Xtian Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Prøv med å feste revelina i malja som er montert i aktre kant av seilet. [...] Det syntes jeg ikke hørtes ut som noen god idé, er redd for at belastningen på seilet blir helt feil, og det blir helt likt slik han hadde det i utgangspunktet. Det er nok riktig slik AB1974 har festet den (hvis han har brukt et pålestikk som sklir fritt). Kan det være at aktre reveline er blitt for kort etter at den er blitt tredd om? Tror et bilde av seilet i revet tilstand kunne vært nyttig. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ulysses Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvordan er den fremre revelina festet? Jeg stusser litt over at det på bildet kan se ut som om det ikke er noe som holder igjen mot masta når man strammer den aktre lina bakover. Hvis det bare er seilsliden som holder igjen ville jeg vært litt bekymret, for det er ganske store krefter her. På mitt storseil med kun reveline akter, og krok på masta fremme, vil kroken holde igjen seilet mot masta, slik at underdelen blir stram når man strammer den aktre lina. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Dette er helt vanlig single line reefing system fra Selden(?) Når freme reveline er strammet helt opp fungerer den på samme måte som ulysses sin krok - men med fordelen at man slipper å gå frem til masten for å reve. Å trekke aktre reveline ned i uthalsmaljen (det var det du mente Gladiator?) er nok ingen god ide. Slik det ser ut nå, med glidende pålestikk rundt bom'en skal det fungere helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg mente å feste revelina i maljen som er i bruk nå. Da vil en få god strekk i bomlik. Men hvorfor skal det være glidende stikk på bommen? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Men hvorfor skal det være glidende stikk på bommen? Av samme grunn som at man skal ha en rem gennom uthalsmaljen og rundt bommen når seilet ikke er revet. Går ut fra at seilet ditt ikke er festet til bommen kun med uthalet? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Allan E Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Nei det er en borrelås i tillegg. Men når jeg seiler i mye vind og med stramt seil så er det uthalet som tar kreftene. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg mente å feste revelina i maljen som er i bruk nå. Da vil en få god strekk i bomlik. Men hvorfor skal det være glidende stikk på bommen? Hvis man kun fester i maljen vil man ikke få seilet ned mot bomen, glidende fordi det fungerer både som "uthal" på bom'en og reving. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Når freme reveline er strammet helt opp fungerer den på samme måte som ulysses sin krok - men med fordelen at man slipper å gå frem til masten for å reve. Ser det poenget, men ut fra illustrasjonen så det ut som om den fremre linen kun var festet oppe i seilet og ikke ned mot masten igjen. Dermed virket det lite sannsynlig at man skulle klare å stramme underliket tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Ser det poenget, men ut fra illustrasjonen så det ut som om den fremre linen kun var festet oppe i seilet og ikke ned mot masten igjen. Dermed virket det lite sannsynlig at man skulle klare å stramme underliket tilstrekkelig? Freme liner er helt korrekt festet kun opp i seilet ved masteliket. Det er ikke nødvendig med noe annet, når denne strammes følger det jo masten nedover før det strammes opp mot trinsen i bom'en. Dette i motseting til maljen i akterliket som havner et stykke inn fra bomnokken. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 OK. Er spent på å høre fra AB1974 om det er noen fremgang. Etter å ha fått bekreftet av Krimart at alt ser riktig ut ville jeg sjekket følgende: 1) Er mekanismen inne i bommen dratt så langt frem mot masten som mulig før linen knytes i seilet ved masteliket? 2) Er begge hjørnene dratt stramme, dvs mot enden av bommen, mot masten og ned mot bommen? 3) Er fallet dratt stramt? 4) Er skjøtet strammet godt? 5) Er bomløftet helt slakt? Hvis alt dette er ok og seilet fortsatt ikke har riktig fasong, ville jeg ringt seilmakeren. