GeirV Startet 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2008 Hei, jeg har en Volvo Penta MD2B med en Motorola dynamo. Det har seg slik at turtelleren ikke fungerer, og slik jeg forstår det, så pleier gjerne turtelleren å være koblet opp mot W på dynamo. Etter å ha studert dynamoen lenge og vel, så kan jeg ikke se noen W her.....Fyrte i gang motoren, og målte spenninger med multimeter på de koblingene som er på dynamoen. 2 koblinger viste 14.3 V, et som viste 7,15 V og et 0V (likespenning). Ved gasspådrag så var nevnte verdier stabile. Jeg skulle tro at uttaket til turtelleren viste varierende spenning i takt med gasspådrag? 3 ledninger er tilkoblet dynamoen; 1 til B+ og to til hvorav den ene viste 14,3 V og den andre 0V. Uttaket som viste 7,15 V er ikke tilkoblet noe. Noen tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Eit bilde hadde vore ikkje toskje. Når so er sagt, kan det henda at den med 7,15 volt er rett. Ein turteljar går nemlig ikkje med varierande likespenning, slik du antyder, derimot har den eit vekselspenningsuttak, der den beregner turtallet utifrå frekvensen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 okidoki, jeg får sjekke i ettermiddag. Tar et bilde også, som jeg legger ut Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Uttaket med 7,15 volt er W (Turteller) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Stemmer nok at det er uttaket med 7,15 V ja. men det kan jo være at din turteller er beregnet for separat giver, enten en som går mot en magnet på svinghjulet eller koples til en liten signalgenerator festet på dieselpumpa. Om du har en slik turteller kan du ikke kople denne til "W" uttaket. Sjekk derfor først hvilken type giver og turteller du har, så blir det deretter feilsøking ut fra dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirV Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Jeg tenkte jeg skulle følge ledningene til turtelleren "helt ut" for å se hvor disse fører hen. Det er 5 kontaktpunkter i turtelleren, så vidt jeg husker. jeg studerte nedi motorrommet lenge og vel, og så ikke noe annet tilkoblet reima enn dynamo og svinghjul. Motoren har heller ingen elektriske kontaktpunkter som jeg naturlig knytter til "turtellervirksomhet", så langt jeg kan se. I serviceboka til motoren står det heller ingenting om et slikt uttak på motoren, men det er en skisse der som viser elektrisk oppkobling. Denne er imidlertid så dårlig at den er vanskelig å tyde. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 OK, nå har jeg funnet ut mere. Brukte helgen til å gå gjennom det elektroniske opplegget på båten, hvilket resulterte i at jeg nå har lagt nytt opplegg for det utstyret som er tilkoblet forbruksbatteriet...her var det nemlig fullt kaos og ingen merking, så det å gjøre feilsøk der var håpløst. Oppdaget også ved en tilfeldighet at en skrue på dieselfilteret ikke var skrudd stramt nok, så jeg fikk stanset en diesellekkasje også... Vedrørende turtelleren så viser det seg at det går to grå ledninger fra turtelleren (merket "Rev count W" og "rev count g") til to uttak på motoren (som ikke er beskrevet i serviceheftet...). Ledningene tilknyttet disse 2 uttakene er begge merket "rev transmit". uttakene er i seg selv ikke merket, men er plassert rett over den stanga som man kobler sveiva til ved manuell start (denne stanga er en del av motoren og roterer i takt med turtallet). Så det må være en føler tilkoblet her. Jeg tenkte jeg skal måle hvorvidt dette er de samme ledningene som er merket "Rev count W" og "rev count g" ved turtelleren, og sjekke om det ikke er noe brudd på ledningene. Ellers er det en mulighet for at "turteller-føleren" på motore er kaputt og må skiftes?? Noen som har erfaring ift dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.