subbisen Startet 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2008 Hei. Jeg har en rana 17 med en 50hk motor som er noe ustabil. Problemet er mest at den legger seg mye på siden når jeg er alene(som oftest) ombord. Har sett på en del utstyr som trimmflaps å slike hydrofoil vinger. Hva vil dere annbefale å sette på? Slike selvjusterende trimflaps funker det?? Hadde ikke lyst å kjøpe bare for å teste da det koster skjorta hehe Så jeg er meeeget åpen for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Har du prøvd å tilte opp motoren ?? hvis du får litt mere løft i front....burde den rette seg opp. Når det gjelder extra utstyr har jeg mest tro på trimmflaps, hvis de hydrofoil vingene hadde fungert hadde de blitt lever med de fleste motorer som standard ( sier ikke at de IKKE kan hjelpe i NOEN tilfeller, men..... ) Men først....prøv deg på litt mere aggressiv tilting. Velkommen til BP AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
subbisen Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Så sant så sant hehe lurte litt på akkurat det når jeg kunn finner de på plasser som clas olson o.l Det er jo kommet en selvjusterende type trimflaps som har en demperfunksjon å man kan justere hardheten på hver side, Slike vil jo kunne hjelpe til å stabilisere båten?? ike 100% men er jo rimeligere enn 4-5000kr klassen hehe Prøver å tilte, men nå er jo ikke båten beregnet på så stor motor da men så snart jeg kommer opp i litt fart legger den seg godt på den siden jeg sitter på. Er åpent hav her oppe så det er ikke alltid så behagelig å gå med sjøen når båten krenger. Må man innvistere i el/hyd flaps eller tror dere disse selvjusterende vil hjelpe noe?? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Hei. Jeg har en rana 17 med en 50hk motor som er noe ustabil. Problemet er mest at den legger seg mye på siden når jeg er alene(som oftest) ombord. Så jeg er meeeget åpen for tips. Hei, har denne Rana`en dobbelt bunn? Hadde et problem med vann i dobbeltbunn på min With 442, med det resultat at den ble meget ustabil. Måtte ta den på land 2-3 ganger i løpet av sommeren for å tappe ut vannet via dreneringspluggen. Problemet er løst nå, det viste seg at det var regnvann (ikke sjøvann) som forårsaket dette. Anbefaler deg å sjekke dette hvis du har selvlensende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Denne båttypen har vel kjøl helt ut i hekken, og skal vel ha langstammet motor, Er den som du beskriver like ustabil i alle planende hastigheter, eller kun ved maks fart? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
subbisen Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Ja den har langstamet motor. Den er like ustabil hele tiden. Den vil skjere seg i sjøen spes når jeg går med sjøen når den er så krenga. Tapper ut ca 2-3l hver høst av tanken bak så det er ikke mye vann i den. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hei. Jeg har en rana 17 med en 50hk motor som er noe ustabil. Du er nok en smule overmotorisert. Sjekk tekniske data på disse båtene her. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Du har for stor motor. Er ikke sikker på om flaps vil hjelpe deg fult ut. men smart tabs er jo en rimelig løsning som fungerer bra. du vil da få mer gliflate og flate ut hekken. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
subbisen Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Jeg er nok det . er ikke så trygt når men nermer seg 28knop med en rana plast hehe. Jeg skal prøve slike flaps så kan jeg komme tilbake hvordan de fungerte. Er jo et rimelig alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Jeg tipper denne båten (skroget) kan sammenliknes med min (tidligere) Otto's 16. Det er en planende båt med en form for kjøl, altså halvplaner. Opp til 17-18 knop (gps) gikk den fint, deretter begynte den å "kante". Sannsynsligvis fordi den surfer på kjølen - i kombinasjon med at skroget har en buet kant (sett ovenfra). Buet kant = samme funksjon som løftet på en flyvinge - som forsterkes i det båten begynner å "tippe" mer. I alle fall det Eivind Amble beskrev det som i en tidligere versjon av Båtmagasinet. Jeg fikk båten opp i 23 knop (GPS) med 50 hk, men da seilet jeg på siden... Godt å ha ekstra motorkraft med flere om bord, men alene gikk jeg skjelden mer enn i 18 knop pga utryggheten det medførte å seile sidelengs... Båten er godkjent for 55 hk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
