TwinCab Startet 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2004 I klosettrommet i båten min er det vindu som ikke kan åpnes, men i dette vinduet er det koøye (diameter 15 cm) som kan åpnes for lufting. Dette gir imidlertid ikke noe effektiv lufting av klosettrommet. Jeg har fundert på å montere en solcelleventilator i dette koøyet for å få bedre lufting. Solcelleventilatorer leveres imidlertid i to varianter, med batteri og uten batteri. I følge reklamen (for Nicro solcelleventilator) skal batteriet (i ventilator med batteri) bli ladet opp av solcellene slik at ventilatoren går leeenge (opp til 48 timer?) etter at solen har forsvunnet. Er det noen som har erfaring med slike solcelleventilatorer. Har det i så fall noe for seg å ha ventilator med batteri (det er en relativt vesentlig prisforskjell på ventilator med og uten batteri). Er det enkelt å montere en slik ventilator i koøyet, dvs. spørsmålet er vel egentlig er det kurant å utføre montasjen slik at koøyet fortsatt er vanntett i regnvær. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Har du lest denne tråden da? Ventilator. Jeg tror ikke et slik koøye er noen ideell plassering av solcelledrevet ventilator, verken med eller uten batteri. Hvis vinduet sitter i veggen og ikke i taket, betinger en slik løsning at du alltid legger deg med dovinduet mot sola og følger sola rundt, ellers får du ikke noe som driver vifta. Og hva med de dagene det ikke er sol nok til å verken drive vifta eller lade batteriet? Jeg funderte en tid på ei slik vifte med batteri, men inntil noen kommer og forteller at dette fungerer helt utmerket, tror jeg at jeg heller bruker pengene på noe annet. Som f.eks: I toalettrommet jeg driver og bygger skal jeg ha ei ventilasjonsvifte. Har sett en del etter noe passende, men enten passer ikke den fysiske formen, eller så passer ikke prisen... Så jeg har tenkt å prøve meg med ei PC vifte fra Biltema til kr. 69,90 sammen med ei ventilrist fra Maritim til 22,-. Vifta måler 80x80x25,4 og rista måler 82x82, så med litt flikking burde dette bli en bra løsning til under hundrelappen. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 29.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Har du lest denne tråden da? Ventilator.Takker, Båtdilla. Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær og andre ganger tenker man ikke tanken for bare---------ja hvorfor tenker man ikke tanken, de forskjellige kategorier gir jo et vell av opplysninger. På ovennevnte link ser jeg at Jada (som har samme båt som jeg), har vært inne på samme ideen/tanken om en ventilator/solcelleventilator i koøyet i klosettrommet. Monterte du en ventilator i koøyet, Jada, og hvordan ble eventuelt resultatet Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Monterte du en ventilator i koøyet, Jada, og hvordan ble eventuelt resultatetNei, må innrømme at jeg har vært lat når det gjelder båten i løpet av vinteren og våren. Har ikke fått gjort noe som helst. Må nok snart sette igang, for jeg vet jo hvordan det blir når først båten er kommet på vannet. Det som ikke er gjort da, det blir sjelden gjort. Slik er det med meg. Når det gjelder ventilator, så vet jeg ikke om det er mulig å få noe som kan festes i åpningen i glasset. Hva jeg gjør til slutt, vet jeg ikke helt. Plasten i ventilen er nå så sprukket og dårlig at jeg ikke tør åpne den engang, og da blir det lite lufting . Kanskje det bare blir en ny ventil, men problemet var å skaffe riktig diameter på denne. De lokale båtprodusentene hadde selvfølgelig andre dimensjoner nå. Har et dansk firma som skaffet tetningsringen en gang, og regner med at de har ventil. Jeg får gjøre en forespørsel om pris i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 I dag bestilte jeg en ny ventil, lik til den jeg hadde i toalettvinduet. Altså en slik rund plastventil som kan åpnes og som er hengslet oppe og nede. Min har en lysåpning på 150 mm, og dette er nesten ikke å oppdrive lenger. Fikk engang tips om at Malfix hadde dette på lager, men en telefon dit i dag avkreftet dette. Slike ventiler er "helt ut". Jeg klarte å skaffe en ventil i Danmark. Firmaet lå inne med 3 stk, og kunne ikke skaffe flere. Nå har de altså bare 2 igjen. Er det noen flere her som trenger å skifte ut en tilsvarende, så er det bare å hive seg rundt og få bestilt hos Tempo Båtutstyr, tlf. 0045 43950190. En meget hyggelig danske skulle sende med en gang, og vedlegge giro. Kommer på seks-hundre-og-noen-danske-kroner (husker ikke helt hva han sa) + porto. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Hei Twin Cab! I Gygra har vi ei vanlig el-vifte, lignende som Dilla beskriver, og den funker fint. Slår den på ved behov og kjører ei kort stund. Tror ikke den drar stort strøm ( har ikke sjekket). Den solcellegreia passer vel best i Middelhavesområdet? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
TwinCab Svart 1.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Hei JanS/ m/y Gygra. Hvordan er montasjen utført. Er den montert i et koøye (jeg ønsker å montere den i et eksisterende koøye - rund åpning som er ca. 15 cm i diameter). Hvordan er det i så fall tettet rundt ventilatoren slik at det blir tett mot regn etc. Vet du hva slags ventilator (type) som er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.