Jump to content

Beaufortskalaen og vindens virkning på land og sjø

Hekksjø

Recommended Posts

Av og til kan det være fint å kunne vurdere mulig båtturvær selv om man befinner seg et stykke unna der båten ligger.

Akkurat nå kan jeg se ut på (enkelte) store trær som svaier i vinden. Alle trær beveger seg noe. Stedet er en åsside litt sørøst for Oslo. yr.no forteller at observert vind i Oslo er lett bris, 4,9 m/s. Men at "store trær svaier" hører jo til i beskrivelsen av liten kuling i Beauforts vindskala.

Nå tror jeg neppe Beaufort var her i Oslo sørøst noengang. Men det er noe som skurrer.

Er det noen som vet om det har vært gjort forsøk på å justere Beauforts beskrivelser noen gang? Og er det mer erfarne sjøfolk en meg her, som kan fortelle om beskrivelsene i tabellen av hvordan sjøen oppfører seg, stemmer sånn noenlunde?

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Med mange år som brettseiler lærte jeg meg etterhvert å tolke tegnene på land mht. sterk nok vind for planing med semi-sinkeren - og studier, kjæreste og denslags prakk ble nedprioritert for kuling og regn.

Men problemet med beskrivelsene i "virkning på sjø pg land" er at det blir veldig omtrentlig. Det er selvsagt stor forskjell på storm og laber bris, men hva er f.eks. svaiing? Hva er et stort tre? en stor gran? en gammel eik? Jeg mener at det stemmer sånn noenlunde, men du kan neppe bestemme mer nøyaktig enn innen 2-3 trinn på skalaen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...