subbisen Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Jeg tipper denne båten (skroget) kan sammenliknes med min (tidligere) Otto's 16. Det er en planende båt med en form for kjøl, altså halvplaner. Opp til 17-18 knop (gps) gikk den fint, deretter begynte den å "kante". Sannsynsligvis fordi den surfer på kjølen - i kombinasjon med at skroget har en buet kant (sett ovenfra). Buet kant = samme funksjon som løftet på en flyvinge - som forsterkes i det båten begynner å "tippe" mer. I alle fall det Eivind Amble beskrev det som i en tidligere versjon av Båtmagasinet. Jeg fikk båten opp i 23 knop (GPS) med 50 hk, men da seilet jeg på siden... Godt å ha ekstra motorkraft med flere om bord, men alene gikk jeg skjelden mer enn i 18 knop pga utryggheten det medførte å seile sidelengs... Båten er godkjent for 55 hk. Høres kjent ut ja. kan heller ikke ha mere enn 15-17 knop når det er litt sjø. Men så er det de få dagene havet står stillet her oppe å da kan man gi det resterende Har bestilt slike smart tabs. skal prøve å sette de på. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 På min båt hadde løsningen vært å løfte bauen mer, ikke å skyve den ned- Men det er fordi det på min båt var kraftigst kjøl fremme, og bak mer V-bunn. Tror ikke smarttabs hadde hjulpet på min, men kanskje på din? - Jeg er ikke sikker på hvordan bunnen din er. Hvis det ikke fungerer, kanskje du kan prøve å justere dem fast oppover - slik at båten din graver seg lengre ned bak, og følgelig kanskje løfter bauen? Eller kanskje du skal montere hydrofoli under, og løfte hele stasen ut av vannet? Jeg er spent på resultatet! Lykke til, håper du får løsningen nå Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
naumar.no Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Du kan jo også vurdere å montere sleideskinner på førerstolen slik at du kan sitte litt mer mot senter av båten når du er alene. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Hans-Petter Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 jeg hadde en rana 17 med 55 hk yamaha på ,den gikk helt fint i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Kjenner til flere med 40-50hk på Rana 17 der den går helt fint i sjøen, fart opp til 25-27 knop . Hvilket hull står tiltepinnen i? Høres for meg ut som at den kan stå for langt inn, spesielt siden den "skjærer ut" i medsjø. Ville også sjekket at motoren er montert i senter, kan f.eks tenkes at den er montert i senter på plata , og at flata ikke er sentrert. Samt sjekket skroget under, noen båter som har blitt tatt ut av forma for tidlig, og slår seg litt slik at skroget blir usymmetrisk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
subbisen Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Kjenner til flere med 40-50hk på Rana 17 der den går helt fint i sjøen, fart opp til 25-27 knop . Hvilket hull står tiltepinnen i? Høres for meg ut som at den kan stå for langt inn, spesielt siden den "skjærer ut" i medsjø. Ville også sjekket at motoren er montert i senter, kan f.eks tenkes at den er montert i senter på plata , og at flata ikke er sentrert. Samt sjekket skroget under, noen båter som har blitt tatt ut av forma for tidlig, og slår seg litt slik at skroget blir usymmetrisk. Nå har jeg nettop solgt motoren som sto på å setter på en ny 4takt med powertrim da får jeg sjekka tiltinga mye mere. Skal gå over båten å se etter skader o.l Var 2 uker leveringstid på disse smart tabs så jeg sjøsetter uten de først. Motoren er i senter, laget ny bakplate i 12mm rustfritt for 3 år siden å monterte motoren skikkelig så den er rett. Nå