasseren her? eller bare suger gasseren til seg bensin? og skrue på forgasseren?

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post
dette er firetakter, må man blande inn olje i den bensina egentlig? eller er det som på bilmotor?

En 4-takter trenger ikke olje i bensinen, MEN du spurte om en 1987 50hk, og det er en 3 sylindret 2-takter.

 

tror det var full motoroverhaling, da sikket med stempelringer, pakninger osv..

En motor overhaling består av å bytte ALLE deler som ikke er innenfor fabrikkens spec, lager/ringer/pakninger/tettinger blir byttet....men mange benytter ordet "overhaling" på ting som egentlig går under service ( bytte vannpumpe, rensing av forgassere, bytte olje på gir ++ )

 

 

er det ei pumpe før forgasseren her? eller bare suger gasseren til seg bensin? og skrue på forgasseren?

1987 50 hk har ei fødepumpe på styrbord side, som suger bensin under gange, men du har en pumpe belg på slangen ?? .

 

Første punkt for deg blir å verifisere HVA slags motor du har, ble IKKE laget noen 50 hk 4-takt i 1987 :smash: ( Mercury har ihvertfald IKKE noe om det i dele softwaren sin ).

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
En 4-takter trenger ikke olje i bensinen, MEN du spurte om en 1987 50hk, og det er en 3 sylindret 2-takter.

 

det er 4 plugger på motoren, forrige eier viste egentlig ikke modellen på motoren, men sa rundt 87-88. det står Thunderbolt Ignition på den, og Vari timed Reed Valves..

 

er en slik motor

 

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DN

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post

Kan være så ny som 1986....har du serienummeret så kan jeg sjekke.

 

 

det står Thunderbolt Ignition på den

Det er feil deksel til denne motoren, Thunderbolt tenninga ( fordeler tenning ) forsvant ifra 50 hk modellen rundt 75/76 .

 

 

På disse modellene er bensinpumpa integrert sammen med forgasserne .

 

 

OBS dette er en 2-takter, skal ha 2% TCW-3 godkjent olje i bensinen ( noen av de siste modellene hadde olje injection ( med olje tank ) disse trenger IKKE olje i bensinen da motoren blander selv .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
shit..er brodern sin båt, og han har ikke fylt olje i bensina..

Helt enig...shit.... MEN disse motorene ser ut til å ha blitt levert med "Auto Blend ", så se etter en plast tank inne i båten, i nærheten av akter veggen....

 

bb83_1.jpg

Slik som denne, dårlig bilde :blush: , fant det på Ebay....bør være olje på den.....skal også være en alarm for lavt olje nivå ( såfremt den ikke har blitt fjernet ).

 

 

 

4 taktere har vel ikke oljeblanding i bensina uansett? og er det egen oljetank da på de som ikke skal ha i bensina?

4-taktere har et eget smøre system der olja blir pumpet rundt til alle vitale deler, dette systemet skal være helt tett, bruker derfor ikke olje ( litt olje blir brukt ), bruk olje renner tilbake til bunnen på motoren for så å bli pumpet en ny runde.....

 

serienummeret på motoren er: 9265855

50hk --- 6586624 > A912477 = 1985 4 cyl, ditt nummer havner inne bland disse , er derfor en 1985 modell, 86 modellen starter på 9420791...og er 3 sylindret.

 

et par bilder jeg knipsa nå.

Ser grei ut den, pent behandlet, er den oppadlakkert ?? synes jeg ser noen gardiner på den nedre delen :wink:

 

Arne Kjetil

Link to post

okei. så da er denne motoren garantert ikke en 4 takter da?

 

tror ikke det er egen oljetank i båten, trodde det var egen oljetank i motoren og gått ut fra att det var en 4 takter.. slik går det når man aldrig har vært borti båtmotorer.. men selger sa att det var 4 takter værtfall.. kjip situasjon..

 

Ser grei ut den, pent behandlet, er den oppadlakkert ?? synes jeg ser noen gardiner på den nedre delen wink.gif

 

Arne Kjetil

 

ser ut til att den er lakkert opp igjen ja.. ser bra ut egentlig.

 

 

den drar så sakte rundt når vi prøver å starte den, kjøpte nytt batteri å det gikk tomt ganske fort, kansje ikke rart hvis det har skjært seg der.. men det går rundt inni der værtfall

 

 

ingen gardiner der nei :smiley:

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post
okei. så da er denne motoren garantert ikke en 4 takter da?

Dette er en 2-takter :smash:

 

 

tror ikke det er egen oljetank i båten, trodde det var egen oljetank i motoren og gått ut fra att det var en 4 takter.. slik går det når man aldrig har vært borti båtmotorer..

Må være en tank et eller annet sted, følg slangen ifra tank til forgasser, tanken er tilkoblet bensin slange på et punkt .

 

Finner du ingen tank du blande 2% olje ( TCW-3 godkjent )i bensinen !!!

 

 

men selger sa att det var 4 takter værtfall.. kjip situasjon..

Privat eller forretning ??, veldig skremmende at folk IKKE vet hva de selger .

 

 

 

den drar så sakte rundt når vi prøver å starte den, kjøpte nytt batteri å det gikk tomt ganske fort, kansje ikke rart hvis det har skjært seg der.. men det går rundt inni der værtfall

Vet ikke helt hva jeg skal si her.....begynn med å ta ut pluggene, sprut inn litt olje i hver sylinder......dra svinghjulet rundt med hånd noen ganger ....

