Jump to content

Om strømagregat, UPS og forskjellig "sinus"

Marwin

Recommended Posts

...Men du snakker om distorsjon som knapt er målbar. Ren teori - uten praktisk betydning.

Nope! Det er målbart alright! :smash: Fyr opp scoopet ditt så ser du DET!

(THD-V for innvidde, er ganske høy, og enda høyere på modifisert sinus, og i verste fall firkantpuls invertere. Transienter er en annen storry!)

"Uten praktisk betydning"?? Well, når du "futter" et power til en ROV, til nette sum av 100 høvdinger, vil jeg påstå at det har en viss praktisk betydning, ja.

Spes. når eierne ikke kunne bruke utstyret på noen uker, med tilhørende tap av inntekter+++ i tillegg.

Fin-les litt på det Helge skriver her også. Dette er abs. hans fagfelt.

...jeg har et gebe 1000 powerman(sort)kan ikke dette brukes til tv pc osv??

Akurat DET kan jeg ikke svare deg på uten å ha målt på utgangen;

Så noen ord om transienter :crazy: En transient er en rask spenningspuls som kommer på toppen av spenning. Enkelt forklart: Når du kobler til f.eks. en batterilader til batteriet og spenningen er påslått, ser du ofte en gnist. Denne gnisten "lager" transienter / spenningspulser (spikes). Slike fenomener KAN knekke elektronikk! Ikke rart at moderne bilprodusenter strengt anbefaler å bruke spesielle startkabler på sine biler. Bilene i dag er jo stappfulle av elektroniske kretser! Rene computere i mange av dem. Det spesielle med slike startkabler, er at de er utstyrt med en transientbeskytter. ("Spikerspiser" på folkemunne.) Oftest kun en VDR til en femmer! :eek: :eek:

Kanskje en liten tanke til de som i tide og utide opererer batterivenderen mens motorern går og masse dyr elektronikk er påslått? :rolleyes:

Et sidestepp (som jenta sa...): Starter du en større motor (på land!) ser du et blunk i lyset i dét strømmen settes på. Startstrømmen er ofte 8 - 10 ganger større enn drifts-strømmen. Transienter genereres! For å slippe slike "blunk" på nettet, har det vært vanlig å bruke en stjerne-trekant-vender... Men få tenker på hva som skjer i det denne venderen går fra stjerne til trekant :rolleyes: DAaahh genereres transienter... Ikke noe som betyr noe for lyspærer el.l., men følsom elektronikk KAN forstyrres av dem.

I dag fåes rimelige mykstartere som regulerer spenningen sakte opp for slike motorer, og de koster ikke særlig mye mere en en gammeldags Y/D-vender.

(Stopper der, for nå er jeg "langt ute på landet" i dette forum.) :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du er ikke ute på landet mener nå jeg. :smiley:

Dette spesielle feltet blir stadig viktigere for båtfolk å vite noe om enten man liker det eller ei. Det er vanskelig å få gehør for slike ting har jeg merket meg. Jeg tror for eksempel ingen har fulgt min anbefaling om å montere grovvern på land og finvern i båtene som jeg mener er et bra tiltak for å beskytte elektronikken om bord.

Litt rart i grunnen at slike råd mottas med skepsis, for mange båteiere er raske på områder som å klippe jordledningen når man får et tips fra bakeren som har båten ved siden av.

Er det noen her som vet om marinaen har montert grovvern i fordelingsnettet?

Hvilke fabrikat PQA tester bruker du Marwin?

Jeg har sett på Fluke og Hioki men er litt usikker på hva jeg har behov for egentlig. Gode råd verdsettes høyt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Opplever at støvsugeren kutter ut etter kort tid. Men kan startes igjen etter 30-40 minutter. Plagsomt. Har et Kipor IG2600 og et Kipor KDE3500. Trodde ikke at en støvsuger hadde behov for ren sinus, men...

Dette har nok mer med en automatsikring å gjøre enn ren/uren sinus. Sjekk effekten (Watt) på støvsugeren og sammenlign med kontinuerlig effekt utfra aggregatet.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Hvilke fabrikat PQA tester bruker du Marwin? Jeg har sett på Fluke og Hioki men er litt usikker på hva jeg har behov for egentlig. Gode råd verdsettes høyt.

Marwin bruker vel Dranetz-BMI samt også Fluke 434/435..... (med mer? Du får ev. fylle inn selv Marwin :wink: )

For målinger der jeg ikke har behov for å kunne høyfrekvente transienter bruker jeg for min del:

Elspec 4430

Elspec 4420

Dranetz-BMI Encore

Dranetz-BMI Signature system

Unipower Unilyser 902

Medcal N

Medcal H

Lem Elmes QWave

(Satt i prioritert rekkefølge etter hvor gode og anvendelige jeg mener de er. Dvs mht Dranetz-BMI og Unipower er det litt avhengig av formålet med målingene hvem som bør stå først)

Av disse er det pr dags dato utvilsomt Elspec-instrumentene som er de desidert beste mht problemløsing/finne årsak til problemer. Unntaket er for høyfrekvente transienter der man bør ha et enda hurtigere/dyrere instrument. Jeg bruker da typisk transientrecordere og digitale lagringsoscilloskop med nanosekund samplingshastighet.

