Jump to content

letteste måte og finne krypstrøm....


Superkul

Recommended Posts

Har i alle år i som bilmekanikker kun brukt multimeter for og måle ut mA og A opp til 10A, Kan ikke helt skjønne hva som er galt med det. Trådstarter ba om en enkel måte og måle ut dette på uten at han har fortalt hvilket måleinstrument han har.

 

Uansett utstyr er det jo viktig og vite hvordan man bruker det. :yesnod:

Norske båter er best!

Link to post
  • 10 måneder senere...
Det du kaller krypestrøm er antagelig resultatet av en jordfeil.

 

Koble fra + på batteriet slå av alt forbruk. Sjekk at du ikke har en usikret shunt for et spenningsmonitorerings vakthund, Dersom ja - koble den fra. Dobbelsjekk at alt forbruk er av. Sett en megger på den positive batteriklemma (den som er koblet fra) og megg :smiley: Hvis OK - start på de enkelte kursene. Sjekk hver for seg, mens du forsikrer deg om at det ikke finnes noe elektronikk tilkoblet. Hvis alt OK, så har du et problem i en elektronisk duppeditt.

Da må du bruke mA metoden og sjekke hver enkelt kurs.

Frendeles ingen feil funnet! - Hva var det som fikk deg til å tro at du hadde et krypestrømsproblem?

 

Høres litt skummelt ut å megge det elektriske anlegget i en båt! Det anbefales -ikke-. Denne måten å måle på er beregnet for husinstallasjoner - der skal man heller ikke megge imellom fasene, noe som blir tilfellet i en båtinstallasjon dersom du megger mellom - og + ut i anlegget.

Link to post

Hei,

 

Olpi svarer jo greit på innleggerens spørsmål. Men jeg tror det er noen som sliter litt med begrepene her.

 

For de som ikke kan bruke ett multimeter vil jeg prøve å komme med noen råd her. Dere andre kan bare droppe å lese dette.

 

Hva er forskjellen på spenning, strøm og motstands måling.

 

Tenk deg strøm, spenning og motstand, som vannstrøm, vanntrykk og motstand i kranen i en vannslange.

 

For at det skal kunne gå en vannstrøm i en vannslange må trykket være så stort at det overvinner motstanden i vannkranen på akkurat samme måte som batterispenningen(Volt) må være stor nok til at strøm(Ampere) kan presses igjennom en motstand(Ohm) (lyspære, motor, kjøleskap, vhf osv..) Om du tråkker på vannslangen er det omentrent det samme som å kople inn en motstand i den elektriske kretsen, eller som en dårlig elektrisk forbindelse

 

Så hva skjer når vi måler motstand (Ohm) med multimeteret. Jo du stiller inn multimeteret på f.eks 200 ohm skala, da setter du ut en liten spenning på målepinnene, En motstandsmåling krever altså at anlegget må være spenningsløst (hovedbryter må være slått av). Multimeteret prøver da å presse strøm igjennom f,eks lyspæren. Om det går strøm så vil du få en avlesning med ett siffer som angir motstanden i lyspæren. Om du ikke får utslag er det fordi motstanden er for stor så det går ikke noe strøm. Da stiller man man multimeteret på 2000 Ohm. Det som skjer nå er at man setter ut en litt høyere spenning på målepinnene. Uansett hva slag motstandsområde du velger vil du aldri kunne ødelegge elektronisk utstyr. Vi snakker om små strømmer. Om du måler strøm gjennom en bryter så representerer denne normalt ingen motstand og multimeteret viser 000 eller en annen liten verdi. Det skal veldig mye til å ødelegge multimeteret ved motstandsmåling, da må du i så fall sette målepinnen på punkter på flere hundre volt og det har du normalt ikke i en båt.

 

Hva er så spenningsmåling. Ja du kan jo begynne med å stille inn multimeteret på 20 Volt DC (Direct Current, eller likestrøm). AC er alternating Current eller vekselstrøm som du har i stikkontakten hjemme. For at du skal få en avlesning må du ha en ytre kilde som setter spenning på målepinnene, f.eks ett batteri. Nå kan instrumentet måle spenninger mellom 0 og 19,99 Volt, Skal du måle høyere spenning må du sette måleområdet til 200 Volt DC Det du egentlig måler er hvor mye strøm den ytre kilden(Batteriet) klarer å presse igjennom målepinnene på instrumentet. Dette "batteriet" kan like godt være utstyr som er koplet til en spenning. La oss ta et eksempel. Vi tar et bilbatteri som leverer 12 volt og kopler 2 lyspærer i serie (etter hverandre). Det vil si du har en ledning fra + terminalen på batteriet til den ene polen på en lyspære, så tar du den andre polen på lyspæren til den første polen på den andre lyspæren og den andre polen på den andre lyspæren til minusterminalen på batteriet. Om du nå måler på batteriterminalen med målepinnene til multimeteret måler du 12 Volt. Om du plasserer målepinnene på begge polene til en av lyspærene måler du 6 volt. Med andre ord Multimetret ser på denne lyspæren som ett batteri på 6 volt. Når man måler spenning plasserer man alltid målepinnene over den, eller de komponentene man vil måle over. Man trenger aldri å bryte noen forbindelser i kretsen ved spenningsmåling. Så lenge du har instrumentet på spenninsmåling er det omentrent umulig å ødelegge dette, med de spenninger du finner i en båt.

 

Så var det strømmåling, Mange multimetre har faktisk ikke måleområde som egner seg for båt. Her kreves det som regel at multimetrets postitive (Røde) målepinne må flyttes til en annen terminal på dette. Nå skal man holde tungen rett i munnen for her er det lett å gjøre feil slik at skringen i instrumentet ryker. En strømmåling krever alltid at man må bryte kretsen. Om man slår av en lysbryter, så bryter man kretsen. Om du setter målepinnen på hver sitt kontaktpunkt på bryteren lukkes kretsen via multimetret, og pæren vil lyse. Instrumentet vil da vise hvor mye strøm som går igjennom lyspæren. Nå kan jo denne lyspæren være stor eller liten. Olyspæren er så kraftig at det går mer en 10 Ampere igjennom denne vil sikringen ryke. Ett mer relevant eksempel er at man vil måle hvor mye strøm det gårtil baupropellen. Da må man altså slå av bryteren til baupropelleren og plassere målepinnen på terminalene til bryteren. Hva skjer da? Jo når du starter baupropellen skal det gå flere hundre ampere. Dette tåler ikke instrumentet. Da vil du i heldigste fall brenne av sikringen og i værste fall ødelegge instrumentet. Som ett alternativ til multimeter finnes tangamperemeter, Dett kan ikke ødelegges da du ikke sender strømmen direkte igjennom instrumentet.

 

 

Skjønner du det meste av dette så blir du etterhvert ganske selvhjulpen. Er dette gresk så unngå ihverfall å gjøre strømmålinger. Lykke til med ditt multimeter

Link to post
Det er riktig TME, men dette gjaldt først og fremst dreiespoleinstrumenter hvor man viste måleverkets indre motstand. Ett moderne multimeter er svært høyohmig og man vil neppe kunne beregne hvor mye strøm som går.

Både gamle dreiespole- og moderne multimetere måler spenningsfallet over en shunt ved strømmåling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...