Jump to content

Strømforbruk ved bruk av stereo

Lars Høvik

Recommended Posts

men dere da. han spør om hvordan regne ut strømforbruket . det kommer vel som jeg skrev ann på hvor mye man tar ut av forsterkeren. spiller han for hele uthavnen og bruker 100w i snitt blir det ca 8 amp. er det bare som bakgrunnslyd og han tar ut 12w i snitt blir det ca 1 amp.

red . ser nå at det kansje bare var en vanlig spiller det var snakk om :-) og da skal det godt gjøres å ta ut 100w i snitt . :wflag:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg tenkte på en vanlig spiller av et eller annet slag ja, men etter å h lest litt på forumet her så tenker jeg kanskje mer på det slutt-trinnet fra biltema og disse boss høytalerene. Var 75 w makseffekt ved fire ohm om jeg ikke tar feil.

Lurer da også på hvor mange amp jeg kan dra i havnen og samtidig lade batteriet? Har tenkt på den vedlikeholdsladeren fra biltema, men 6 amp blir vel kanskje litt snaut om jeg samtidig vil høre noe musikk?

Når dere nevner at dere "spiller" med 100W - er det ut effekt eller inneffekt, totalt eller pr. kanal?

Alle forsterkere har noe tap, en klasse A forsterker har vel ca 50% virkingsgrad, og bilspillere klasse AB (push pull) noe høyere. Dagens bilradioer med MOSFET forsterkere har høy virkningsgrad.

Maks utgangseffekt er ofte oppgitt med en masse forvrengning og gjennomsnitts effekten (sinus) ligger langt lavere.

Der er derfor ikke så lett å finne strømforbruket basert på radioens oppgitte uteffekt. Leverandører er vanvittig gode til å lyve på seg Watt.

Vil nok derfor anbefale deg å enten sjekke nærmere med produsenten av radioen eller måle med ampermeter. Ved normalt nivå tipper jeg på at du trekker 2 til 4 amper.

Som "lett match" skriver er det mye som spiller inn, i tillegg til forsterkerene også hvor tungdrevene høyttalere du har, har de lav følsomhet må du pøse på mer effekt en hvis høyttaleren var mer følsom, sikkert også litt forskjell på spillerene i seg selv og CD drar mer en radio. Så det blir vanskelig å gjette -tryggeste blir nok å måle.

Kim

Folk som selger ting liker store tall. Les derfor dette.

Kort (og forenklet) så er det nok å kikke på den blå kurven til høyre. Anta "100 W" som gir en gjennomsnittelig effekt på under 30. Mindre enn 3 amp altså.

Jada, jeg er klar over at jeg tøyer strikken litt i "forenklingens navn"

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Da målte jeg strømforbruket på dette stereoanlegget. Merket var JBL men det sto ikke noe på forsterkeren om hvor kraftig den. Forsterkeren var ca 60 cm lang og 35 cm bred hvis det forteller noen noe.

Med volumet justert slik at man kunne snakke sammen brukte det 1,7 ampere. Litt høyere, det vil si når man måtte snakke litt høyt for å holde en samtale gående. så brukte den 2,5 ampere.

Ved diskonivå brukte det 7 ampere og på et volum hvor man kan risikere å bli arrestert brukte det 11 ampere.

Nå har denne båten et rimelig godt elektrisk anlegg, og spenningen på batteriene med belastningen fra stereoanlegget var aldri under 13 volt. (Uten ladning tilkoblet).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...