har jeg å laget styringen litt lengre fremm enn normalt så det kan å ha noe å si på at den legger seg så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hei! Jeg har også en Rana 17 DC fra 1985 som jeg nylig har montert 50 hk motor på (Yamaha 4 takt). Kjenner igjen noe av det som er beskrevet ovenfor. Det er ikke så mye jeg har fått prøvd den ut med denne motoren, men når jeg er alene og kommer opp i nærmere 20 knop har den en tendens til å bli ustabil. Det er også antydning til at rattet vil svinge mot styrbord også ved lave hastigheter. Har forsøkt en forsiktig justering av trimroret på kavitasjonsplaten. Da ble det litt bedre, men jeg var tydeligvis altfor forsiktig så jeg må nok justere litt mer. Lurer på om dette kan ha noe å si også for stabiliteten ved større hastighet. Tenker også å prøve meg litt fram med trimvinkelen en dag sjøen er blank og stille. I fjor hadde jeg en gammel 30 hk 2-takter og da kjentes båten stabil og fin ut, men jeg kom vel aldri opp i større fart enn 18-19 knop. Er uansett svært interessert i å høre om andres erfaringer, spesielt dette med "smart tabs". Leser i noen av innleggene her at det er flere som har hatt gode erfaringer med Rana 17 som går fint i hastigheter godt over 20 knop. Lurer på om det da kan dreie seg om Rana 530 som jeg tror har et mer planende skrog enn Rana 17. Vet at mange kaller begge båtene for Rana 17. Dette er bare antakelser fra min side, så hvis noen vet mer om dette vil jeg gjerne høre om det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2008 Hadde en nabo m/ 17 Fisk (ikke 530) med dekk/vindskjerm og med 40hk og deretter yamaha 55hk. Den gikk helt fint, men krevde selvfølgelig at man slakket opp endel med sjøen imot. Har selv kjørt åpen 17 fisk m/ 40hk og styrekonsoll bakerst, den oppførte seg bra selv i litt sjø. Vil tro at førerplassen flyttet lenger fram enn normalt vil kunne merkes, blir jo endel vekt i ene sida foran da... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Har fått tak i en rana 17 / 530 dc 198? modell, som jeg skal selge for en venn av meg, det jeg lurte på var om jeg skulle prøve og parre denne med en Mariner 60hk 4-t 2004mod jeg har stående, hvordan vil dette gå tror dere? Lurte også på og male båten hvit innvendig og få tak i klistremerkerene og putesettet som er på de nye, da vil den bli prikk lik til sånn de er nye i dag..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Har fått tak i en rana 17 / 530 dc Er det en 530 eller en 17? Den øverste burde iallefall takle en 60hk 4t helt fint... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
benq Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Har selv hatt en Rana 17 med 35 Hk. Jeg er i vektklasse 75-80 kg, det som var tilfelle var at min tyngde gjorde at den ble litt skjev, men egentlig ikke noe å bry seg om. Slik jeg husker det så er nok din båt litt over motorisert. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Den er hvertfall helt prikk lik til rana 530, har luke gjennom skjermen, har nøyaktig samme styekonsoll og benker/forsterkninger bak, eneste er benkene foran styrekonsollen, der har de nye en l-sofa, mens min har en tofte og en benk foran. Står maks 25 kw på skiltet i den da, men de tåler kanskje en del mer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 På boat.no står det maks 50hk. Båttypen har vært i produksjon i over 20 år, har sikkert fått godkjenning for mer hk underveis. Ser ikke for meg at 60hk skal føre til problemer. Er vel iallefall en bruker på forumet med 60hk på sin 530, var det beertrip..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Få se litt, har evnt. en 25hk johnson jeg setter på, men er usikker på vilken jeg skal selge den med, og om jeg skal ta jobben med og male den om innvendig, snekre nye benker, og kjøpe nytt putesett..... Den vil da se helt lik ut til de nye, og jeg regner med jeg kan ganske så mye mer for den.... Problemet er vel hvordan det er og få solgt i markedet nå..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.