Thorlyn Startet 27.Juni.2008 Del på Facebook Startet 27.Juni.2008 Det eneste jeg ikke har byttet i vinter i forbindelse med motorbyttet er akselen.. i Tåka så glemte jeg også at den gamle propellen som sto på båten ved innkjøp i fjor var ikke mindre enn 1.5cm skjev på det ene bladet.. Båten hadde nok hatt god landkjenning for og si det sånn.. Jeg sliter med at akselen kaster litt på seg hele tiden og mistenker at den er skeiv. . Får man rettet dette?? 35mm aksel.. Opprettting er 100% så det er ikke der problemet ligger.. skal også nevnes at aksel er ca 2m lang og derfor følsom for kast. MVH Thorlyn Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 2m, Ø35 mm, er mye. Du kan få problemer med egenfrekvensen ved visse turtall. Da får du vibrasjoner i akselen uten at det behøver å være kast i den. Dette ppstår når egenfrkvensen på akselen ligger nær opptil omdreiningsturtallet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Ny aksling er vel forholdsvis rimelig, så det spørs vel om det lønner seg å rette opp den du har! Sjekk i alle fall priser først, det kan være at det er like greit å bestille seg en ny aksling.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Med mindre du har tilgang til benk gratis kan du like gjerne kjøpe en ny aksling. Prisen er ikke avskrekkende. Vurderte også oppretting etter gear / aksling havariet jeg hadde i 2006. I mitt tilfelle lønnte det seg ikke. Kjøpte komplett nytt propellsystem hos Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Takk for svar:) Jeg har fått regnet ut belasning osv av Centa og som du sier den ligger langt over grensen, så den kaster mest rundt 2000-2600 for så og gå over grensen og roe seg.. Dette skal fikses neste vinter med og montere CV joint med lager mot skott i båten.. Akslen kaster også på seg fra 0-3300rpm så jeg mistenker skjevhet i den i tillegg til at den ligger over grensen pga lengden.. Det merkes ikke i båten men kan ses ved inspeksjon av pakkboks.. Kikket på prisene på aksel og de er jo ikke avskrekkende jeg har også fortsatt garanti ut sesongen hos Scand boats på båten så det spørs om ikke de må dekke dette da dette ikke er en feil som jeg kjente til ved kjøpet i høst. Det skal nevnes at de byttet propellen på den nettopp pga STORE vibrasjoner når jeg skulle ta henne hjem i høst.. Får ringe dem.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 (redigert) Høres ut som du går gjennom kritisk turtall, ja. Ekstra støttelager er nok i tilfelle helt riktig medisin. Jeg regner med at du med CV-joint mener universalledd (?). Men jeg ser ikke nødvendigheten av det. Det skulle holde met et støttelager som du retter opp etter akselen. Redigert 27.Juni.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Thorlyn Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 (redigert) Ja etter centa transimisjoners bergninger når jeg kritisk turtall ved ca 2200rpm.. 1090rpm på aksel. Ja det var universalledd jeg tenkte på med opplagring ala aquadrive.. Resultatet vil nok bli helt topp men prisen er ikke det.. ca 16000.- Tenkte på og rett og slett lagre den opp på mitten som du sier ja.. det vil jo bli vesentlig rimligere og sikkert gjøre nytten?? Redigert 27.Juni.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Monterer du et bærelager på midten av akslingen så bør dette være av en type som tillater noe aksiell forflytning. Dette lageret skal altså ikke ha noen trustlagermisjon. Har du to trustlagre på samme aksling kommer du garantert til å svi et av lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Ja det er sant hydrox. Det er jo ganske stor forflytting aksialt frem og tilbake alt etter belastning.. hmm Hydradrive/aquadrive/Centa ACV er det som frister mest.. da vet jeg at resultatet blir bra.. Men først må jeg få vekk ubalangsen som er der uansett turtall.. Det heller til kast i aksel så jeg starter med og bytte denne. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 (redigert) Hvordan vet du at det er kast i akselen? Dersom du skifter akselen nå, kan det vel være bortkastete penger hvis du skal bygge om siden? Dersom du får vibrasjoner pga. kast skal det ikke roe seg ned ved store turtall. Det at du har problemene i et spesielt turtallsområde tyder på kritisk turtall pga. at akselens egenfrkvens stemmer med turtallet. Det vil oppstå også uten uballanse eller kast i akselen. En måte for å teste om du har kritisk turtall kan være å montere en vekt på midten av akselen. For eksempel en sinkanode som roterer med akselen. Du senker da egenfrekvensen og skal få vibrasjonsområdet ved lavere turtall. (Forsiktig!).Dette kan til og med være en metode for å kvitte seg med problemet for godt, dersom du får senket egenfrekvensen til under tomgangsturtallet. Da snakker vi om nøaktiger utførte vekter enn sinkanoder. Det er slik en løser problememe på store hurtigroterende maskiner som gass- og dampturbiner. Redigert 28.Juni.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Thorlyn Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Jeg har ikke klokket den enda, men det er altfor store vibrasjoner selv fra tomgang og den følger på helt opp til topp men er selvfølgelig værst ved 2200-2800 ca. Det rister så mye i pakkboksen at simringene ikke holder tett. og man ser vibrasjonene lett på aksel.. Opprettingen er innenfor med 0,05 opp-ned og 0 sideveis så det kan umulig være det. Men dette er er bare mine konklusjoner. Tenkte og løfte den opp nå til uka og klokke aksel ute ved propell. Kjedelig dette da ferien begynner til neste helg.. men men Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
TNS Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 (redigert) Hei Thorlyn Jeg har samme båt som deg, en 1985 mod med en TAMD30A, 105 hk, og jakter også på en smooth gange. Jeg kjøpte båten i fjor høst og merket vibrasjoner, etter opptak kjøpte jeg ny aksel hos Maritim, kostet ca 3k penger, fikk balansert propellen hos winrace (1 sektor), og satte inn nye motorlabber. Etter utsetting i år har jeg rettet og rettet, uten å få godfølelsen. Nå har jeg skiftet de aktre labbene til noe stivere, og skal rette opp idag...igjen. Jeg har også bestillt ny klemflens fra Maritim, og setter på den før ferien. Jeg har forøvrig hørt at disse båtene kan være vanskelige å få vibrasjonsfrie, vet ikke om det stemmer. Er det noe du har hørt? MVH TNS Redigert 28.Juni.2008 av TNS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Hei sann agder venn.. Grunnen til at de ikke blir bra er aksellengden tror jeg.. Centa transmisjoner i sandefjord har utført bergninger for meg og kommet frem til at den får store svingninger ved visse turtall.. så medisinen var ifølge Centa.. enten 50mm aksel noe som er helt bortkastet eller Centa ACV,aqudrive/hydradrive el lign for og få aksellengde ned og at du tar opp propellkrefter i skoget og at motor kan leve sitt eget liv.. Det som er rart er at norske fabikanter ikke har for vane og spandere dette når de bygger båter selv foreks Yanmar internasjonalt anbefaller dette på alle sine motorer over 80hk. Nimbus mfl bruker dette. Det som er inntresangt er jo dine erfaringer og hva du har gjort.. spørs om jeg ikke går for hydradrive først som sist. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
TNS Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Hei igjen, Med bakgrunn i ryktene jeg har hørt, ringte jeg agder boats for å høre om de hadde hørt noe og evt hva eiere av disse båtene hadde gjort. De sa selvfølgelig at det hadde de aldri hørt om. Det hadde vært interessant om det er flere eksisterende eller forhenværende 840 eiere som har hatt lignende problemer eller om alt har gått silkemykt. MVH TNS Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Klokking av akselen høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Thorlyn Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Tror det jeg også.. han på centa mente at det kunne være kast i propell eller aksel siden det er hele tiden.. Propell er det ikke, den er flunka ny og akkurat blitt pitchet om fra 20x20 til 20-19. Det som er problemet også er at når en skal rette inn dette så har aksel et heng ved gear på¨opptil 2 cm.. grunnet lengden. Det er dermed veldig vannskelig og vite når aksel står i center og en får fort hoppetaueffekten uannsett turtall.. Tror jeg begynner med og klokke den på mandag for så og ta status etter det.. hvis det ikke foreligger kast ute ved propell så er det kun to ting som nytter og det er opplagring midt på aksel eller korte hele greia og montere thrustelager og cvjoint. Jeg nekter og godta at det skal være vibrasjoner i innstalasjonen.. mulig jeg er kresen men båten skal ikke dure og riste etter mitt syn.. min forrige båt (Master 740) var helt vibrasjonsfri det skal agderen bli også. