Jump to content

letteste måte og finne krypstrøm....

Superkul

Recommended Posts

Skru av alt fobruk.

Koble av den ene polskoen på batteriet/kursen som blir tappet. Koble mellom et universalinstrumnet og sett det til å måle strøm (A/mA). Husk at måleledninger ofte må flyttes til andre stikkere på instrumentet ved strømmåling enn annen type måling.

Når målekabler er festet så vil du kunne lese av strømmen som eventuelt "kryper" ut av batteri(ene). Hvis det lekker: For å finne hvor det lekker kan du jo først koble fra en og en forbruker. Hvis du har sikringboks så kobler du ut en og en sikriing til du finner hvor strømmen tar veien. Når strømtrekket faller til tilnærmet null har du funnet riktig vei. Da kan du bare sjekke hva som er koblet til denne sikringen og til slutt finne synderen.

Husk imdldertid at det kan gå litt strøm til en del ting selv om de er avslått. F,eks til klokken/minne på stereo`n.

Ok, litt sent men tror jeg fikk fortalt fremgangmåten ok...

Lykke til!!

PS! Det kan godt være den våte lampen som var synderen

Redigert av OLPI (see edit history)

Det du kaller krypestrøm er antagelig resultatet av en jordfeil.

Koble fra + på batteriet slå av alt forbruk. Sjekk at du ikke har en usikret shunt for et spenningsmonitorerings vakthund, Dersom ja - koble den fra. Dobbelsjekk at alt forbruk er av. Sett en megger på den positive batteriklemma (den som er koblet fra) og megg :smiley: Hvis OK - start på de enkelte kursene. Sjekk hver for seg, mens du forsikrer deg om at det ikke finnes noe elektronikk tilkoblet. Hvis alt OK, så har du et problem i en elektronisk duppeditt.

Da må du bruke mA metoden og sjekke hver enkelt kurs.

Frendeles ingen feil funnet! - Hva var det som fikk deg til å tro at du hadde et krypestrømsproblem?

Så hvis sokkel er full av vann og bryteren står på så er det ingen fare?

Fare og fare. Hvis lyspæren er iorden og bryteren står på så lyser det.

Med defekt lyspære og vann i lampen, så vil vannet kunne slutte kretsen hvis bryteren er på, og da tappe batteriet. Men bryteren er vel av når båten ikke brukes.

Lanternevann kalles det vel på fagspråket. :smiley:

Eller bare krypstrøm på batteriet. Sett + på et voltmeter på plus på batteriet og - på voltmeteret rett på plasten på batteriet. Ofte opplevd at spenningen rett og slett "kryper" rundt på et møkkete batteri og tapper det for strøm.

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

.... Sjekk at du ikke har en usikret shunt for et spenningsmonitorerings vakthund, Dersom ja - koble den fra. Dobbelsjekk at alt forbruk er av. Sett en megger på den positive batteriklemma (den som er koblet fra) og megg .....

Dette er ikke min tråd (og har egentlig ikke noe med det...), og jeg har heller ikke krypstrøm selv, men jeg pleier å lese slike tråder fordi jeg innbiller meg at jeg kanskje kan lære noe som kan komme til nytte en vakker dag - men slike svar fra fagfolk som tror at alle kan (fag-)latin kan jeg egentlig bare hoppe over. Skjønner ikke bær av det du skriver her! :smash:

Dette ergrer meg, fordi dette får meg til å føle meg dum - kanskje skjønner ikke trådstarteren heller, så hva er vitsen? Det går an å forklare slik at "vanlige" mennesker forstår hva du mener... :rolleyes:

Prækas...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Godt sagt WalterS, Det er dette som kalles førsteordensspråk innenfor pedagogikken. 2.trikkern bruker et språk som er helt naturlig for han (noe jeg antar på grunn av nick navnet og av språket). Å ha en megger tilgjengelig er det stort sett bare strømfolk som har. For øvrig kan det legges til at en megger er et måleinstrument som sender ut en spenning.

Ellers er jeg enig i at man bør prøve å gi sine forklaringer så elementært som mulig.

