Jump to content

Raymarine C80 og NASA AIS

JRK

Recommended Posts

Hei,

Har ett Raymarine C80 Multidisplay. Dette ønsker jeg å kople en NASA AIS mottaker til.

C80 Displayet har bare en NMEA inn/utgang og denne brukes i dag mot autopiloten for å få bedre headingdata fra denne. Regner med at dette signalet er et standard NMEA 0183 av nyeste versjon med en baudrate på 4800 eller 9600.

NASA AIS har ett NMEA 2000 signal på 38400 Baud, men innholdet i telegrammet er NMEA 183. Hvordan får jeg dette inn på plotteren?

Det er sikkert flere løsninger med multipleksere osv som folk har prøvd. Er det noen der ute som har fått dette til å snakke sammen på en ordentlig måte?

Hei,

Takk for tips Roaldbj. Godt tenkt, men jeg tror ikke autopiloten kjenner dette telegrammet og da vil den heller ikke kunne sende det videre. Det er listet opp hvilke telegrammer autopiloten kan sende ut og AIS telegrammet er ikke her. Har kjøpt inn en nmea/rs232 til seatalk enhet, men oppdaget at denne ikke håndterte 38.400 baud.

• 9 måneder senere...

Jeg har en Raymarine E80 plotter. NMEA inngangen er tilkoplet AIS. Seatalk inngangen er tilkoplet GPSen. Tridata-instrumentene er ikke tilkoplet plotteren, da jeg mangler inngang. Jeg har RayTech på PCen på kartbordet, og den er koplet til plotteren via Raymarins nettverk-switch.

Jeg ønsker å få koplet tridata-instrumentene til plotteren også. Jeg hadde tenkt å la de gå via Seatalk, ved at jeg kopler AIS og GPS til en multiplexer.

MiniPlex-S-AIS fra ShipModule ankom i går. Jeg leser bruksanvisningen og begynner å bli noe usikker på om den vil gjøre den jobben. Tilkopling av AIS 38400 baud og GPS 4800 baud er ikke noe problem, men hvilken utgang bruker jeg? Jeg trodde plotteren kunne koples til NMEA-ut 4800 baud, men ut ifra bruksanvisningen er utgangen RS232 som skal brukes, men da til PC.

Jeg har ikke tid til å montere dette før båten kommer på sjøen den 25. april, slik jeg får ikke testet det før da. Jeg spør derfor de kloke og erfarne hoder på baatplassen.no, hvordan kopler jeg til multiplexeren til plotteren?

Kan du bruke en standard Seatalk junction box slik som feks denne? Da kan du koble mange Seatalk forbindelsen opp mot plotteren.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Etter hva jeg forstår av manualen på Miniplex-S er utgangen på RS-232 er den samme som NMEA out1.

RS-232 porten må settes til 38.400 og så koples AIS'en til RS-232 inn og NMEA out1 til NMEA inn på E80.

Dersom du kopler GPS med 4800 til en av inngangene på Minplex-S mixes dette med signalet fra RS-232

og sendes ut til plotteren via NMEA out1.

Når det gjelder ST60 ? instrumentene, så må du bare kople dem til SeaTalk bussen. Det er jo to tilkoplinger på hvert instrument og de blir alle hengende i paralell.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 1 måned senere...

Jeg sitter i båten og har koplet til MultiPlex-AIS fra ShipModul. Jeg har COMAR CSB200 AIS transponder. Jeg har koplet GPSen til In1A og In1B, og AIS til In2A og In2B. Jeg har satt hastigheten til RS-232 porten til 38400. Min E80 får GPS signalet inn, men AIS signalet kommer ikke. Plotteren er innstilt på 38400.

Om jeg kopler direkte mellom NMEA på plotteren og AIS viser E80 AIS-bildet, men da faller GPS signalet ut.

Jeg har forsøkt å bruke pin1 -NMEA Out (RS422) og pin 4 +NMEA Out (RS422) fra AIS, men det virker ikke. Jeg har også forsøkt å bruke pin2 +RS232 Out og pin 5 Ground fra AIS til In2A/B på MultiPlex, uten at det funker. Noen som har vært bort i problemet og kan gi råd?

(Jeg ser datastrømmen på PCen, og ser ikke noe signal fra AIS, så feilen ligger nok i forbindelse AIS til MultiPlex.)

MultiPlex for AIS skal ikke configureres, da det er gjort fra fabrikken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...