2nd Trikker'n Startet 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2008 Hvor nær (eller langt unna) krysser dere forran baugen på nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Under 1 nm defineres vel ofte som fare for sammenstøt og gir alarm på ARPA Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Leidulf Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Krysser ALDRI forran store båter så nær at dei ikkje kan svinge unna hvis eg får motortopp rett foran dei. (Murphys Lov: Det som kan gå galt, går galt) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Hydrox Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Så langt forran at jeg føler meg trygg på å ikke bli tredd inn på bulben.... Om min trygghet oppleves trygg for styrmennene på nyttetrafikken vet jeg ikke men det regner jeg faktisk med. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Under 1 nm defineres vel ofte som fare for sammenstøt og gir alarm på ARPA Disse alarmgrensene settes av navigatøren, og 1 nm er alt for mye i tett traffikerte områder. Da jeg selv sto som styrmann på en tanker på 280 meter, lastet med godt over 100 000 tonn med olje, på vei opp Oslofjorden til Slagen, plottet jeg svært sjelden småbåter. Arpa radaren vår kunne ha inntil 3 ekko i displayet samtidig, og da plottet en heller de litt større fartøyer. Småbåt trafikk regnet man med at holdt seg unna, noe de som oftest også gjorde. En skal også huske at alt som var nærmere enn 650 meter fra baugen vår ble "usynlig" dvs, de forsvant i blindsonen under baugen. Har mange ganger opplevd planene båter krysse foran, for så å bli forsvinne i blindsonen, står da å teller sekunder og håper på at den snart dukker opp på motsatt side av baugen snart! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Joda, en nm er nok i lengste laget. Alikevel ser vi ofte at saktegående lystbåter som begir seg ut på kryssing foran fergetrafikken i Oslofjorden med det de antar er svært gode marginer etterhvert får problemer. Fergetrafikken i fjorden holder rundt 20 kn. og gjør unna en nm. på 3 min. Dette er det vanskelig å beregne for småbåtene. Jeg skjønner godt at styrmann på større båter kan få høy puls når småbåter forsvinner i blindsonen og ikke dukker opp igjen. Hva med å sende fram en utkikk, eller benytte et kamera? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Krysser ikke forran nyttetrafikk (=store båter!). Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 I rom sjø så ligger jeg vel på min. en nm eller hgelste betydelig mere og jeg i det hele tatt krysser foran et skip, det hele vurderes i løpet noen minutter (10-30 min) med krysspelinger. I trange farvann går jeg alltid akterut for skip.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Klarte å hisse på meg Bastøferga i fjor på vei nordover forbi Moss. Med seilbåt går det jo ikke så veldig fort, hadde vel en 4-5 knop eller så der og ferga lå til kai enda da vi var "midtfjords". Hadde oppmerksomheten den veien, og når jeg så den legge fra ble det plutselig vanskelig å vite om jeg ville rekke meg foran eller om jeg skulle vende opp og avvente til den hadde passert. Seilte slør så det ble til at jeg valgte alternativet med å passere foran. Karen som sto til rors på ferga hadde imidlertid lite sympati med det valget, og holdt så langt nord som han kunne langs landet på Jeløya (han kunne lett gått litt lengre mot syd og hele situasjonen ville vært uproblematisk). Selv følte jeg meg helt prisgitt hans valg av rute, siden jeg omtrent sto stille og ville uansett ikke kunne gjøre store endringer i min posisjon i løpet av tiden dette tok. Etter å ha fått servert et kraftig signal med hornet skjønte jeg at man ikke skal kødde med noen som er større enn seg selv. Etter denne episoden krysser jeg bak nyttetrafikk.... Redigert 28.Juni.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nøtterøy Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Hva med å sende fram en utkikk, eller benytte et kamera? Utkikk på bakken har jeg kun opplevd da jeg var i marinen, og gikk fra New Foundland til Bergen. Da lå vi i en uke med hue ut av gattet å speidet etter isfjell. Har aldri brukt utkikk på bakken i handelsflåten. Kamera hadde vi, men det er begrenset hvor stor nytte en har av de greiene der. men det er heldigvis lite av nærkontakt med lystflåten ute på havet. Som Sydvesten skrev, så holder de seg helst unna store skip! Dette problemet er størst i Oslofjorden, og til dels steder i Sverige som opp til