riko Startet 26.Juni.2008 Del på Facebook Startet 26.Juni.2008 Hei. I en tidligere tråd hvor jeg fikk mange gode råd om skjøting av NMEA-kabel til GPS dukket det også opp noen råd angående skjøting av koaksialkabel til VHF-antenne (som jeg tilfeldigvis også trenger å få gjort). Det er likvel en del ting jeg lurer på i forbindelse med dette, så prøver meg med en ny tråd. Jeg trenger altså å skjøte en RG58-kabel som skal trekkes igjennom dekk. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å bruke en plugg for gjennomføring slik som denne (RA105): Men etter hva jeg forstår er det flere som mener at det er bedre å bruke såkalte BNC-plugger for skjøting av koaksialkabler. (?) Er litt usikker på hva som utgjør forskjellen.. Er det slik at disse ikke behøver å loddes, men istedet bare klemmes på men en spesialtang? Jeg har også forsøkt å se på på nettet om det finnes tilsvarende overganger for dekksgjennomføring for slike BNC-plugger men uten hell så langt. Hvordan er det vanlig å løse dette? Takker og bukker på forhånd for alle råd! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Jeg ville brukt en vanlig dekksgjennomføring som slutter tett om kabelen, og så skjøtet den inni båten. Kabelen må jo uansett klippes hvis du skal ha på nye terminaler. En kobling som du viser der vil ikke like å stå ute i all slags vær og sjøsprøyt/salttåke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Den du viser er for RG213 kabel og er helt ubrukelig som dekksgjennomføring. Gjør som Herman sier, med en liten modifikasjon. Bruk en kabeltettning som har et så stort "fotavtrykk" at du kan borre et stort nok hull i dekk at skjøtepluggen går gjennom ( gjennom huller i dekk, ikke gjennom tettningen) Bruk BNC skjøteplugg (han og hun) under dekk. Hvorfor dette ekstra brydderiet? Jo, da kan du demontere antennen uten å fjerne den Loddet/krympet BNC kontakten. Grunnen til at du ikke skal bruke den dekksgjennomføringen du viser er at du får en ikke vanntett kobling over dekk og det vil du ikke ha! Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Den du viser er for RG213 kabel og er helt ubrukelig som dekksgjennomføring. Den er for PL-259 plugg. Og på den pluggen kan man ha forskjellige kabler, også RG-213. Men jeg er enig i at den er ubrukelig. Både PL-259, BNC og N-connector finnes for krymping. Hvis du bruker BNC, husk at det må være 50 ohm. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Enig med dem som anbefaler å kjøre kabelen innendørs og så skjøte den med BNC. Du kan kjøpe plugger (BNC hun/han) og klem-tang til disse HER. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
riko Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 (redigert) Ok flott, takk for rådene! Da får jeg legge inn en bestilling på slike BNC-plugger hos permo.no. Er det vanskelig å få montert disse pluggene så lenge man har en slik spesialtang? Altså, må de loddes, eller er det faktisk bare å "klemme" de på? EDIT: Jeg så forresten nettopp at Watski selger noe som faktisk skal være en dekksgjennomføring for RG58.. Det høres jo temmelig perfekt ut. Redigert 26.Juni.2008 av riko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Ok flott, takk for rådene! Da får jeg legge inn en bestilling på slike BNC-plugger hos permo.no. Er det vanskelig å få montert disse pluggene så lenge man har en slik spesialtang? Altså, må de loddes, eller er det faktisk bare å "klemme" de på? Nei, du slipper å lodde. Du klemmer dem på. Det er 3 deler på hver plugg: Selve plugg-huset, EN liten ring/sylinder og en gullfarget pinne/socket. Tangen har en liten klemme-posisjon for klemming av senterleder og 2 seks-kantede for å klemme rundt skjermen. En for RG58 og en for RG59. Du trer først ring/sylinder inn på kabelen. Så avisolerer du ca. 10mm av ytterkappen, bretter skjermen bakover. Avisolerer ca. 3mm av senterlederen og tre på den lille/spisse gull-pinnen på senterlederen. Klem den fast med det minste "klemmsporet" på tanga. Så stikker du senterlederen inn i pluggens bakside og trykker den frem til du ser "gull-kontakten" og den er omtrent flush med fremste delen av pluggen. Det hender du kan høre et lite "klikk" når den er i posisjon. Så bretter du skjermen inn over hylsa/godset i bak kant av pluggen. Skyv hylsa inn over skjermen, og dra den tilbake igjen. Du vil nå se hvor mye skjerm som ikke dekkes av hylsen. Klipp dette bort. Skyv så hylsa godt på plass og klem den med den minste av de 6-kantede klemme-sporene på tanga. NB. Vær nøye med at du hele tiden har kontroll med alle kordelene på skjermen. viktig at du ikke lager kortslutning mot senterlederen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 (redigert) Med tang er det bare å klemme i vei. Ingen lodding. Dekksgjennomføringen ser helt grei ut. Husk å borre stort nok hull i dekk til å trekke kabel med plugg ut - dersom du regner med å demontere antennen - hvis du f.eks har seilbåt og må ta av masta. Redigert 26.Juni.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Nei, du slipper å lodde. Du klemmer dem på. Perfekt, takk for tolmodig og detaljert forklaring nok en gang! Dekksgjennomføringen ser helt grei ut. Husk å borre stort nok hull i dekk til å trekke kabel med plugg ut - dersom du regner med å demontere antennen - hvis du f.eks har seilbåt og må ta av masta. Jups nemlig, det er det som er tanken med skjøten i utgangspunktet, at vi skal kunne ta av masta uten å måtte dra ut hele antennekabelen hver gang. Tipper vi prøver den gjennomføringen jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Slenger på et spørsmål her: Skal skjermen på antennekabelen være forbundet med "kappen" på RG58 antennepluggen eller ikke?. Får gode signaler når jeg fører inn senterlederen rett inn i kontakten bak på radioen, mens når jeg forsøker å koble til ved bruk av antennepluggen virker ikke antenna enten jeg har skjermen koblet til kappen eller om denne ikke er tilkoblet i det hele tatt (PS har prøvd å unngå kortslutning mellom skjerm og senterleder). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Skal skjermen på antennekabelen være forbundet med "kappen" på RG58 antennepluggen? Ja! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Det trodde jeg også, men hva kan da være årsaken til at signalet brytes straks jeg får kontakt mellom disse? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 Har du et multimeter, kan du jo måle om du ikke skulle ha fått en kortsluttning mellom skjerm og innerleder likevel? (logger av nå en stund. skal iland å lufte skipshunden i regnværet) Lars H. Live bilde fra webkamera ombord her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 vil det kreve at jeg kobler fra antenna i toppen av masta? Prøver å finne ut mest mulig uten å måtte til topps... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Salt Svart 20.Juli.2008 Del på Facebook Svart 20.Juli.2008 vil det kreve at jeg kobler fra antenna i toppen av masta? Prøver å finne ut mest mulig uten å måtte til topps... Om du ohmer mellom senterleder og skjerm med et vanlig multimeter, vil du sannsynligvis få full gjennomgang, fordi antenna i de aller fleste tilfellene gir forbindelse mellom dem, og likestrømsforbindelse ikke nødvendigvis gjør at virkningen som antenne for signaler med høy frekvens faller bort. 0 Ohm på multimeteret betyr altså ikke nødvendigvis at det er feil. Du bør se etter at ingen tråder fra skjermen kommer inn på senterlederen - eller fra senterlederen kommer borti skjermen/huset - på pluggen nede. Det kan være tilsvarende feil i pluggen som er koplet til antenna i mastetoppen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.