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hei AB 1974, fortell åssen det går'a Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 2.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Jeg har ikke fått vært i båten ennå og sjekket, men vi prøver igjen til helga Det er mange gode tips å forsøke her. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Status rapport. Problemet er ikke løst på tråss av utrolig mange bra forslag her. Mulig jeg er en amøbe, men en seilervenn blir med ned til uka så da får vi se om vi får fart i sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Tegningen på Innlegg #4 viser oss hvorledes dette skal være. Og det er noe som ikke stemmer overens med bildene som AB1974 har lagt inn. 1ste rev ved forliket skal først komme helt i kontakt med bommen slik at restkreftene på uthal / revlina i akterliket har noe å gå på. Geometrien i innlegg #22 (bildet) henger liksom ikke i hop på tross av at bomløftern er starm. Likeså kan det se ut for at maljen i rev 1 er satt for nært forlike. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ulysses Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Skudd i mørket: Etter å ha sett litt mer på bildene lurer jeg på om riggen er riktig trimmet. Er det tilstrekkelig prebend i masta ift forlikskurven som seilet er sydd etter? Dvs er overvantene for slakke, eller undervantene for stramme? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Er rodkicken montert fast til bommen, eller kan du justere punktet ved å løsne litt på boltene? Kan det i så fall tenkes at festepunktet for rodkicken ligger for nær masta? Dersom det ikke er boret opp hull for boltene, kan boltene skli i sporet og festepunktet forskyve seg fremover under seilas ved stram rodkick. Med seilet oppe og stramt skjøte skal bommen ikke butte i rodkicken. Konsekvensen kan da være at du ikke får strammet skjøtet tilstrekkelig, og får et slakt akterlik og en uheldig belastning på bommen ved festepunktet for rodkicken. Dette MÅ i så fall unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Ja, riggtrimmen må også sjekkes. Kan det være feil i lengde på akterstag og forstag f.eks.? Ellers mener jeg som tidligere nevnt at for meg ser bildene ut som det er rigget riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Nå er løsningen funnet. Seilkompisen min og jeg har fikset det til slutt Antaglig har "mekanismen" som har vært inne i bommen vært litt "tregt", det vi gjorde var å bruke litt ekstra med rep da vi lagde pålestikket rundt bommen, dermed fikk vi trukket akterliket av seilet helt ned mot bommen og akterliket ble stramt. I tillegg strammet vi litt i det "mini repet" bak på akterliket så løste det problemet. Jeg bør også legge til at revingsprosedyren jeg har benyttet ikke har vært helt 100 %, men nå har jeg lært dette. Vi fikk en fantastisk seilas i 25 - 30 knops vind. Tusen takk for alle gode tips. På torsdag drar vi nedover svenskekysten, det blir helt sjef. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Vår nyanskaffede seilbåt har ikke tredd revene i seilet, dette ønsker vi å endre på. Vi ble informert om at det var "bare" å tre linene i seilet da alle liner var trekt frem. Men systemet vårt ser ut til å være litt anderledes en hva som er tegningen på post 4. Vi har også en lines reveliner trekt tilbake til cocpit, men jeg ser ikke helt hvorledes jeg skal trekke linen opp i maljen i seilets forkant. Mellom mastefot og bom er det en liten plasttrinse som har en tynn plast line festet til seg. Hvor og hvordan skal denne trinsen festes ? Videre går linen igjennom bommen og kommer ut i bommens akterkant. Feste her regner jeg med likt som på tegningen, men kan noen tipse meg om en skisse eller bilde av hvorledes det skal trees i forkant ? Bilder forklarer forhåpentligvis litt bedre hva jeg mener Revelinene er hhv grønn/hvit og svart/hvit. Begge går via en løs plastblokk Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg hadde slik på en sun od 35. Går ut fra at en er en enkeltlinesystem på en løsfotet seil. Her er opplegget: 1. Bakenden (den som er festet i akterkant av bommen) av det grønne tauet tres gjennom maljen i akterkant av seilet og knytes fast rundt bommen loddrett fra der hvor maljen på seilet befinner seg. 2. Trekk andre enden av tauet ut fra avlasteren under sprayhooden og ut fra blokken ved mastefoten 3. Tre den gjennom blokken som er sydd inn i seilets forlik 4. Tre så gjennom blokken ved mastefoten og bak til avlasteren under sprayhooden igjen. 