Elspec instrumentene koster fra ca 30 kkr til ca 50 kkr og man trenger en PC for å analysere måledataene. Elspec 4430 lagrer faktisk HVER eneste periode sinus for trefase spenning og trefase strøm samplet med 1024 punkter per periode. Dvs måler du i et helt år sammenhengende har du lagret alle de ca 1576800000 periodene i løpet av et år :lol: At dette ikke blir mere data enn noen få Gigabyte skyldes at Elspec har funnet på en måte å komprimere måledata på a'la MP3 format til musikkfiler.

Av instrumentene i min liste er alle 3-fase instrumenter med unntak av Medcal N og Medcal H. Medcal N måler faktisk alle spenningsparametere som den norske forskriften om leveringskvalitet (forskrift til energiloven fra januar 2005) setter krav til. Dette er små enkle instrumenter til å plugge rett i stikkontakten og som koster drøyt 10 kkr. Medcal H har jeg sett bli solgt billig (få tusenlapper) fra nettselskap som skifter ut til Medcal N.

Hioki synes jeg ikke er spesielt bra i forhold til pris, mens Fluke 435 er et ganske bra instrument for kort tids PQ målinger

Redigert av Helge (see edit history)

Støttet!! :yesnod:

Det jeg har i tillegg er instrument fra Metrum i Sverige. Sampler med 25 MHz på transientrecording.

Den nye MultiMedcal står på investeringsplanen i år. Skal teste det instrumentet på solcellefabrikk i sommer. Prisen på instrumentene ligger i den gata Helge antyder, men i tillegg kommer målekabler, strømtenger (helst flexi) programvare osv, så sluttsummen blir fort 80 kkr++ for hvert.

Dette har nok mer med en automatsikring å gjøre enn ren/uren sinus. Sjekk effekten (Watt) på støvsugeren og sammenlign med kontinuerlig effekt utfra aggregatet.

Nope. Ikke nødvendigvis. Epler og bananer.

Du er ikke ute på landet mener nå jeg. :smiley:

Dette spesielle feltet blir stadig viktigere for båtfolk å vite noe om enten man liker det eller ei. Det er vanskelig å få gehør for slike ting har jeg merket meg. Jeg tror for eksempel ingen har fulgt min anbefaling om å montere grovvern på land og finvern i båtene som jeg mener er et bra tiltak for å beskytte elektronikken om bord.

Husk på at båtfolk er en treeg materie på slike ting!:: Slikt står ikke i "sjølovene" åsså koster det endel... :sailing: :nono:

Dette blir som ved en bedrift som ikke har problemer med nettstøy... TROR de!

Nettstøy er det garantert tilstede, men alt mens synlige problemer ikke manifesterer seg, ser de ingen ØKONOMI i å "forske" på emnet!

Men vær sikker på at NÅR (ikke OM) problemene oppstår og de får presentert tingenes dårlige tilstand, lyder pipa:"HVORFOR har vi ikke hørt om dette tidligere??"

Bare her på Bp er det mange som kritiserer innlegg med litt odde emne, SELV om det er relevant for oss.

Litt rart i grunnen at slike råd mottas med skepsis, for mange båteiere er raske på områder som å klippe jordledningen når man får et tips fra bakeren som har båten ved siden av.

Er det noen her som vet om marinaen har montert grovvern i fordelingsnettet?

"HÆÆ, hva er DET??" :lol:

Ta en titt på "de tusen havner " landet rundt; Mange av dem står på nippet til å få kuttet strømmen fordi de ikke oppfyller kravene fra el-tilsyn osv. :yesnod:

Jeg har sett på Fluke og Hioki men er litt usikker på hva jeg har behov for egentlig. Gode råd verdsettes høyt.

Hioki har jeg ikke gode viber for. Fluke 435 er et "brukbart universalinstrument", men krever endel kunnskap om HVA du skal måle og koster 50-60 kkr++.

MITT råd til deg og/eller istallatør el.l. som trenger et enkelt instrument for en rask oversikt, er Fluke 43B. Koster 15-20 kkr, er enkelt å sette opp / betjene, riktignok enfase, men DET instrumentet jeg sjøl ofte bruker for å få en idé om tilstanden, FØR jeg klasker inn mere komplekse ting :yesnod:

Well, når du "futter" et power til en ROV, til nette sum av 100 høvdinger, vil jeg påstå at det har en viss praktisk betydning, ja.

Du har selvfølgelig rett! Men du lever i en litt annen verden en jeg gjør. GSG er faktisk OK det også i blant.

Takk for svar Helge og Marwin. Jeg foretrekker litt opplæring før jeg kjøper og er mindre opptatt av pris. I påvente av at drivstoffprisene skal stige til 30 kroner literen slik at utgiftene skal strekke til så mener jeg kjøp av måleinstrumenter er et bra alternativ mens man venter. :smiley:

I mens så håper jeg dere pøser på med litt erfaringer og tips.

