Jump to content

motorola dynamo; Hvor er uttaket til turteller'n?


GeirV

Recommended Posts

Hei, jeg har en Volvo Penta MD2B med en Motorola dynamo. Det har seg slik at turtelleren ikke fungerer, og slik jeg forstår det, så pleier gjerne turtelleren å være koblet opp mot W på dynamo. Etter å ha studert dynamoen lenge og vel, så kan jeg ikke se noen W her.....Fyrte i gang motoren, og målte spenninger med multimeter på de koblingene som er på dynamoen. 2 koblinger viste 14.3 V, et som viste 7,15 V og et 0V (likespenning). Ved gasspådrag så var nevnte verdier stabile. Jeg skulle tro at uttaket til turtelleren viste varierende spenning i takt med gasspådrag? 3 ledninger er tilkoblet dynamoen; 1 til B+ og to til hvorav den ene viste 14,3 V og den andre 0V. Uttaket som viste 7,15 V er ikke tilkoblet noe. Noen tips???

Link to post

Stemmer nok at det er uttaket med 7,15 V ja. men det kan jo være at din turteller er beregnet for separat giver, enten en som går mot en magnet på svinghjulet eller koples til en liten signalgenerator festet på dieselpumpa. Om du har en slik turteller kan du ikke kople denne til "W" uttaket. Sjekk derfor først hvilken type giver og turteller du har, så blir det deretter feilsøking ut fra dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg tenkte jeg skulle følge ledningene til turtelleren "helt ut" for å se hvor disse fører hen. Det er 5 kontaktpunkter i turtelleren, så vidt jeg husker.

 

jeg studerte nedi motorrommet lenge og vel, og så ikke noe annet tilkoblet reima enn dynamo og svinghjul. Motoren har heller ingen elektriske kontaktpunkter som jeg naturlig knytter til "turtellervirksomhet", så langt jeg kan se. I serviceboka til motoren står det heller ingenting om et slikt uttak på motoren, men det er en skisse der som viser elektrisk oppkobling. Denne er imidlertid så dårlig at den er vanskelig å tyde.

Link to post

OK, nå har jeg funnet ut mere. Brukte helgen til å gå gjennom det elektroniske opplegget på båten, hvilket resulterte i at jeg nå har lagt nytt opplegg for det utstyret som er tilkoblet forbruksbatteriet...her var det nemlig fullt kaos og ingen merking, så det å gjøre feilsøk der var håpløst. Oppdaget også ved en tilfeldighet at en skrue på dieselfilteret ikke var skrudd stramt nok, så jeg fikk stanset en diesellekkasje også...

 

Vedrørende turtelleren så viser det seg at det går to grå ledninger fra turtelleren (merket "Rev count W" og "rev count g") til to uttak på motoren (som ikke er beskrevet i serviceheftet...). Ledningene tilknyttet disse 2 uttakene er begge merket "rev transmit". uttakene er i seg selv ikke merket, men er plassert rett over den stanga som man kobler sveiva til ved manuell start (denne stanga er en del av motoren og roterer i takt med turtallet). Så det må være en føler tilkoblet her. Jeg tenkte jeg skal måle hvorvidt dette er de samme ledningene som er merket "Rev count W" og "rev count g" ved turtelleren, og sjekke om det ikke er noe brudd på ledningene. Ellers er det en mulighet for at "turteller-føleren" på motore er kaputt og må skiftes?? Noen som har erfaring ift dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...