5. Ved reving skal du da kun slakke fallet og så stramme dette tauet til maljen i akterkant og blokken i forkant er helt nedi bommen. Stram så opp fallet igjen. Gikk dette an å forstå? mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 3. Tre den gjennom blokken som er sydd inn i seilets forlik Gikk dette an å forstå? Takk for svar. Joda dette var veldig forståelig, "problemet" er at blokken ikke er sydd inn i seilet men henger løst på revelinen mellom bommen og blokken ved mastefoten, jeg trenger altså kun løfte blokken opp i seilet og feste dette her. Men blokken ser ikke ut til å være av en type som har plass til å feste den med en sjakkel e.l. men det henger en "plasthyssing" i blokken. Men det kan da ikke være meningen at jeg skal knyte blokken fast etter denne hyssingen Her ser vi at seilet ikke har noen sjakkel i forliket Her er utsnitt fra bilde 1 i forrige post som viser blokken litt bedre Jeg har også funnet denne linken som også forklarer meg linen skal gå via blokken som skal festes til seilet. Visit My Website Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ok, Så løsningen er altså å feste blokken i seilet. Jeg hadde nok levert fra meg seilet og blokken til en seilmaker, men det er sikkert mulig å gjøre dette selv også. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Jeg ville nok også tatt en tur til seilmakeren hvis du ikke har noen fornuftig måte å feste blokken i forliket på. På mitt seil har jeg to ringer litt større enn maljen, en på hver side av seilet forbundet med en meget kort sydd webbingstropp. Du kan sikkert rigge noe tilsvarende selv ev. bruke kun en ring på den ene siden og en kort spectra/dyneemaslynge som du trer igjennom maljen og fester i blokken. Ellers ville jeg ha omgruppert linene litt nede ved mastefoten. Det er mulig det ikke betyr noe mer enn at det ser ryddigere ut, men jeg foretrekker å la de linene som går på babord side i bom og mast gå til en blokk på babord side av mastefoten og til en vinsj på babord. Med mye "sikk sakk" og kryssing av tau kan det bli noe mer motstand, noe kan komme i bend, tauet files mot en kant e.l. Er det noen spesiell grunn til at linene krysser over fra babord til styrbord på bilde 2? Redigert 18.September.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Bilder forklarer forhåpentligvis litt bedre hva jeg mener La oss si at det grønn/hvite skal være Rev1 Det ligger på bildet over og inn i bommen. Det er feil. Det skal gå opp i seilet, gjennom første revemalje, ned og inn i bommen, gjennom bommen, ut bak på bommen, opp til første aktre revemalje, gjenom den, loddrett ned til bommen hvor den festes litt akten for aktre revemalje. Det svart/hvite blir så Rev2. Tres på samme måte, men gjennom øverste revemaljene i seilet. Her skal grønn/vit og svart/vit gå opp i seilet, gjennom henholdsvis nederste og øverste revemalje. Siden det er umulig å se om storen har løs eller fast fot, så beskriver jeg begge måtene å feste enden av revelinen. Fast fot (underliket i spor i bommen): Da må du ha to sleider i sporet under masten en for å feste Rev1 og en lenger fram for å feste Rev2. Løs fot: Revelinene festes med pålestikk rundt bommen, nedenfor revemaljene Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Jeg ville nok også tatt en tur til seilmakeren hvis du ikke har noen fornuftig måte å feste blokken i forliket på. Rett skal være rett, det er en stropp innsydd i seilet på den andre siden enn hva bildet viser, jeg må nok prøve finne en måte å feste blokken på via denne. Men plasthyssingen på blokken forvirrer meg litt. Men skal se om jeg får sett litt mere nøye på dette i morgen. Takker for alle svar, jeg skjønner systemet nå, det kun opphenget av blokkene som gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.