Jump to content

Klassekamp på havet


Wasco

Recommended Posts

Er glad for at der jeg ferdes og ikke minst når jeg ferdes der så er det kjemisk fritt for slike holdninger som enkelte beskriver her..... Vi er alle i samme "båt" enten den er stor eller liten, plast stål eller tre..... med eller uten mast alle

....

 

Sydvesten fornekter seg ikke, og har tydeligvis igrodde og uhelbredelige komplekser overfor stor-Oslo folket som han kaller dem.

 

Jeg er noe i tvil om sydvestens egen tollerase overfor andre båter , spesielt fiskebåter som og er utelatt når alle som er i samme båt her ommtales.

 

Da sydvsten tydelighvis har store problemer med de fleste båt og strandeiere tillater jeg meg å forslå Hirshals som feriemål der det er mest fiskebåter og jeg skal ikke dit i sommer og betviler det er noe mye folk fra stor Oslo inne på fiskerhavna om ikke Kjell Inge stikker innom en tur.

Link to post
Share on other sites

Synes Sydvesten har hatt mye bra innlegg som har irritert noen så inn i h.....te, men til andres forlystelse.

Sjelden at noen kaller en spade for en spade uansett hvor upopulært det kan være.

Husk: man skal være kresen med hvem man lar seg irritere av :yesnod:

Endelig !!

Godt at noen er oppegående her inne og som ser sammenhengen, jeg var stygt redd en periode for de ikke fantes :flag: ... klarer jeg trekke opp en eller annen luring som finner mine innlegg verd en kommentar så er jeg kjempe fornøyd...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den private eiendomsretten som her blir vurdert til 2 meter eller så langt en man kan gå før hodet kommer under vann så er nok det feil uansett om det regnes fra lavvann eller høy vann.

Det står lite om eierforhold av sjøgrunnen i lovverket da de i gammle dager hadde sjøgrunn noen verdi utenom fiskerettiheter ,lanfeste etc ,så for di som skal selge fortøyningsplasser i utsatte førtøyningsbøyer vil nok oppdage att grunneers eiendoms grense nok går lengre ut en 2 m.

 

Ett problem med ferierende folk som kommer fra områder, som regel byer ,hvor di der bor i ett avsperret område med høge plankegjerder og piggtråd der alt utenom barna deres er fastlåst med kjetting , de som er oppvokst under slike forhold har ofte svært dårlige kunnskaper og tillpasningsevner når di kommer ut i naturen og er helt uvant med att det der og finnes eire selv om det ikke alltid ting og tang er fastlåst eller innelåst.

 

Det som ofte blir oppfattet som frekkhet er som regel bare kunskapsmangeler om offørsel i frihet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den private eiendomsretten som her blir vurdert til 2 meter eller så langt en man kan gå før hodet kommer under vann så er nok det feil uansett om det regnes fra lavvann eller høy vann.

Det står lite om eierforhold av sjøgrunnen i lovverket da de i gammle dager hadde sjøgrunn noen verdi utenom fiskerettiheter ,lanfeste etc ,så for di som skal selge fortøyningsplasser i utsatte førtøyningsbøyer vil nok oppdage att grunneers eiendoms grense nok går lengre ut en 2 m.

 

Du har rett, fiskebat, i at det står lite om eiendomrettens utbredelse i sjø i lovverket. Men når det ikke står noe i lovene, ja da er det andre rettskilder som gjelder. Og da først og fremst tidligere avsagte dommer (spesielt i høyesterett), men også juridisk literatur. Og slike rettskilder har, når det ikke er lover som regulerer forholdet, samme gyldighet som lover. 

 

 

Og jeg gjentar, og opprettholder, at norsk rett sier at grensen for eiendomsretten går ut til toppen av marbakken. (Denne toppen kan gjerne ligge på 10 meters dyp).

 

Et annet forhold som ikke har noe med eiendomsgrensen i sjø å gjøre, og som også er forankret i norsk rett (men ikke i noen lov), er strandretten. 

Link to post
Share on other sites

Ett ganske stort strandområde utenfor Buvika i Trondhemsfjorden ble brukt som faste ankerplasser for fritidsbåter ca 50-70 m fra land.

Da gårbrukeren som eide stranda ikke ønsket denne bruken lenre måtte båtene bort.

Om dette skjedde frivelig eller etter dom er jeg usikker på , så on noen her vet det så er nok mange litt nyskjerrig på dette.????

 

Buvika har nå fått en meget bra småbåthavn så problemet som da oppstod er nå løst.

Link to post
Share on other sites

Lagmannsretten er enig med den ankende part i at eiendomsskatteloven, på bakgrunn av en fortolkning av lov og forarbeider tar sikte på beskatning av fast eiendom på landjorden, eller innenfor den private eiendomsrett som strekker seg 2 meter ut i sjøen eller til marbakken. Dette har også vært Finansdepartementets syn i flere uttalelser på 1990-tallet.

 

Så det så!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...