Litt OT: for noe år sia så tok jeg førstehjelpskurs i forbindelse med hangglider setrifikat. Der gikk en kar som var lege, og han trengte ikke lese (mente han), men den som strøk på eksamen var nettopp legen. Sensor skjønte ikke det han hadde skrevet siden legen hadde brukt ord som var naturlig for han, og sensor var jo tross alt hangglider instruktør, og ikke lege...

Redigert av knutza (see edit history)
hvordan finner man ut hvor det stikker av strøm med måleinnstrument ??

plutselig har det tappet batteri på båten uten at noe står på

det eneste jeg fant ut er en lampe som sitter akuratt under en vannlekasje og den var full av vann kansje syndern er der???

har vertfall rivd ned lampa og skal ned i morgen og se

Skal til Frekstad medio august. Send meg en IM så kan jeg ta med instr. og se på sakene..

mvh

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Synes det var mange rare og kompliserte svar her.

Dette ville jeg gjort. Koblet fra - pol på batteri, montert ampere meter i mellom batteri og - pol ledning. tatt ut en og en sikkering, for og finne ut hvilken kurs som trekker.

Når kursen som trekker er funnet, kontrollert forbrukeren(e) og evt koblingspunkter.

Reparert feilen og tatt meg en pils :cheers:

Norske båter er best!

HØRES jo besnærende ut. Men hva slags ampéremeter vil du bruke da?

HVIS meteret er for lite, sprenger du det.

Er det for stort, ser du neppe noen avlesning...

Det beste er enten å måle over en shunt, ELLER henge på en spesiell DC-tang som leser strømmer i mA-området :rolleyes: :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Og på hvilket nivå skal en legge seg da?

Jeg skjønte heller ikke døyten av innlegget til trikkern, men heller ikke døyten av innlegget til Marwin. Jeg kan da ikke forlange at alle i alle tråder skal legge seg på et nivå som jeg skal forstå.

Jeg også leser mange tråder for å plukke opp kunnskap, men av og til må jeg bare akseptere at tråden eller innleggene går meg over hodet. Gir det mening for trådstarter så er det ok, så får jeg lese andre tråder for å suge kunnskap på mitt nivå.

HØRES jo besnærende ut. Men hva slags ampéremeter vil du bruke da?

de fleste multimetere tåler 10a og hvis det er snakk om en 12v krets, skal det trekkes over 120 vatt for og "sprenge" det(sikkringen)ryker. Tror da at man vil se hva problemet er før man i heletatt måler.

Nå var jo spørsmålet til trådstarter hvordan man måler ut dette med et vanlig multimeter, så da regner jeg nesten med hvordan han bruker det.

Hvis det er snakk veldig lite, kan han stille multimeteret sitt på ma. tåler fortsatt 10a.

:flag:

Norske båter er best!

Hei.

Dette ville jeg gjort:

1. Skaffet meg et måleinstrument som måler mA.

2. Lagt ut hoved-bryter som er tilkoplet +-pol.

3. Lagt ut alle kurs-sikringer.

4- Koplet måleinstrumentet i mellom minus-polen på batteriet og minus hovedkabel som går ut fra batteriet.

5. Les av måleinstrumentet.

6. Har du strømtrekk når hovedbryter og kurs-sikringer er slått av, har du feil på, eller utstyr i drift, som ikke er tilkoplet hovedbryter og kurs-sikring. -Eller du har krypstrøm til jord et sted mellom + på batteriet og hovedbryter. -Skitten/dårlig batteri-pol eller hovedbryter.

7. Måler du strøm-trekk med hovedbryter slått på og kurs-sikringer slått av, ligger feilen mellom hovedbryter og sikringspanel. -Eller feil på eller utstyr i drift som ikke har sikring i sikringspanelet.

- En eldre båt har gjerne ettermontert utstyr. med sikrings-holder på ledningen.

8. Har du fremdeles ikke strømtrekk på måle-instrumentet, legger du inn en og en kurs-sikring av gangen.

-Alt utstyr tilkoplet kursen slåes av før du legger inn sikringen.

9. Den sikringen du legger inn , og gir strøm-trekk, er tilkoplet utstyr som tapper batteriet ditt.

Mvh.

Kairo

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...