NB! Jeg var innom på et bilelektrisk verksted i dag og snakket med en gammel kollega. Han holdt på å skifte styresentralene i en elektrisk bil. (2 stk.)

Så spurte jeg hva problemet var, men han kunne ikke si noe annet enn at plutselig var det meste dødt. Det eneste bilen klarte å gjøre, var å bevege seg litt fremover.

Og dette oppsto plutselig etter at bilen hadde stått på ladning kommenterte jeg.

Ja, kunden skjønte ikke noe var svaret, for bilen virket helt fint når den ble parkert og pluggen ble koblet i veggen?

...Ja, kunden skjønte ikke noe var svaret, for bilen virket helt fint når den ble parkert og pluggen ble koblet i veggen?

Et svar vi ofte får!

Merkelig at transientbeskyttelse ikke er bygd inn i slike doninger! Eller mer solide "ting" som lynvern f.eks.

Redigert:

Rart at ingen reagerte på "Oftest kun en VDR til en femmer" i innlegg # 26...

En VDR (Voltage Dependabel Resistor) er en rimelig komponent som "spiser" spenningstransienter over en viss verdi. Denne komponenten er ofte det eneste som settes inn i ("finvern") spenningstilførsler (skjøteledninger) til PC m.m. og som koster ganske mye. Mens VDR-en alene koster bare noen få kroner og er lett å montere inn. Den finnes for de fleste spenninger (AC/DC) fra 5-6 til 300 - 400 ++ Volt, og fra noen få watt til flere kw!

Uusjhhhh. Dette går langt inn i kurs+++ på en hellig søndag med strålende sol osv. :lol: :nono:

Åsså er vi i grenselandet til et annet fagområde (som mange TROR de behersker: LYN og LYN-vern) :sweat: :sweat:

Åsså nesten før sukkaten er gnidd ut av øya (=øynene)... Ikke drep meg hvis jeg bommer nå! :wflag:

Grov-vern, mellom-vern, finvern...

Lynets veier er uransakelige (fordi det kommer inn mange faktorer vi (som elektrofolk) kanskje ikke tenker over). :rolleyes::yesnod:

Lyn er ikke noe "ensartet"! Odde utgaver er f.eks. kulelyn, et (for oss) merkelig fenomen som i hvertfall jeg ikke har skjønt HELT!

Åsså har du lyn av forskjellig styrke!

Fra de helt stoore (som kan gjøre "vei i vellinga" for å si det sånn), ned til de minste, de statiske utladningene som oppstår når du dra lus-riva gjennom det som er igjen ovenfor hårfestet.

De største utgavene koster det enorme summer å beskytte seg HELT imot, og de er heldigvis meget skjeldne, mens de mellomstore og tildels små meteorologiske lyn KAN vi til en viss grad gjøre noe med...

Lynet har ENERGI! Denne energien er det viktig å lede mot "moder jord" på en slik måte at VI (og vårt kostbare utstyr/ting) ikke tar skade.

Derfor lynavledere, som jeg/vi ser MYE tullete monteringer/konstruksjoner av, og som er enda et eget fagområde som vi dropper her.

Det som er igjen av "energi" må vi søke å få "brent av" FØR det råker våre husguder (TV, PC + annet ræl) og lager ufred i heimen. Denne enrgien KAN være såpass stor, at vi ikke greier å få drept f@enskapet " i en smell". Derfor knekker vi energien i flere stepp; Mye går i Grov-vernet, som gjerne monteres i hovedfordelingen/tavla. Noe går i mellom-vernet, kanskje i nærmeste sikringsskap, og det siste killes i nærmeste stikkontakt eller endog i inngangen på utstyret.

DET er i hvertfall tanken! :rolleyes: :rolleyes:

Og HVIS lynet / utladningen er liten nok, funker dette ganske bra. :yesnod:

Det finnes også såkalte kombivern, Grov-vern + Mellomvern for sikringstavla.

OK.

ETTER at smellen er begravet i jorden, må du som regel BYTTE dette vernet, eller den patronen som sitter inni det, akkerat som en vanlig smeltesikring. Vernet har m.a.o. forhåpentlig gjordt jobben sin. I hvertfall kanskje dempet energien i smellen.

MEN:

HVIS energien er FOR stor, vil kanskje noe av før omtalte Gude-utstyr, vandre til de evige elektromarker (les søppelhaugene i Bangla-d@sj).

Mens, hvis energien er liten, f.eks statiske utladninger i heimen, eller fra små (les energifattige) transienter i strømnettet (eller fra tidl. omtalte strømagregat) vil et fiin-vern eller kombivern (mellomvern + fin-vern) glatt gjøre en utmerket jobb med å DEMPE transientene til et ikke-farlig nivå.

Kontinuerlig.

Og den komponenten som sitter inni slike vern, er ofte en stakkarslig VDR.

Som velges etter spenning (som skal slippes gjennom = 12 volt ombord i MIN båt) og etter energi (watt) som skal killes UTEN at VDR-en takker for seg.

Kapisj??

(Nu drar jeg sukkaten yt av sunsredskapen og tar en BÅT-TUR med familien) :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...