Enzo Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 NB! vi har VHF om bord og vi er ikke farlige! Hvordan vil en slik samtale starte i et farvann med flere båter i hvor man ikke ser hva den store båten heter og gjør man det på 16 ? r Ikke nærmere enn at den relative vinkelen til nyttefartøyet øker tydelig etterhvert som nyttefartøyet nærmer seg 70-90 graders vinkel i forhold til vår båt. Hvis peiling til nyttefartøyet er uendret eller tilnærmet uendret over tid, gjør jeg en tydelig kursendring slik at skipper'n på nyttefartøyet forstår at vi viker. Etter det endrer vi gradvis kurs slik at vi ikke passerer unødig lang bak. Eksakt det samme som meg Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Hvordan vil en slik samtale starte i et farvann med flere båter i hvor man ikke ser hva den store båten heter og gjør man det på 16 ? Jeg ville foreslå noe slikt: "Ferge utenfor Bolærne på vei Sørover (3x) Dette er Enzo på kanal 16" Etter at ferga svarer, går dere over på arbeidskanal, feks. K77, hvor du presenterer deg med posisjon og type fartøy. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Høres greit ut. MEN: Tar de seg TID til prat med enhver lystbåt de ser/hører?? :rolleyes: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg tror nok at de aller fleste svarer på oppkall Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg går bare 8 knop å jeg holder meg langt unna alle store skumle skip. Enkelt å greit. De kommer alltid fortere enn jeg tror. Derimot lå vi i en 54 fots seilbåt i mørket midt i skipsleia utenfor Skagen for noen år siden. Vi hadde ingen styring og seilet var revna og alt var bare leit. Ikke hadde vi drivanker heller. vi gikk i ring. lastebåtene føyk forbi oss. prøvde å kalle de opp på 16, men fikk ingen reaksjon. ganske ekkel situasjon, har de sett oss eller har de ikke! heldigvis løste alt seg å vi ble reddet etter noen laaaange timer, av den danske sjøredningstjenesten(eller noe sånt) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 her feks. dette var en bra manøver.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Bare noen tanker om "hissig" tuting fra store båter: Nå er det vel gjerne slik at store båter har såpass kraftige horn at selv det minste tut lett kan høres både sint og usympatisk ut for de fleste småbåtfarende... Da jeg tok båtførerprøven og lærte om lydsignaler, var det såvidt jeg kan huske ingen lydsignal for "kom deg for h... vekk herfra" eller "din kurs provoserer meg". Derimot lærte jeg at lydsignal kan gis for å informere om egen manøver eller for å vekke oppmerksomhet om posisjon. Ikke min hensikt å flytte fokus fra å bruke hodet i møte med nyttetrafikk, men handler ikke det å bruke hornet mer om å informere enn å foreta en følelsesmessig utblåsing Skal vi tolke et kort signal til noe mer enn: "Jeg forandrer kurs til styrbord" Det kunne forresten være interessant å høre hvilke lydsignaler dere oftest hører ifra større båter Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg bor der Oslofjorden er trangest, og hører daglig "hissig" tuting fra større båter. Noen gir et langt støt i fløyta men jeg tviler sterkt på at de har til hensikt å svinge til SB. Noen gir en rekke korte støt (mer enn 5) Hva mener de? (Abandon ship) Men de fleste gir korrekt 5 støt i fløyta. Så, jeg setter meg på utsikten (ser fra Askhlomene til Jæløya på en god dag) og jammen er det mange sløve mennesker ombord i små båter. Den store båten fløyter, det går et par sekunder og den lille båten endrer brått kurs. Hva holder de på med - sitter de nede og spiller bridge? I Drøbaksund? Og det er ikke bare store båter det vikes brått for. Skyldes dette alkoholinntak? Hvis Ja, så legger jeg ned en tråd jeg netopp har startet og melder meg inn i nulltoleranse gruppen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Noen gir et langt støt i fløyta men jeg tviler sterkt på at de har til hensikt å svinge til SB. FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Del D - Lyd- og lyssignaler Regel 34. Manøver- og varselsignaler (a) Når fartøy er i sikte av hverandre, skal et maskindrevet fartøy underveis, idet det utfører en manøver som har hjemmel eller er foreskrevet i disse reglene, tilkjennegi manøveren med følgende signaler i fløyten: - et kort støt som betyr «Jeg forandrer