Jump to content

Fastmontert eller bærbar VHF i daycruiser?

Twilight

Recommended Posts

Har en 22 fot daycruiser, og har allerede skaffet både drivanker, nødraketter/-bluss, padleåre, ekstra dregg med blytau etc. Dette fordi jeg ønsker å være forberedt om "noe" skulle skje.

Nå er turen kommet til VHF. Jeg har fra min tid som vernepliktig radiomann i marinen tatt det gamle VHF-sertifikatet, så det formelle skulle være på plass. Nå vil jeg gjerne anskaffe meg en VHF, selv om båten ikke er så stor. Bruken er jo mest innaskjærs, men på fine dager reiser jeg gjerne utenfor for å fiske.

Det jeg lurer på er om jeg burde gå for en fastmontert med kobling mot plotter, eller om en bærbar vil være tilstrekkelig. Noen erfaringer?

Det optimale er fastmontert 25 watter med en god ext antenne.

Men som en radiomann i marinen er du sikkert litt kjent med rekkevidder på radio.

Fastmontert med antenne koster gjerne litt mer en bærbar radio, så hvis det ikke er penger det står på er selvsagt fastmontert optimalt !

Men bærbar kan også være overranskende godt alternativ.

Skal du ha vhf'en godkjent (konsesjon) må den nok være fastmontert, selv om ryktene sier at det skal finnes noen håndholdte modeller som er godkjent, dog med ekstern antenne og batteribank eller ekstrabatteri .

Noen som vet mer?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Takker for tilbakemeldinger :smiley: Joda, jeg kjenner til det elementære med rekkevidde og høyde over havet etc., men på ubåten jeg tjenestegjorde hadde vi en laang pisk på toppen av en mast. Nå må jeg jo tilstå at jeg også tenker på det estetiske :blush: selv om sikkerhet selvsagt kommer først.

Så, bortsett fra sendeeffekt, hvor mye bedre er en fastmontert med "kort" pisk i forhold til en bærbar. Ser jo for meg at jeg kommer like høyt om jeg står på dekk med en bærbar (om det i det hele tatt er mulig å stå på dekk når jeg har behovet).

En annen ting er jo mottak i forhold til å kunne oppfatte meldinger fra andre!

Ignorer dette! Det stemmer ikke lenger. Gått ut på århundrede.

Motageren er like viktig som sendereffekten når det gjelder å føre en samtale. Og motageren er sikkert like god som i de fastmonterte. Og 5 watt rekker fint til horisonten.

Gledelig overasket over at bærbare nå godkjennes alene i båt. Jeg kommer til å kjøpe en.

Husk at den må være typegodkjent i Norge. (Det var ihvertfall slik i gamle dager).

Lure importører av f.eks VHF-SuperMax xxj4000 kan levere den til godkjenning somVHF-SuperMax xxj4000-N og da nytter det ikke å kjøpe den i Sverige eller andre steder. (Det var ihvertfall slik i gamle dager).

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Hei, vi har en 21 fot daycruiser, og jeg kjøpte en på Maritim til 1500,-, og ei antenne til et par hundrelapper..

Ikke så dyrt det med tanke på sikkerheten osv.

Fant en grei plass til antennen også..

bilde068.jpg

bilde067.jpg

Jeg har gjort det slik at jeg kan enkelt ta den med meg hjem, altså ikke noe å stjele.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Skulle nok tro at en 5watter i skjergårdsjeep burde rekke om meningen er å nå kystradiostasjonene. Man krysser vel ikke skagerak eller nordsjøen i åpen båt..?

Selv var jeg å spurte meg til råds hos en wave forhandler i Haugesund idag.

Med mitt bruk mente de at 5 watt bør holde. Har stort sett alltid land i sikte, og er så og si alltid innenfor mobildekning (=nærme fastland).

Men om man tenker på fremtidig utvidelse med AIS og muligheten for DSC, er det vel en stasjonær som er tingen.

Husk at den må være typegodkjent i Norge. (Det var ihvertfall slik i gamle dager).

Stemmer nok at det var slik i gamle dager. I dag er det CE merking som gjelder, alle CE merkede VHFer kan brukes i Norge. Noen av de billigste CE merkede håndholdte VHFene er av så dårlig kvalitet at de ikke ville ha blitt godkjent i Norge I følge Telenor Mobil Radio, etter å ha blitt avvist her skal de ha blitt godkjent i Sør-Europa.

Vil anbefale en fastmontert radio, det viktigste for å oppnå bra rekkevidde er å ha en god antenne montert så høyt som mulig. Håndholdt apparat med utvendig antenne er ingen spesiellt god løsning. Stor risko for brudd på antenneledningen og ledningen vil alltid være i veien. Synes DSC distressfunksjonen er en fin sak. Enkelt å lære alle som er ombord i båten at nødmelding sendes ved å trykke inn knappen i 5 sekunder, apparatet skifter automatisk til kanal 16 og etter noen sekunder svarer kystradioen der. Hvis den som har sendt distress meldingen da vet at en skal trykke PTT for å snakke og slippe for å lytte er mye gjort selv om den som er radiokyndig ikke selv er i stand til å varsle.

Er kjempefornøyd med min Standard Horizon GX1500E, 2390kr hos seatronic.

Jeg har en vintersesong bak meg med konsesjon på håndholt VHF som eneste stasjon ombord. Erfaringen min, som stort sett tutler innaskjærs, er at det er tilstrekkelig. Ingen problemer med å nå kystradioen. og jeg får med meg når det går båter igjennom vatlestraumen når det er relevant. men når jeg går med litt høyt turtall er det vanskelig å høre hva som blir sagt, så det blir å roe ned for å høre værmeldingen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...