Horst Startet 27.Juni.2008 Del på Facebook Startet 27.Juni.2008 Hei! Jeg har singel reveline ført tilbake i cockpit. Når man rever så drar man i revemaljen på forliket og akterliket på seilet samtidig. Imidlertid når jeg rever blir seilet liksom så slapt at det er jo omtrent ikke mulig å seile selv om jeg senker bommen i bakkant så mye som mulig. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Slakker du kicken og strammer revelinen så hardt at underliket er stramt og revelinen bak er paralell med bommen og seilet fortsatt ikke er flatt ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 (redigert) Ta å webbe rundt masten og igjennom revepunkte i halsehjørnet, i tillegg til revingen. Får noen cm ekstra å flate ut seile på da. Og se om du kan flytte revepunkte på bommen, til akterliket litt lengre bak? Kicken og storseilskjøte må slakkes når en rever....for at revingen skal bli 100%.....før en strammer storseilfallet til slutt. Redigert 27.Juni.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Krimart Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Hei, Revelinene akter skal være slik at de både trekker seilet ned og strekker det ut på bom'en. Det gjøres ved å la revelinen gå ut av bom'en, opp gjenom maljen og rett ned igjen til bom'en hvor den festes rundt bom'en med et pålestikk. Se her for Selden sitt system (kan det være tilsvarende du har?) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Kan det være at festepunktet for revelina, akter på bommen, sitter for langt fram? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jepp, jeg har samme system som vist på bildet som viser Seldon systemet. Det er gjort akkurat som vist på bilde. Jeg har forsøkt å feste tauet ned på bommen både rett under maljen og litt lengre bak på bommen, begge med samme resultat. Kicken og storseilskjøtet er slakt som bare bare rakker'n når jeg rever. Når jeg overtok båten var imidlertid reveline festet i maljen og ikke ført ned til bommen. Resultatet da ved forsøk på reving at det var umulig å få revet seilet ned til bommen, men seilet ble megastramt. Denne løsningen liker jeg ikke, da man kan risikere å ødelegge seilet. Skulle nesten tro at seilet er deformert, men det er da ikke mulig?????? Det er jo perfekt når det ikke er revet. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Får du maljen i akterliket helt ned til bommen? Er bomliket fortsatt slakt da så er revelina festet for langt fram på bommen. Den aktre revelina skal også fungere som uthal og for å kunne det må revelina fra pålestikket og opp til maljen ha visning akterover. Du har vel ikke tredd fremre reveline gjennom cunningham'en?. Eller aktre line gjennom et "flattning" rev? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg får maljen i akterliket helt ned til bommen og bomliket er stramt, men akterliket slakt . Den aktre revelina fungerer også som uthal... Cunningham har jeg ikke, (tror jeg). Har forøvrig ett tau som er ført tilbake til cocpit og merket rev3, dette har jeg ikke skjønt hva brukes til da jeg ikke har maljer til 3 rev i seilet? Kanskje dette er til cunningham'en, det er jo malje i seilet til cunningham. Flattning rev vet jeg ikke hva er. Spørs om jeg trenger hjelp av en erfaren seiler til å bli med å se på dette, selv er jeg ikke spesielt dreven ennå, men vi prøver... Kunne sikkert hatt nytte av om noen kontrollerte riggingen av båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Det høres jo da ut som at bom'en er for høy. Slakker du ut på bomløfteren? (tau for bomnokken til mastetoppen). Har du rodkick? Har du prøvd å stramme opp (tauet i) akterliket? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg har senket bommen og bomløfteren er slakk. Rodkicken har jeg strammet så mye jeg tør, strammer jeg mer går den ned i pedestallen. Jeg har ikke noe eget tau i akterliket... tenker du på bomuthal? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Kan det tenkes revemaljen i akterliket er satt for lavt i seilet. Er maljene ved mastelik og akterlik på linje - like høyt over bommen? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Jeg har senket bommen og bomløfteren er slakk. Rodkicken har jeg strammet så mye jeg tør, strammer jeg mer går den ned i pedestallen. Da har du ikke strammet fallet nok. Slakk helt ut på kick og skjøte, stram deretter fallet omtrent så mye det går, så skal du se at akterliket også strammer seg opp. Så kan du skjøte inn igjen. Kicken kan du la være i fred på kryss, da er det skjøtet som holder bommen nede. Akterliket skal holde bommen oppe, ikke bomløfteren. Selv pleier jeg å hekte av bomløfteren når jeg seiler og feste den et annet sted. Jeg har ikke noe eget tau i akterliket... tenker du på bomuthal? Tror han mener en tynn hvit line som er sydd inn i akterliket på de fleste seil. Denne kan strammes litt hvis akterliket blafrer. Tror ikke stramming av dette vil hjelpe på problemet ditt. Ellers: Det skrives mye om festing av aktre reveline. Løkken her skal ikke være strammere enn at den glir fritt på bommen; kun da vil revelinen også kunne fungere som uthal. Hvis ingen av tipsene du har fått hittil i tråden hjelper, tror jeg tiden er inne for noen bilder... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 OK, bare et par spørsmål til: Hvor mange maljer har du i seilet (Og la oss ikke regne med den i toppen av seilet, der fallet festes): Hvis du bare har to, har du ingen revemuligheter, Der sitter festet ved overgang mast/bom (goose neck) - og uthal, så la oss se bort fra det. Har du fire, kan du sette ett rev. har du 6, kan du sette to rev. Har du 5 eller 7, så har du mest sansynlig en cunningham, litt ovenfor maljen der mast og bom møtes(goose neck) Har du 8 har du øgså et flattening reef (malje like ovenfor maljen til uthalet.), og det er her jeg tror du har tredd reveline nr. 1 Det vil føre til et meget slakt akterlik. Reve maljene for hvert rev(mastelik og akterlik) skal begge være like høyt over bommen- Du skriver at du har Rev 1 - 2 og 3. Det er ikke vanlig. Jeg tror at du har Flattening rev, rev 1 og rev 2. Lag en enkel skisse av storseilet ditt. så ordner vi opp i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Hei AB1974, jeg var for litt siden ombord i en båt med single reveline, hvor revelina ved forglemmelse ikke var tredd i blokka ved masteliket. Da ble jo ikke seilet stramt. Det er ikke så enkelt hos deg også? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Horst Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Tror jeg skal ta noen bilder imrg og evt. lage skisser så kan vi se på det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Det var tynn line inne i akterliket jeg mente ja. Hvis du har Selden single line refing (eller tilsvarende): ta en titt på figuren jeg la ut tidligere i denne tråden. Der ser du at det er trinser som sitter på en "vogn" som beveger seg på skinner inne i bom'en. For det første må disse kunne bevege seg fritt. (hvis noe poppes fast på bom'en f.eks. kan det skape problemer p.g.a. popnaglene som stikker ut inne i bom'en. ) For det andre må revelinene ha riktig lengde så ikke trinsevogna butter i enden før du har fått revet stramt (og andre veien ikke butter når du skal ha seilet helt opp). Naturlig nok er dette mest kritisk for rev 2, som har lengst vei. Vær forsiktig om du åpner bomen, hjul, skruer etc. kan fort falle ut og forsvinne. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Folkens, her er nå bilde av seil på båten: Som Dere ser har jeg kun tredd rev 1 for øyeblikket. Kan ikke skjønne annet enn at dette er montert i henhold til skisse fra Krimart. Her er også en close-up: Cunningham har jeg altså ikke, men det bør jeg vel få ordnet... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Imidlertid når jeg rever blir seilet liksom så slapt at det er jo omtrent ikke mulig å seile selv om jeg senker bommen i bakkant så mye som mulig. Jeg får maljen i akterliket helt ned til bommen og bomliket er stramt, men akterliket slakt . Den aktre revelina fungerer også som uthal... Er jo ikke noe spesialist for seilkonstruksjon, men dette ser da unektelig ut at maljen i akterliket sitter et godt stykke høyere enn maljen i forliket. Mellom dem er det 3 mindre maljer til å stroppe seilet rundt bommen. Disse ligger rimelig presis på linjen. Det samme kan vel sies for rev 2, selv om jeg ikke kan se maljen i forliket. Men det du beskriver og hva jeg ser passer jo ikke sammen: Hvis du får maljen i akterliket helt ned på bommen (og forutsatt at det sammen gjelder for maljen i forliket), så må bommen bak jo løfte seg et stykke, mens du beskriver at du SENKER den i bakkant mye. Ellers spør jeg meg virkelig om seilmakeren i sin tid målte feil i første omgang og så gjorde alt rett i ettertid... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Jeg tror bildet lurer oss litt, uansett skulle vel ikke akterliket bli slapt av at maljen i akterliket sitter litt høyt, snare tvert i mot, Gitt at man får trekt maljen helt ned på bom'en. Jeg kan ikke se fra bildet hva som skulle være feil. Har du et bilde der du har satt 1. rev? Det enklesteer vel å spørre en sielkyndig person om å kikke på det for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Slakk kick og skjøte. Slakk fall. Stram reveliner til line som går fra aktre malje i storseil er paralell med bommen og dermed strammer det "nye" underliket stramt akterover. Stram så fallet igjen Stram skjøte og evnt kick og seilet skal da stå stramt og fint ettersom jeg kan se Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 (redigert) Akterliket skal holde bommen oppe, ikke bomløfteren. Selv pleier jeg å hekte av bomløfteren når jeg seiler og feste den et annet sted. Min høyst personlige erfaring er at bomløften er gull verd dersom du noen gang skulle finne på å brekke bommen med revet seil. På min sparcraft-rigg skal revelinen knyttes løst rundt bommen så de sklir på plass nøyaktig rett under revemaljen, og riggeren min ga veldig klar beskjed om at det er slik det skal være. (Nå er han egentlig utdannet bilmekaniker, men han har skrudd rigg så lenge at jeg hører stort sett på det han sier - bare det ikke blir alt for dyrt eller han insisterer på å montere lensetakler. ) Redigert 30.Juni.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Det er en plausibel forklaring at seilmakeren har gjort en feil. Dette skal jeg få undersøkt. Her er også et annet bilde hvor det kanskje ikke ser ut som om seilmakeren har gjort feil: Her er skjøte ikke så stramt! Imidlertid kan Enzo's forslag være en mulighet, selv om jeg har forsøkt noe liknende tidligere, men mulig flytte "punktet" enda lengre bak enn jeg hadde tidligere. Et annet problem er jo at pålestikket som brukes for å lage bomfeste resulterer i at knuten bygger for mye slik at jeg kanskje mister ca. 100 mm strammingsmulighet av akterliket ned mot bommen... Kansje jeg kan "finne på" en knute som ikke bygger så mye som pålestikket. Det trenger vel heller ikke være pålestikk. Det gjør vel ikke så mye om løkken strammer seg under belastning, det er kanskje en fordel dersom det resulterer i at "punktet" blir flyttet bakover. Jeg er også enig med Sjøtummel løst knyting rundt bommen, men dette funker tydeligvis ikke hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Er jo ikke noe spesialist for seilkonstruksjon, men dette ser da unektelig ut at maljen i akterliket sitter et godt stykke høyere enn maljen i forliket. Mellom dem er det 3 mindre maljer til å stroppe seilet rundt bommen. Disse ligger rimelig presis på linjen. Sjekket noen bilder av min båt, det ser helt likt ut, så det er neppe seilmakeren sin skyld. Men i det siste bildet ser da bomløfteren helt stram ut? Som andre har sagt skal bomløfteren være helt slakk når man seiler. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Er det mulig at hele problemet er at du glemmer å slakke bomløftet etter å ha revet? Send et bilde av storen revet og med slakt aktelik. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Prøv med å feste revelina i malja som er montert i aktre kant av seilet. Da vil du få en stramming som går veldig mye akterover. Bomliket på seilet blir stramt som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.