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
TNS Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Jeg har også fått dette fullstendig på hjernen og får ikke sove om natta inntil båten er vibrasjonsfri. Det finnes jo andre båter også med ca to meter (1.80 på agderen) lang aksling, der alt er fint med standard flens mot flens installasjon. MVH TNS Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Jo mer jeg tenker på dette jo mer helller jeg til og spandere en hydradrive.. skal ringe powertraineurope i oslo på mandag.. Nå er jo motoren min ekstra sær da den har 3,5 liters volum og 4 sylindre og er hard i gangen.. + høyt dreimoment (430nm) ca. pluss at der mye båt med mye kjøl som vil ut av vannet.. Båten min er værst mellom 11-14 knop da er det ikke bra i det hele tatt.. heldighvis har jeg nok hester til og komme godt forbi der.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Da står båten på land aksel er klokket.. 1. Ute ved propell 0,1mm 2. Ved klemflens 0,7mm 3. Ved fettkopp 0,5mm 4. Mellom fettkopp og klemflens var de så mye kast at en så det ved blotte øyet ved tørning av aksel.. Skal prøve og få tak i ny aksel i morgen. Tenkte ringe rett til bosvik i risør og høre om de har på lager.. er det noen som vet om andre steder som privatmann får kjøpt og har 35mm 2meter aksel på lager ikke så langt fra sandefjord?? Om jeg må kjøre til oslo-arendal etc spiller ingen rolle.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Skjønner ikke hvordan du kan ha 0.7 mm kast ved klemflensen. Skal ikke akselen styres av gearkasseflensen, slik at det teoretisk sett ikke skal kunne være kast der? For meg synes det som om akselen kan være rett, men at den roterer ved klemflensen. Det kan skyldes feil i koblingen, klemflensen eller gearlageret(?). Alternativt har du en stor knekk i akselen like inntil klemflensen. Har du klokket på selve flensen? Jeg regner med at du har fast kobling mot gearet(?). Mulig jeg ikke har skjønt systemet ditt riktig??? Redigert 30.Juni.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Thorlyn Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Joda jeg har et helt tradisjonelt aksel oppsett med aksel inn i klemflens.. Gearet er nytt. Flensen er rett og har styring inn i gear.. Det virker som om akselen er buet på mitten Som sagt så har båten vært på grunn med denne akselen.. og propellen fra dette var 1,5 cm skjev på det ene bladet helt inne ved boss.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
TNS Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hei THORLYN Jeg har min gamle aksling stående, og bor ved E18 utenfor Horten. Den er sannsynligvis rett da det var for myke motorlabber som var årsaken hos meg. Den kan du få om du vil ha den. Hvis du har utstyr til å klokke er jo det en enkel sak, en annen metode er å rulle den på en helt plan overflate. Send meg en IM om du er interessert. Den er ca 1.80 lang. MVH TNS Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Da er ny RETT aksel montert.. levert av sleipner.. TNS sin var desverre for kort.. men takk for tilbudet TNS Etter at ny aksel var montert ble det 95% bra.. Det viste seg at klemflens var litt feilprodusert og ikke var borret helt i center, så jeg klemte da til med en AM kobling fra Centa.. Det ble snorrett og vibrasjonene er borte vekk Endelig er innstalasjonen 100% og jeg har fått mykere gearskift og MYE mindre "støy" på kjøpet.. Ferie her kommer vi Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.