Superkul Startet 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2008 hvordan finner man ut hvor det stikker av strøm med måleinnstrument ?? plutselig har det tappet batteri på båten uten at noe står på det eneste jeg fant ut er en lampe som sitter akuratt under en vannlekasje og den var full av vann kansje syndern er der??? har vertfall rivd ned lampa og skal ned i morgen og se Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
olpi Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 (redigert) Skru av alt fobruk. Koble av den ene polskoen på batteriet/kursen som blir tappet. Koble mellom et universalinstrumnet og sett det til å måle strøm (A/mA). Husk at måleledninger ofte må flyttes til andre stikkere på instrumentet ved strømmåling enn annen type måling. Når målekabler er festet så vil du kunne lese av strømmen som eventuelt "kryper" ut av batteri(ene). Hvis det lekker: For å finne hvor det lekker kan du jo først koble fra en og en forbruker. Hvis du har sikringboks så kobler du ut en og en sikriing til du finner hvor strømmen tar veien. Når strømtrekket faller til tilnærmet null har du funnet riktig vei. Da kan du bare sjekke hva som er koblet til denne sikringen og til slutt finne synderen. Husk imdldertid at det kan gå litt strøm til en del ting selv om de er avslått. F,eks til klokken/minne på stereo`n. Ok, litt sent men tror jeg fikk fortalt fremgangmåten ok... Lykke til!! PS! Det kan godt være den våte lampen som var synderen Redigert 27.Juni.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Hvis lampen er montert på et isolert underlag vil man ikke få en "lekkasjestrøm" med mindre lyspæren er defekt og lysbryteren står på. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Så hvis sokkel er full av vann og bryteren står på så er det ingen fare? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Det du kaller krypestrøm er antagelig resultatet av en jordfeil. Koble fra + på batteriet slå av alt forbruk. Sjekk at du ikke har en usikret shunt for et spenningsmonitorerings vakthund, Dersom ja - koble den fra. Dobbelsjekk at alt forbruk er av. Sett en megger på den positive batteriklemma (den som er koblet fra) og megg Hvis OK - start på de enkelte kursene. Sjekk hver for seg, mens du forsikrer deg om at det ikke finnes noe elektronikk tilkoblet. Hvis alt OK, så har du et problem i en elektronisk duppeditt. Da må du bruke mA metoden og sjekke hver enkelt kurs. Frendeles ingen feil funnet! - Hva var det som fikk deg til å tro at du hadde et krypestrømsproblem? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 OLPI skrev: Så hvis sokkel er full av vann og bryteren står på så er det ingen fare? Fare og fare. Hvis lyspæren er iorden og bryteren står på så lyser det. Med defekt lyspære og vann i lampen, så vil vannet kunne slutte kretsen hvis bryteren er på, og da tappe batteriet. Men bryteren er vel av når båten ikke brukes. Lanternevann kalles det vel på fagspråket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Nå har vel de fleste lamper i båt innebygget bryter, så da vil jeg påstå at faren for overslag så absolutt er til stede ved vann i lampa... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Holder en knapp på den våte lampa. Hva med lensepumpe, som for eksempel ikke har stoppet? Når du har funnet feilen vil det kanskje osgå være en en ide å montere hovedbryter? Men selvfølgelig ikke foran lensepumpe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
olpi Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Bare testet - hvis bryteren er full av vann også da Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 takk for mange gode råd - nå drar vi på ferie og da skal jeg få testet og målt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Reinell Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Eller bare krypstrøm på batteriet. Sett + på et voltmeter på plus på batteriet og - på voltmeteret rett på plasten på batteriet. Ofte opplevd at spenningen rett og slett "kryper" rundt på et møkkete batteri og tapper det for strøm. Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
olpi Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Ja, du vil måle potensialforskjell ved å måle mellom en plusspol og overflaten på et møkketet batteri. Viktig å ha rene batterier, men jeg tror kanskje ikke det er problemet til JAB Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 OLPI skrev: Ja, du vil måle potensialforskjell ved å måle mellom en plusspol og overflaten på et møkketet batteri. Viktig å ha rene batterier, men jeg tror kanskje ikke det er problemet til JAB hehe nei der kan du sleike uten at det svir på tunga hehe (som ellers av motor rommet) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Walter_S Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 2nd Trikker skrev: .... Sjekk at du ikke har en usikret shunt for et spenningsmonitorerings vakthund, Dersom ja - koble den fra. Dobbelsjekk at alt forbruk er av. Sett en megger på den positive batteriklemma (den som er koblet fra) og megg ..... Dette er ikke min tråd (og har egentlig ikke noe med det...), og jeg har heller ikke krypstrøm selv, men jeg pleier å lese slike tråder fordi jeg innbiller meg at jeg kanskje kan lære noe som kan komme til nytte en vakker dag - men slike svar fra fagfolk som tror at alle kan (fag-)latin kan jeg egentlig bare hoppe over. Skjønner ikke bær av det du skriver her! Dette ergrer meg, fordi dette får meg til å føle meg dum - kanskje skjønner ikke trådstarteren heller, så hva er vitsen? Det går an å forklare slik at "vanlige" mennesker forstår hva du mener... Prækas... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