Gøteborg og til Brofjorden, pluss rundt Skagen selvsagt. Redigert 28.Juni.2008 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 I rom sjø så ligger jeg vel på min. en nm eller hgelste betydelig mere og jeg i det hele tatt krysser foran et skip, det hele vurderes i løpet noen minutter (10-30 min) med krysspelinger. I trange farvann går jeg alltid akterut for skip.. Hei, Sydvesten, Jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget. Jeg har jo forstått at du ikke er bergenser, noe som muligens kunne ha forklart hva det egentlig er du gjør i rom sjø. (For begenserne de ligger i ovnen, og sitter på kaffen...). Jeg må ile til med å tilføye at jeg gjennom dine tidligere innlegg har fått en forståelse av at du er en forsiktig herremann som ikke provoserer fram farlige situasjoner i forhold til større skip. Og det er bra. Men mitt hovedbudskap her, er at jeg ikke synes at vi kan la din (atter en gang) feilaktige bruk av nautiske fremmedord gå upåaktet hen. For hvis vi gjør det, kan jo en slik feilaktig bruk av nautisk terinologi feste seg blant båtfolket. Og det blir jo bare dumt. Faren for at dette skal skje, er jo større når feilene framsettes av personer som har behov for å smykke seg med "nautisk kompetanse" sin avatar. Så derfor: Jeg tror ikke at du har (kryss)peiling på hva en krysspeiling er. ;-) En krysspeiling er noe man foretar for å bestemme sin posisjon. (Samtidig peiling av 2 eller flere objekter, hvoretter man finner posisjonen i skjæringspunktet mellom stedlinjene). Det er helt riktig at det er fornuftig å foreta gjentatte peilinger av annen trafikk i farvannet, med sikte på å vurdere kollisjonsfaren. (Dersom peilingen over tid ikke forandrer seg, er det kollisjonsfare). Men dette har altså intet med krysspeiling å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Krysser ikke forran nyttetrafikk (=store båter!). I rom sjø så ligger jeg vel på min. en nm eller hgelste betydelig mere og jeg i det hele tatt krysser foran et skip, det hele vurderes i løpet noen minutter (10-30 min) med krysspelinger. I trange farvann går jeg alltid akterut for skip.. Jeg bor ved Oslofjorden, og der båten ligger - ser jeg fra Lysaker til Elle (syd for Drøbak). 7 nm nordover og 6 nm sydover Dette er å betrakte som trangt farvann. Mener dere i fullt alvor at desom jeg skal krysse fjorden til Sæthre for å fylle bens, og ser danskbåten ved Drøbak (3 nm unna) så skal jeg enten vente eller kjøre ned til Askholmene for å kunne gå bak? Jeg synes svaret til Nøtterøy er mer realistisk En skal også huske at alt som var nærmere enn 650 meter fra baugen vår ble "usynlig" dvs, de forsvant i blindsonen under baugen. Har mange ganger opplevd planene båter krysse foran, for så å bli forsvinne i blindsonen, står da å teller sekunder og håper på at den snart dukker opp på motsatt side av baugen snart! Dette er hva jeg praktiserer. Dersom jeg ikke kan krysse "synlig" - går jeg akten om. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 ...Har aldri brukt utkikk på bakken i handelsflåten. Ombord i gamle m/s Arthur Stove hadde vi ei "tønne" oppe i fremste mastekonstruksjon. Denne var "bemannet" kun i dårlig sikt i UK kanal i den tiden JEG var ombord. Vil tro at et kamera ikke oppfatter like godt som en matros i tønna... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Klarte å hisse på meg Bastøferga i fjor på vei nordover forbi Moss. Det er du ikke alene om. De fløyter så fort de ser en seilbåt. Her virker det jo som om han oppsøkte en situasjon som kunne vært unngått ved at han hadde gjort et annet rutevalg som ikke hadde kostet ham ett sekund i tid eller ei krone. Det er samme sak med partybåtene. De tror de kan brøyte seg fram i trange sund ved hjelp av fløyta. Og akkurat de partbåtene, de ignorerer jeg. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Ombord i gamle m/s Arthur Stove ... Helt OT, men - Hei på deg! Jeg var trikker ombord i Robert i 72. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Det er du ikke alene om.De fløyter så fort de ser en seilbåt. Her virker det jo som om han oppsøkte en situasjon som kunne vært unngått ved at han hadde gjort et annet rutevalg som ikke hadde kostet ham ett sekund i tid eller ei krone. Dette er ikke min efaring med Bastøferjene! Seilte oppover fjorden alene med spinakker. Så at jeg kanskje kunne gå foran, men det ville jeg aldri ha gjort. Problemet var at jeg måtte jibbe for å gå aktenom. Kalte dem opp på VHF og sa at jeg var hverken dum eller blind og ville gå aktenom, men at de nok ville lure på hva jeg holdt på med. De svarte - greit - men vi kan godt gå akten om deg. Takk sa jeg og så la de om kursen. Nå var dette før Bastø-Fosen - så ting kan jo ha forandret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssen Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Jeg er selv styrmann på en båt i nyttetrafikk, det største problemet med småbåter som kommer på kryssende kurs er om de har sett oss, eller er opptatt med alt annet enn å kjøre båt. Når det kommer en småbåt sigende i tre-fire knop rett foran baugen og du vet at vist de gir litt gass så kommer de lett opp i tyve knop. Har en del ganger hvert oppe i situasjoner der en kan bli litt men stort sett er småbåt førere ordenlige folk som har forståelse for fartøy i nyttetrafikk og gir tydlige signal på hva de tenker. NB! vi har VHF om bord og vi er ikke farlige! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 men stort sett er småbåt førere ordenlige folk som har forståelse for fartøy i nyttetrafikk og gir tydlige signal på hva de tenker. Denne type innlegg fra ekte sjøfolk er viktige for til tider så skulle man jo tro at alt er bare helt Texas på fjorden og at alle (andre?) er idioter som ikke skjønner noenting! I hvertfall i følge en del eksperter her på forumet det være seg bosatt i Norge eller i varmere strøk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
EIRINA Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Det må vel være morsommere og krysse aktenfor nytte trafikk enn forut. (((((eller er det bare jeg som synes det)))) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (((((eller er det bare jeg som synes det)))) Nei, da. En god hekkbølge er ikke å forakte Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Marwin Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 (redigert) Helt OT, men - Hei på deg! Jeg var trikker ombord i Robert i 72. Var på Arthur i 1970 - 1971. Og var i Fosen som smører i -63 (m/s Agdenes) Så forresten en av livbåtene til Arthur Stove i havna i Kr.sand for 2-3 år siden... Redigert 28.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Klarte å hisse på meg Bastøferga i fjor på vei nordover forbi Moss. Med seilbåt går det jo ikke så veldig fort, hadde vel en 4-5 knop eller så der og ferga lå til kai enda da vi var "midtfjords". Hadde oppmerksomheten den veien, og når jeg så den legge fra ble det plutselig vanskelig å vite om jeg ville rekke meg foran eller om jeg skulle vende opp og avvente til den Til dere med seilbåter som går relativt sakte i trafikkleden vil jeg anbefale å starte motoren for ¨å sette farten opp slik at man slipper slike episoder. Mulig det koster litt ære, men hva betyr vel det? mvh Astor, som bruker gassen der det er nødvendig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TMS Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) Hvor nær (eller langt unna) krysser dere forran baugen på nyttetrafikk?r Ikke nærmere enn at den relative vinkelen til nyttefartøyet øker tydelig etterhvert som nyttefartøyet nærmer seg 70-90 graders vinkel i forhold til vår båt. Hvis peiling til nyttefartøyet er uendret eller tilnærmet uendret over tid, gjør jeg en tydelig kursendring slik at skipper'n på nyttefartøyet forstår at vi viker. Etter det endrer vi gradvis kurs slik at vi ikke passerer unødig lang bak. Redigert 29.Juni.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvor nær (eller langt unna) krysser dere forran baugen på nyttetrafikk? Det spørsmålet er som å selge strikk som metervare. Første kontrollspørsmål er hvor fort går fartøyet som er nyttetrafikk? Det er ikkealltid like lett å anslå på øyemål. Et annet spørsmål som kan gi et hint om fart er hvor stort fartøyet er (unntaket er nyttetrafikk i plan eller halvplan). Er det store båter som går i marsfart så holder jeg god avstand. Mellom en mil og en halvmil, og halvmila er absolutt minimum. Andre spørsmåler om disse nyttefartøyene har sett meg, og om de vet at jeg har sett dem. Kikkert er gjerne et bedre tegn enn å vinke. Når noen ser på deg med kikkert har du en viss anelse om at skuta et observert. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Spøsmålet burde vel heller være. "Hvor lang dødvinkel over baugen har du??". Har selv stått på brua å sett småbåter passere under baugen. Er ikke morsomt!!. Si at "du" har "forskjørsrett", hjelper lite når jeg bruker 2 nm på å stoppe. Det er lov å bruke hue. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.