Jump to content

Reving av seil


Horst

Recommended Posts

Ta å webbe rundt masten og igjennom revepunkte i halsehjørnet, i tillegg til revingen.

 

Får noen cm ekstra å flate ut seile på da.

 

Og se om du kan flytte revepunkte på bommen, til akterliket litt lengre bak?

 

Kicken og storseilskjøte må slakkes når en rever....for at revingen skal bli 100%.....før en strammer storseilfallet til slutt.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Hei,

 

Revelinene akter skal være slik at de både trekker seilet ned og strekker det ut på bom'en. Det gjøres ved å la revelinen gå ut av bom'en, opp gjenom maljen og rett ned igjen til bom'en hvor den festes rundt bom'en med et pålestikk.

Se her for Selden sitt system (kan det være tilsvarende du har?)

 

rev.jpg

Link to post

Jepp, jeg har samme system som vist på bildet som viser Seldon systemet. Det er gjort akkurat som vist på bilde.

 

Jeg har forsøkt å feste tauet ned på bommen både rett under maljen og litt lengre bak på bommen, begge med samme resultat. Kicken og storseilskjøtet er slakt som bare bare rakker'n når jeg rever.

 

Når jeg overtok båten var imidlertid reveline festet i maljen og ikke ført ned til bommen. Resultatet da ved forsøk på reving at det var umulig å få revet seilet ned til bommen, men seilet ble megastramt. Denne løsningen liker jeg ikke, da man kan risikere å ødelegge seilet.

 

Skulle nesten tro at seilet er deformert, men det er da ikke mulig?????? Det er jo perfekt når det ikke er revet.

Link to post

Får du maljen i akterliket helt ned til bommen?

Er bomliket fortsatt slakt da så er revelina festet for langt fram på bommen.

Den aktre revelina skal også fungere som uthal og for å kunne det må revelina fra pålestikket og opp til maljen ha visning akterover.

 

Du har vel ikke tredd fremre reveline gjennom cunningham'en?. Eller aktre line gjennom et "flattning" rev?

Link to post

Jeg får maljen i akterliket helt ned til bommen og bomliket er stramt, men akterliket slakt :confused: . Den aktre revelina fungerer også som uthal...

 

Cunningham har jeg ikke, (tror jeg). Har forøvrig ett tau som er ført tilbake til cocpit og merket rev3, dette har jeg ikke skjønt hva brukes til da jeg ikke har maljer til 3 rev i seilet? Kanskje dette er til cunningham'en, det er jo malje i seilet til cunningham.

 

Flattning rev vet jeg ikke hva er.

 

Spørs om jeg trenger hjelp av en erfaren seiler til å bli med å se på dette, selv er jeg ikke spesielt dreven ennå, men vi prøver... Kunne sikkert hatt nytte av om noen kontrollerte riggingen av båten også.

Link to post
Jeg har senket bommen og bomløfteren er slakk. Rodkicken har jeg strammet så mye jeg tør, strammer jeg mer går den ned i pedestallen.

Da har du ikke strammet fallet nok. Slakk helt ut på kick og skjøte, stram deretter fallet omtrent så mye det går, så skal du se at akterliket også strammer seg opp. Så kan du skjøte inn igjen. Kicken kan du la være i fred på kryss, da er det skjøtet som holder bommen nede.

 

Akterliket skal holde bommen oppe, ikke bomløfteren. Selv pleier jeg å hekte av bomløfteren når jeg seiler og feste den et annet sted.

Jeg har ikke noe eget tau i akterliket... tenker du på bomuthal?

Tror han mener en tynn hvit line som er sydd inn i akterliket på de fleste seil. Denne kan strammes litt hvis akterliket blafrer. Tror ikke stramming av dette vil hjelpe på problemet ditt.

 

Ellers: Det skrives mye om festing av aktre reveline. Løkken her skal ikke være strammere enn at den glir fritt på bommen; kun da vil revelinen også kunne fungere som uthal.

 

Hvis ingen av tipsene du har fått hittil i tråden hjelper, tror jeg tiden er inne for noen bilder... :crazy:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

OK, bare et par spørsmål til:

Hvor mange maljer har du i seilet (Og la oss ikke regne med den i toppen av seilet, der fallet festes):

 

Hvis du bare har to, har du ingen revemuligheter, Der sitter festet ved overgang mast/bom (goose neck) - og uthal, så la oss se bort fra det.

Har du fire, kan du sette ett rev.

har du 6, kan du sette to rev.

Har du 5 eller 7, så har du mest sansynlig en cunningham, litt ovenfor maljen der mast og bom møtes(goose neck)

Har du 8 har du øgså et flattening reef (malje like ovenfor maljen til uthalet.), og det er her jeg tror du har tredd reveline nr. 1 Det vil føre til et meget slakt akterlik.

 

Reve maljene for hvert rev(mastelik og akterlik) skal begge være like høyt over bommen-

 

Du skriver at du har Rev 1 - 2 og 3. Det er ikke vanlig.