Hvordan ser pluggene ut... lys grå eller hvite :nonod:

Hvis motoren ikke har fått olje kan det forklare stoppen.....

 

ingen gardiner der nei :smiley:

Njo, ikke store men gardiner er det :yesnod:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Privat eller forretning ??, veldig skremmende at folk IKKE vet hva de selger .

 

er kjøpt privat.

hvordan ser pluggene ut... lys grå eller hvite nonod.gif

 

de er ikke hvite, mer gråe. de ser normale ut egentlig.

 

 

skal se litt mer på det senere.. så får vi se..

 

men takk for gode svar! virker som du vet hva du prater om.

 

 

 

 

takk så lenge :seeya:

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post

Olja i bensinen smører ALT i motoren, er laget et ganske finurlig system som distribuerer olja rundt i motoren, endel av olja skiller seg ifra bensinen og legger seg på alt innvendig.

Når du stopper motoren vil overskuddet renne ned til motoren laveste punkt, ifra dette punktet blir oljen sugd opp til det øvre bærelagre ( av vakuum/trykket i veivhuset ), overskuddet vil ....historien gjentar seg.

 

Oljen renner ikke direkte til bunn, den passerer div lager på veien og noe blir igjen i disse....

 

Eks:

  • Olje overskuddet i den øverste sylinderen samler seg og renner ned til reed blokka imellom sylinder 1 og 2 .
  • Olje overskuddet ifra reedblokka + sylinder 2 samler seg og renner ned til midtre bærelager ( imellom sylinder 2 og 3 )
  • Olje overskuddet ifra lagerblokka + sylinder 3 samler seg og renner ned til nedre reedblokk ( imellom sylinder 3 og 4 )
  • Olje overskuddet ifra reedblokka + sylinder 4 samles opp og renner ned til nedre bærelager ( under sylinder 4 )
  • Olje overskuddet ifra nedrebære lager bli sugd opp til øvre bærelager ( av vakuum/trykket i veivhuset ( enveis ventiler dirigerer retningen ))

  • Råde og x-pinne lager får smøring direkte av bensin/olje tåka som går forbi + noe av olja som skiller seg ifra bensinen, samme med stempet og sylindere .

 

 

Hvis motoren har blitt kjørt uten olje....bland 4% i de 2 første tankene ( hvis tanken er ca 12 > 15 L ) du kjører igjennom, dette for å bygge opp igjen en akseptabel olje film.

 

Du BØR også fylle litt olje på en pumpe kanne, pump inn ca ei t-skje i hver forgasser ( helst forbi forgasseren, åpne spjeldet MAX ).

Pump også inn et par pump i hver sylinder ( via plugg hull ), roter svinghjulet noen runder for hånd ( ta av wrap og topp cover ).

 

Etter dette bør motoren stå noen timer, senere kan du dra motoren på starteren ( uten plugger i ) noen ganger for å distribuere olja litt.......

Senere når du ønsker å starte kobler du til tanken med 4% olje.....starter opp... kjører en god stund på tomgang, etter ?? 15 > 20min kan du kjøre en tur, kjør pent ikke belast motoren noe særlig ( ikke noe spesielt turtall, over 3000 > 3500) .

 

Etter at du har kjørt igjennom ?? 10L kan du begynne å bruke motoren litt mere aktivt igjen, du har da fått bygget opp den indre olje filmen igjen .

 

OBS, vil antagelig ryke bra når på første start etter olje behandlingen :yesnod: , ryker også litt mere med 4%, men ikke merkbar ved normal kjøring ( ryker litt mere på tomgang )

 

Arne Kjetil

Link to post
En ting som jeg ikke har sett noe om her er hvorfor han har 4 tennplugger? Er det ikke normalt med 2 plugger på en 2-takter?

 

Antall tennplugger har ingenting med "takter" å gjøre. En motor har som oftest 1 tennplugg pr. sylinder. Så er det en 4 sylindret motor har den 4 tennplugger.

 

Det finnes noen unntak da, mange fly har 2 tennplugger pr. sylinder (for redudanse hovedsaklig) samt noen få biler. (Alfa romeo og mercedes etter hva jeg vet)

Link to post
En ting som jeg ikke har sett noe om her er hvorfor han har 4 tennplugger? Er det ikke normalt med 2 plugger på en 2-takter?

En liten brist i tanke gangen her :smiley: .......

 

Hva er dette da ??

powerhead.jpg

Pluggene er ikke montert enda på dette bilde men det er 6 stk, er det da en 6-takter ?? .

 

 

 

Det mest vanlige er 1 plugg pr sylinder, samme om det er 2-takt eller 4-takt, 1 eller 12 sylindret .

( og før noen spør så har enkelte motorer brukt 2 parallell koblede plugger pr sylinder )

 

Han har en 4 sylindret 2-takter...ergo 4 plugger .

 

Arne Kjetil

Link to post

fikk olja opp motoren, både inn i sylinder via plugghull og inn i gasser, og motoren gikk betydelig lettere rundt etter å ha dratt den rundt mange runder, den startet også tilslutt, etter å ha stått litt med olja.

 

kjørte den på vannet rolig og den går helt fint, ingen ulyder.. ga også på litt bare for å se (ikke full gass) og det virker som alt er i orden værtfall.

 

4% TCW-3 olje er også iblanda bensina

 

 

så en takk til droll her for godt tips! :smiley:

Redigert av Mercury50 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...