kurs til styrbord» Noen gir en rekke korte støt (mer enn 5) Hva mener de? (Abandon ship) Men de fleste gir korrekt 5 støt i fløyta. Regel 34. Manøver- og varselsignaler (d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Takk for svaret Capitaine Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 ...Da jeg tok båtførerprøven og lærte om lydsignaler, var det såvidt jeg kan huske ingen lydsignal for "kom deg for h... vekk herfra" eller "din kurs provoserer meg". He-he, kommer vel an på hvem/hva du hadde som instruktør? Hovedlæreren på kystskipperkurset var en gammel cæpt´n, nokså skarp i uttrykksformen, som SA nettopp DET: "Hvis du hører 5 raske fra fløyta, er det sikkert en eller annen som ikke har fått av seg knikkersen eller ryggsekken!... På "finere språk": Oppmerksomhets-signal. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Douro Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Jeg bor der Oslofjorden er trangest, og hører daglig "hissig" tuting fra større båter. Noen gir et langt støt i fløyta men jeg tviler sterkt på at de har til hensikt å svinge til SB. Nei, det har de nok ikke. For da hadde de gitt et kort støt i fløyta. Et langt støt betyr at skipet nærmer seg et farvann hvor et annet fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring. I Norge er alle maskindrevne skip forpliktet til alltid å varslte sin ankomst til et trangt farvann ved å gi et langt støt i fløyta av minst 10 sekunders varighet. Det lange støtet skal gis når skipet har ca 1/2 nautisk mil fram til det trange farvannet. Dersom det er dårlig sikt, kan et langt støt også være et helt normalt tåkesignal. Dette signalet skal gjentas minst hvert andre minutt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Så har jeg lært noe nytt i dag også. Regel 34. Manøver- og varselsignaler para (e) Det forklarer en stor del av tutingen jeg hører. Jeg sender en mental unnskylding til alle "fløytister" som jeg har tenkt ille om. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Det viktigste er etter min mening å gjøre eventuell unna manøver/kursendring TYDELIG og TIDLIG slik at "nytte trafikken" skjønner våre intensjoner Blir det noen som helst tvil så stopper jeg og venter til situasjonen løser seg av seg selv Sitér dette innlegget Link to post
pallemann Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Har som hobby å fotografere skip. Ligger derfor ofte midtfjords i Oslofjorden for dette. Når jeg ser et interessant objekt, legger jeg meg på kurs som krysser langt forenfor skipet - over en nautisk mil. Når jeg har kommet i riktig posisjon i forhold til sola, legger jeg meg på en kurs slik at min baug aldri krysser kursen på det andre fartøyet. Må selvfølgelig følge godt med i tilfelle det annet fartøy kommer med en uventet kursforandring. Slik har jeg fotografert over tusen skip uten at noen har brukt fløyta. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål angående vikeplikt og fartsbestemmelser for nyttetrafikken. Her skal jeg berette hvilken erfaring jeg fikk med den lokale ferga som går over Lyngenfjorden, fra Lyngseidet til Olderdalen: jeg bakker sakte ut fra Lyngseidet mens jeg lar motoren få opp temperaturen, og går med ca 5-6 knop. Aner fred og ingen fare, helt til jeg vender blikket bakover og får se ferga komme dundrende i 17 knop 25-30 meter bak hekken min, med kurs rett mot meg. Ferga viser ingen tegn til å vike, eller endre kursen. Det ender med at jeg gir full pinne og svinger hardt babord for å unngå kollisjon. Da reglene sier at ethvert fartøy som innhenter/ forhaler et annet fartøy skal vike. Er det ikke slik da at det var ferga som egentlig skulle ha viket unna? Flere her på Lyngseidet klager over manøvreringen til ferga. En annen ting er at ferga går med toppfart, som er ca. 15- 19 knop, helt inn til kaia. Noen ganger kommer de så fort inn at det kan se ut som at det kommer til å gå galt. Farten ferga holder helt inn til kaia medfører også at det i båthavna blir helt uutholdelig når bølgene slår langt opp over land, og båtene ruller og rykker i fortøyningene. Er dette forsvarlig manøvrering av ferga, selv om det er nyttetrafikk!? Dette er noe jeg ønsker å få svar på. Styret i Lyngseidet båtforening har nemlig drøftet om de skal sende klage til rederiet. Redigert 1.Juli.