Askeladden 505 Startet 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2008 Noen som vet åssen motor dette er? Hvor kan man få tak i manual til den? Lurer på hvor mye olje den skal ha og sånne ting. Fått opplyst at det er en 65hk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Junior sier det er Perkins/Leyland Samme som sitter i en MF 136 eller165 (traktor) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 hørt at det kan være en pegout, men vet ikke..... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Det er en Indenor, altså en Peugeot. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 (redigert) Vil tippe det er samme motor som VP21 eller peugeot! De ble laget på 70 tallet. Høyturtalls motor ca 2liter. Redigert 27.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Kan det være en XD90 modell av Indenor mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 har også skrevet ned det jeg kunne finne av nummer på den om det kan hjelpe... Indenor as10gu. 563030. 952429. x1649806x. Takker på forhånd for alt dere kan finne ut for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden 505 Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 grunn til at jeg lurer på hvor mye olje den skal ha er at den har en peilepinne som ser slik ut det er bare et merke i den og det overstiger jeg med bare ca. 1 liter olje på Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Skulle tru at det er det dypeste i hakket som er maks nivå, er det her olienivået er med 1l i motoren? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Ha - se ut som om junior tok feil. Det skal han få høre - om og om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 en liter høres veeldig lite ut....... fyller du en liter over merket får du trøbbel........ men det er mulig jeg misforstår settingen..... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Brutus Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 På MD21 er oljenivået 5,5 liter, men det er jo en 75hk maskin. Kanskje litt større bunnpanne? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Høyturtalls motor ca 2liter. .... som trives best på litt lavere turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Askeladden 505 Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Saken er den at jeg har fint lite greie på motore selv. Det ble byttet olje og filter på den i vinter, men jeg gjorde ikke dette selv. Alt har vært bra helt til jeg tok en liten kjøretur her om dagen og da slo plutselig oljetrykksmåleren ut..... den viste alt for stort trykk helt til jeg endret turtall lite grann. Da sto den på mellom 3,5 og4 igjen noe jeg har hørt at er bra. Begynner ferie om en uke og tenkte at olje kan jeg bytte igjen så er iallefall det gjordt. Når jeg tappet den fikk jeg ikke ut mer enn ca 2,5 liter og det ble tappet fra bunnpluggen så alt skulle være ute da. Når jeg peilet etter tappingen hadde jeg fortatt olje til bunn av hakket på peilepinnen. Peilet igjen når jeg hadde helt på en liter olje og da var oljen til toppen av hakket, alså kan det ikke være maks merket. Helte på tilsammen 4 liter olje og startet opp og lot den bli varm. ( ca.80 grader) Ved 1000omdr. lå trykket på nesten 4 , men jeg vet jo ikke om det er riktig. Er jo så mye galt som kan skje og derfor litt slitsomt og være usikker. Vil drømme om noe annet enn olje i ferien Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Hvis du hadde for høyt oljetrykk før du gjorde noe, deretter tappet ut 2,5 liter og helte på 4 liter - kan jeg ikke forstå annet enn at du har for mye olje på motoren... For mye olje er som regel skadelig det også... Hvor langt opp på peilepinnen går oljen nå? Redigert 28.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Askeladden 505 Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 ca 9 cm..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Ok. Jeg vet ingenting om de motorene her, men mulig du får mer hjelp av kyndige på denne motoren hvis du bytter ut emnetittel til: "Hvor mye olje på en Peugeot Indenor motor?" Muligens du vil fange oppmerksomheten til dem som har / har hatt en slik motor. Jeg har Googlet en del for å se om jeg kan hjelpe deg, men finner ingenting - utenom at det visstnok skal være samme motor som er brukt i en del Peugeot biler opp i gjennom. Det stod i alle fall i Wikipedia. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Dette ligner veldig på MD21A denne finner du instrukser på i dukumentarkivet her på forumet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Når jeg søkte en del på Google er det flere steder det står at MD21 og Indenor er ganske like/ like. Er verdt å sjekke opp ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Enig, det er en 75 hk maskin som yter 61 hk på akselen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Nemo Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Når jeg tappet den fikk jeg ikke ut mer enn ca 2,5 liter og det ble tappet fra bunnpluggen så alt skulle være ute da. Når jeg peilet etter tappingen hadde jeg fortatt olje til bunn av hakket på peilepinnen. Dersom det viste olje på peilepinnen til bunn av hakket etter tapping, kan du ikke ha fått ut all ojen selv om du tapper i bunn. Det kan være at motoren heller og at peilepinn ikke står på samme sted som tappeplugg. Eller at det er noe som tetter for hullet. Da ville jeg ha brukt en sugepumpe gjennom hullet der peilepinnen står og suge opp resten. Oljen må være ganske varm. Peilet igjen når jeg hadde helt på en liter olje og da var oljen til toppen av hakket, alså kan det ikke være maks merket. En liter fra min til maks kan være rett. Sabb motor brukte også Peugeot en stund, den het Status marin, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Vetus hadde også denne i sitt sortiment, tar du ut max.45 HK på disse har du motor lenge! Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Ligner endel på min motor.Jeg har en status marine.Den er basert på peugeot/indenor.Tar ut 42 hk og rommer 6 liter olje.Motoren min sitter også i en delfin 30 som jeg kjøpte i år.Gjør ca.8 knop.Vurderer å sette på trimplan i høst.Synes den graver seg litt mye ned.Ellers er jeg meget godt fornøyd med båten.Utrolig bra svingradius på den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Kan det tenkes at hetten på pinnen har forflyttet seg slik at pinnen går for langt ned? For meg ser dette ut som en "hjemmemarinisert" Indenor. Det er illafall ikke en MD21, trodde heller ikke varmeveksleren på Status motorene så slik ut. Denne ser mer ut som en Bowman. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 man skal være oppmerksom på at peilepinnene ikke bestandig rekker til bunn i bunnpannen, man kan da gjerne ha flere liter liggende der uten at det vises på pinnen i det hele tatt, ergo er det også riktig som tidligere nevnt her at det kan godt være f.eks 1 liter mellom min og maks på pinnen, men alikevel flere liter totalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.