TwinCab Startet 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2004 Jeg lurte litt på om jeg skulle ta opp dette spørsmålet i linken "Bøying av teakfiner", men mitt problem er vel så pass mye annerledes at jeg tar det opp i en ny link. I Jodaen er det en seterygg i cockpiten som er festet på den vertikale glassfibervangen på innvendig side av båten. Det er en seterygg på hver side av båten som bøyer i rett vinkel ved akterenden av båten. Seteryggen består av en finerplate (ca. 2,5 meter lang, 20 cm høy og 1 cm tykk). På denne er det festet en skummgummipølse som er trukket med skai (eller kanskje det er skinn). Finerplaten er festet til glassfibervangen med skruer. Jeg skulle demontere innredningen i forbindelse med motorbytte. Da løsnet seteryggen og det viste seg at finerplaten var nærmest helt utråtnet (og full av muggsopp) slik at det ikke lenger var skruefester i finerplata. Råteskaden er nok forårsaket av at det tidvis har rent vann ned mellom seterygg og glassfibervange. Jeg har nå demontert seteryggene, demontert skinntrekket , fjernet den råtne finerplate og vasket skumgummiplølsa i en klorinblanding. Jeg må imidlertid ha en ny finerplate som må bøyes i en bue (varig bue) før jeg monterer skumgummipølse og skinntrekk på plata. Hvordan gjør jeg dette. Vil det fungere å skjære til ovennevnte finerplate, gjennomfukte den vann, montere plata på glassfibervangen slik at det får riktig form (bue) og så la den tørke her. Vil finerplata da beholde denne formen/buen når jeg demonterer plata for å montere skumgummipølse og skinntrekk. Eller er det noen som har andre (bedre?) forslag. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Anngående bøyingen av fineret ville jeg ha brukt 5mm x-finer, og limt de sammen i en jig som har samme form som akterenden din, da får du en evigvarende bue..... Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 29.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Anngående bøyingen av fineret ville jeg ha brukt 5mm x-finer, og limt de sammen i en jig som har samme form som akterenden din, da får du en evigvarende bue..... Hmmm - kan du beskrive fremgangsmåten litt nærmere.... Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 29.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2004 Hmmm - kan du beskrive fremgangsmåten litt nærmere.... Du må lage en mal (jig), som emne skal presses i. Dette lages på flere måter, men jeg regner ikke med at denne ryggen din er så bred, så det holder med at du tar å lager 3 stk maler av f.eks 15 mm x-finer som er en kontra til det emne du skal presse. Når det er i boks, setter du disse sammen til en bredde.. la oss si 20 cm...da må du lage avstandsklosser i mellom malene, slik at du får godt press på ytterendene, og i midten. Ta deretter 2 5 mm x-finer med trelim imellom, og press de ned i jigen med tvinger, skal du ha tykkere en 10 mm, så legger du på en til..skal du ha enda tykkere, vil jeg annbefale 4 mm idtedet, da disse er mye enklere og presse. du kan bruke 5 mm, men skal du opp i 20 mm som ferdig tykkelse, ville jeg ha tatt det i 2 omganger. Husk og bruke spennlister, og godt med lim. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.