 

Jeg tror at du har Flattening rev, rev 1 og rev 2.

 

Lag en enkel skisse av storseilet ditt. så ordner vi opp i dette.

Link to post

Det var tynn line inne i akterliket jeg mente ja.

 

Hvis du har Selden single line refing (eller tilsvarende): ta en titt på figuren jeg la ut tidligere i denne tråden. Der ser du at det er trinser som sitter på en "vogn" som beveger seg på skinner inne i bom'en. For det første må disse kunne bevege seg fritt. (hvis noe poppes fast på bom'en f.eks. kan det skape problemer p.g.a. popnaglene som stikker ut inne i bom'en. ) For det andre må revelinene ha riktig lengde så ikke trinsevogna butter i enden før du har fått revet stramt (og andre veien ikke butter når du skal ha seilet helt opp). Naturlig nok er dette mest kritisk for rev 2, som har lengst vei. Vær forsiktig om du åpner bomen, hjul, skruer etc. kan fort falle ut og forsvinne.

Link to post
Imidlertid når jeg rever blir seilet liksom så slapt at det er jo omtrent ikke mulig å seile selv om jeg senker bommen i bakkant så mye som mulig.

 

 

Jeg får maljen i akterliket helt ned til bommen og bomliket er stramt, men akterliket slakt :confused: . Den aktre revelina fungerer også som uthal...

 

Er jo ikke noe spesialist for seilkonstruksjon, men dette ser da unektelig ut at maljen i akterliket sitter et godt stykke høyere enn maljen i forliket. Mellom dem er det 3 mindre maljer til å stroppe seilet rundt bommen. Disse ligger rimelig presis på linjen.

 

Det samme kan vel sies for rev 2, selv om jeg ikke kan se maljen i forliket.

 

Men det du beskriver og hva jeg ser passer jo ikke sammen: Hvis du får maljen i akterliket helt ned på bommen (og forutsatt at det sammen gjelder for maljen i forliket), så må bommen bak jo løfte seg et stykke, mens du beskriver at du SENKER den i bakkant mye.

 

Ellers spør jeg meg virkelig om seilmakeren i sin tid målte feil i første omgang og så gjorde alt rett i ettertid...

Link to post

Jeg tror bildet lurer oss litt, uansett skulle vel ikke akterliket bli slapt av at maljen i akterliket sitter litt høyt, snare tvert i mot, Gitt at man får trekt maljen helt ned på bom'en. Jeg kan ikke se fra bildet hva som skulle være feil. Har du et bilde der du har satt 1. rev?

 

Det enklesteer vel å spørre en sielkyndig person om å kikke på det for deg.

Link to post
Akterliket skal holde bommen oppe, ikke bomløfteren. Selv pleier jeg å hekte av bomløfteren når jeg seiler og feste den et annet sted.

Min høyst personlige erfaring er at bomløften er gull verd dersom du noen gang skulle finne på å brekke bommen med revet seil.

 

abcd0007edit.jpg

På min sparcraft-rigg skal revelinen knyttes løst rundt bommen så de sklir på plass nøyaktig rett under revemaljen, og riggeren min ga veldig klar beskjed om at det er slik det skal være. (Nå er han egentlig utdannet bilmekaniker, men han har skrudd rigg så lenge at jeg hører stort sett på det han sier - bare det ikke blir alt for dyrt eller han insisterer på å montere lensetakler. :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Det er en plausibel forklaring at seilmakeren har gjort en feil. Dette skal jeg få undersøkt. Her er også et annet bilde hvor det kanskje ikke ser ut som om seilmakeren har gjort feil: abcd0011.jpg Her er skjøte ikke så stramt!

 

Imidlertid kan Enzo's forslag være en mulighet, selv om jeg har forsøkt noe liknende tidligere, men mulig flytte "punktet" enda lengre bak enn jeg hadde tidligere.

 

Et annet problem er jo at pålestikket som brukes for å lage bomfeste resulterer i at knuten bygger for mye slik at jeg kanskje mister ca. 100 mm strammingsmulighet av akterliket ned mot bommen... Kansje jeg kan "finne på" en knute som ikke bygger så mye som pålestikket. Det trenger vel heller ikke være pålestikk. Det gjør vel ikke så mye om løkken strammer seg under belastning, det er kanskje en fordel dersom det resulterer i at "punktet" blir flyttet bakover. Jeg er også enig med Sjøtummel løst knyting rundt bommen, men dette funker tydeligvis ikke hos meg

Link to post
Er jo ikke noe spesialist for seilkonstruksjon, men dette ser da unektelig ut at maljen i akterliket sitter et godt stykke høyere enn maljen i forliket. Mellom dem er det 3 mindre maljer til å stroppe seilet rundt bommen. Disse ligger rimelig presis på linjen.

 

Sjekket noen bilder av min båt, det ser helt likt ut, så det er neppe seilmakeren sin skyld. Men i det siste bildet ser da bomløfteren helt stram ut? Som andre har sagt skal bomløfteren være helt slakk når man seiler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...