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hadde ferga manøvrerings rom? Snakker vi om et trangt sund, om så ikke er tilfelle skal ferga selvfølgelig vike. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Ferga hadde hele fjorden og manøvrere på: 10 sjømil til styrbord, og 4 til babord, minst. Redigert 1.Juli.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Til dere med seilbåter som går relativt sakte i trafikkleden vil jeg anbefale å starte motoren for ¨å sette farten opp slik at man slipper slike episoder. Mulig det koster litt ære, men hva betyr vel det? 4-5 knop er jo fort. Båten min har en marsjfart på ca 4,5.. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hei alle sammen.Farten ferga holder helt inn til kaia medfører også at det i båthavna blir helt uutholdelig når bølgene slår langt opp over land, og båtene ruller og rykker i fortøyningene. Er dette forsvarlig manøvrering av ferga, selv om det er nyttetrafikk!? Det er helt klart at det er forskjell på "folk". I Oslo må Nesoddbåtene sette ned farten ved Aker Brygge. Bølgene "forstyrret" både lystbåtene og fiskerne. Er det ikke 5 knop 50m fra land for ferger i nord også? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hei Ja det gjelder her i nord også. Men denne kapteinen overholder ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Dette er nok noe man lærer når man blir tatt opp i det hellige brorskap av småfergeskippere. Her i byen har vi en trivelig ferge som går fra Kolbjørnsvik (Hisøya) til Byen. Det er etterhvert blitt min faste tro at denne fergen ikke flyter, men går på skinner som ligger på havbunnen, som fratar den enhver mulighet for kursendringer. Jeg opplever gang på gang at de burer på rett frem uansett. Jeg synes det er greit å vike for denne, har som regel god tid når jeg er på sjøen, og jeg gidder ikke leke daredevil mot disse ramsalte sjøulkene. Men her for en 14 dager siden så jeg de passerte en liten gummibåt skrått bakfra, avstand max 10 meter.. To barn/ungdommer ombord i jolla. Dette var slett sjømannskap og kunne blitt en farlig situasjon om ungene hadde endret kursen plutselig. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Sveinung_ Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) Dette er nok noe man lærer når man blir tatt opp i det hellige brorskap av småfergeskippere. Her i byen har vi en trivelig ferge som går fra Kolbjørnsvik (Hisøya) til Byen. Det er etterhvert blitt min faste tro at denne fergen ikke flyter, men går på skinner som ligger på havbunnen, som fratar den enhver mulighet for kursendringer. Jeg opplever gang på gang at de burer på rett frem uansett. Jeg synes det er greit å vike for denne, har som regel god tid når jeg er på sjøen, og jeg gidder ikke leke daredevil mot disse ramsalte sjøulkene. Men her for en 14 dager siden så jeg de passerte en liten gummibåt skrått bakfra, avstand max 10 meter.. To barn/ungdommer ombord i jolla. Dette var slett sjømannskap og kunne blitt en farlig situasjon om ungene hadde endret kursen plutselig. Så sant, så sant Redigert 1.Juli.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 Hvis "Kolbjørn" hadde begynt å svinge unna småbåter eller andre båter hadde tilstandene blitt mye verre, folk kjører nærme nok og vinglete nok som det er. Jeg hører rett som det er Mener du virkelig at tilstandene hadde blitt verre dersom skipperen på ferga hadde begynt å følge sjøveisreglene ? Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så mye vanskeligere i Norge enn andre deler av verden. Kan det ha noe med den særnorske regel 44 å gjøre ? Jeg har hjemmehavn i San Francisco bukta, og jeg kan forsikre om at på en fin søndagsettermiddag er det mange fritidbåter ute på bukta, spesielt seilbåter. Det er også mange småferger og "partyboats" som frakter folk til Alcatraz, Oakland, Susalito etc. Men jeg har aldri opplevd at skipperne på disse fergene ikke har overholdt vikeplikten sin, uansett hvor mye de må kjøre siksak mellom fritidsbåter. Reglene er til for å følges, du er ikke fritatt selv om du er skipper på et fartøy i "nyttetrafikk". Sitér dette innlegget Link to post
Sveinung_ Svart 1.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2008 (redigert) ...Trekker meg ut av denne tråden, jeg Redigert 1.Juli.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.