knutza Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Godt sagt WalterS, Det er dette som kalles førsteordensspråk innenfor pedagogikken. 2.trikkern bruker et språk som er helt naturlig for han (noe jeg antar på grunn av nick navnet og av språket). Å ha en megger tilgjengelig er det stort sett bare strømfolk som har. For øvrig kan det legges til at en megger er et måleinstrument som sender ut en spenning. Ellers er jeg enig i at man bør prøve å gi sine forklaringer så elementært som mulig. Litt OT: for noe år sia så tok jeg førstehjelpskurs i forbindelse med hangglider setrifikat. Der gikk en kar som var lege, og han trengte ikke lese (mente han), men den som strøk på eksamen var nettopp legen. Sensor skjønte ikke det han hadde skrevet siden legen hadde brukt ord som var naturlig for han, og sensor var jo tross alt hangglider instruktør, og ikke lege... Redigert 28.Juni.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 jab skrev: hvordan finner man ut hvor det stikker av strøm med måleinnstrument ??plutselig har det tappet batteri på båten uten at noe står på det eneste jeg fant ut er en lampe som sitter akuratt under en vannlekasje og den var full av vann kansje syndern er der??? har vertfall rivd ned lampa og skal ned i morgen og se Skal til Frekstad medio august. Send meg en IM så kan jeg ta med instr. og se på sakene.. mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Draco24styling Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Synes det var mange rare og kompliserte svar her. Dette ville jeg gjort. Koblet fra - pol på batteri, montert ampere meter i mellom batteri og - pol ledning. tatt ut en og en sikkering, for og finne ut hvilken kurs som trekker. Når kursen som trekker er funnet, kontrollert forbrukeren(e) og evt koblingspunkter. Reparert feilen og tatt meg en pils Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) HØRES jo besnærende ut. Men hva slags ampéremeter vil du bruke da? HVIS meteret er for lite, sprenger du det. Er det for stort, ser du neppe noen avlesning... Det beste er enten å måle over en shunt, ELLER henge på en spesiell DC-tang som leser strømmer i mA-området :rolleyes: Redigert 28.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Suzumar Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Og på hvilket nivå skal en legge seg da? Jeg skjønte heller ikke døyten av innlegget til trikkern, men heller ikke døyten av innlegget til Marwin. Jeg kan da ikke forlange at alle i alle tråder skal legge seg på et nivå som jeg skal forstå. Jeg også leser mange tråder for å plukke opp kunnskap, men av og til må jeg bare akseptere at tråden eller innleggene går meg over hodet. Gir det mening for trådstarter så er det ok, så får jeg lese andre tråder for å suge kunnskap på mitt nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Marwin skrev: HØRES jo besnærende ut. Men hva slags ampéremeter vil du bruke da? de fleste multimetere tåler 10a og hvis det er snakk om en 12v krets, skal det trekkes over 120 vatt for og "sprenge" det(sikkringen)ryker. Tror da at man vil se hva problemet er før man i heletatt måler. Nå var jo spørsmålet til trådstarter hvordan man måler ut dette med et vanlig multimeter, så da regner jeg nesten med hvordan han bruker det. Hvis det er snakk veldig lite, kan han stille multimeteret sitt på ma. tåler fortsatt 10a. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco24styling Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Sorry Måleinstrument Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Loddesølv Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hei. Dette ville jeg gjort: 1. Skaffet meg et måleinstrument som måler mA. 2. Lagt ut hoved-bryter som er tilkoplet +-pol. 3. Lagt ut alle kurs-sikringer. 4- Koplet måleinstrumentet i mellom minus-polen på batteriet og minus hovedkabel som går ut fra batteriet. 5. Les av måleinstrumentet. 6. Har du strømtrekk når hovedbryter og kurs-sikringer er slått av, har du feil på, eller utstyr i drift, som ikke er tilkoplet hovedbryter og kurs-sikring. -Eller du har krypstrøm til jord et sted mellom + på batteriet og hovedbryter. -Skitten/dårlig batteri-pol eller hovedbryter. 7. Måler du strøm-trekk med hovedbryter slått på og kurs-sikringer slått av, ligger feilen mellom hovedbryter og sikringspanel. -Eller feil på eller utstyr i drift som ikke har sikring i sikringspanelet. - En eldre båt har gjerne ettermontert utstyr. med sikrings-holder på ledningen. 8. Har du fremdeles ikke strømtrekk på måle-instrumentet, legger du inn en og en kurs-sikring av gangen. -Alt utstyr tilkoplet kursen slåes av før du legger inn sikringen. 9. Den sikringen du legger inn , og gir strøm-trekk, er tilkoplet utstyr som tapper batteriet ditt. Mvh. Kairo Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 2. Lagt ut hoved-bryter som er tilkoplet +-pol Er det ikke vanlig at hovedstrømsbryteren er koblet på - side? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Ikke nødvendigvis. Draco aq140 skrev: ...HØRES jo besnærende ut. Men hva slags ampéremeter vil du bruke da? Spes. amp-tang (omtalt tidligere her på Bp) som måler fra noen få mA til 100 Amp. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Draco24styling Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Tangamperemeter er fint det. men man trenger det ikke for og måle noen få a. når vi snakker om krypstrøm er det jo veldig lite det er snakk om da. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.