Jump to content

ustabil rana 17


subbisen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en rana 17 med en 50hk motor som er noe ustabil.

Problemet er mest at den legger seg mye på siden når jeg er alene(som oftest) ombord.

Har sett på en del utstyr som trimmflaps å slike hydrofoil vinger.

Hva vil dere annbefale å sette på? Slike selvjusterende trimflaps funker det??

Hadde ikke lyst å kjøpe bare for å teste da det koster skjorta hehe

Så jeg er meeeget åpen for tips.

Link to post

Har du prøvd å tilte opp motoren ?? hvis du får litt mere løft i front....burde den rette seg opp.

 

Når det gjelder extra utstyr har jeg mest tro på trimmflaps, hvis de hydrofoil vingene hadde fungert hadde de blitt lever med de fleste motorer som standard ( sier ikke at de IKKE kan hjelpe i NOEN tilfeller, men..... )

 

Men først....prøv deg på litt mere aggressiv tilting.

 

 

Velkommen til BP :flag:

 

AK

Link to post

Så sant så sant hehe lurte litt på akkurat det når jeg kunn finner de på plasser som clas olson o.l

Det er jo kommet en selvjusterende type trimflaps som har en demperfunksjon å man kan justere hardheten på hver side,

Slike vil jo kunne hjelpe til å stabilisere båten?? ike 100% men er jo rimeligere enn 4-5000kr klassen hehe

Prøver å tilte, men nå er jo ikke båten beregnet på så stor motor da men så snart jeg kommer opp i litt fart legger den seg godt på den siden jeg sitter på.

Er åpent hav her oppe så det er ikke alltid så behagelig å gå med sjøen når båten krenger.

Må man innvistere i el/hyd flaps eller tror dere disse selvjusterende vil hjelpe noe??

Link to post
Hei.

Jeg har en rana 17 med en 50hk motor som er noe ustabil.

Problemet er mest at den legger seg mye på siden når jeg er alene(som oftest) ombord.

Så jeg er meeeget åpen for tips.

 

Hei, har denne Rana`en dobbelt bunn? Hadde et problem med vann i dobbeltbunn på min With 442, med det resultat at den ble meget ustabil. Måtte ta den på land 2-3 ganger i løpet av sommeren for å tappe ut vannet via dreneringspluggen.

Problemet er løst nå, det viste seg at det var regnvann (ikke sjøvann) som forårsaket dette.

Anbefaler deg å sjekke dette hvis du har selvlensende båt. :yesnod:

Link to post

Jeg tipper denne båten (skroget) kan sammenliknes med min (tidligere) Otto's 16.

 

Det er en planende båt med en form for kjøl, altså halvplaner. Opp til 17-18 knop (gps) gikk den fint, deretter begynte den å "kante". Sannsynsligvis fordi den surfer på kjølen - i kombinasjon med at skroget har en buet kant (sett ovenfra).

 

Buet kant = samme funksjon som løftet på en flyvinge - som forsterkes i det båten begynner å "tippe" mer. I alle fall det Eivind Amble beskrev det som i en tidligere versjon av Båtmagasinet.

 

Jeg fikk båten opp i 23 knop (GPS) med 50 hk, men da seilet jeg på siden...

 

Godt å ha ekstra motorkraft med flere om bord, men alene gikk jeg skjelden mer enn i 18 knop pga utryggheten det medførte å seile sidelengs... Båten er godkjent for 55 hk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Jeg tipper denne båten (skroget) kan sammenliknes med min (tidligere) Otto's 16.

 

Det er en planende båt med en form for kjøl, altså halvplaner. Opp til 17-18 knop (gps) gikk den fint, deretter begynte den å "kante". Sannsynsligvis fordi den surfer på kjølen - i kombinasjon med at skroget har en buet kant (sett ovenfra).

 

Buet kant = samme funksjon som løftet på en flyvinge - som forsterkes i det båten begynner å "tippe" mer. I alle fall det Eivind Amble beskrev det som i en tidligere versjon av Båtmagasinet.

 

Jeg fikk båten opp i 23 knop (GPS) med 50 hk, men da seilet jeg på siden...

 

Godt å ha ekstra motorkraft med flere om bord, men alene gikk jeg skjelden mer enn i 18 knop pga utryggheten det medførte å seile sidelengs... Båten er godkjent for 55 hk.

 

Høres kjent ut ja. kan heller ikke ha mere enn 15-17 knop når det er litt sjø.

Men så er det de få dagene havet står stillet her oppe å da kan man gi det resterende :sailing:

Har bestilt slike smart tabs. skal prøve å sette de på.

Link to post

På min båt hadde løsningen vært å løfte bauen mer, ikke å skyve den ned- Men det er fordi det på min båt var kraftigst kjøl fremme, og bak mer V-bunn.

 

Tror ikke smarttabs hadde hjulpet på min, men kanskje på din? - Jeg er ikke sikker på hvordan bunnen din er. Hvis det ikke fungerer, kanskje du kan prøve å justere dem fast oppover - slik at båten din graver seg lengre ned bak, og følgelig kanskje løfter bauen?

 

Eller kanskje du skal montere hydrofoli under, og løfte hele stasen ut av vannet? :lol:

 

Jeg er spent på resultatet! Lykke til, håper du får løsningen nå :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du kan jo også vurdere å montere sleideskinner på førerstolen slik at du kan sitte litt mer mot senter av båten når du er alene.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Kjenner til flere med 40-50hk på Rana 17 der den går helt fint i sjøen, fart opp til 25-27 knop . Hvilket hull står tiltepinnen i? Høres for meg ut som at den kan stå for langt inn, spesielt siden den "skjærer ut" i medsjø.

 

Ville også sjekket at motoren er montert i senter, kan f.eks tenkes at den er montert i senter på plata , og at flata ikke er sentrert.

Samt sjekket skroget under, noen båter som har blitt tatt ut av forma for tidlig, og slår seg litt slik at skroget blir usymmetrisk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Kjenner til flere med 40-50hk på Rana 17 der den går helt fint i sjøen, fart opp til 25-27 knop . Hvilket hull står tiltepinnen i? Høres for meg ut som at den kan stå for langt inn, spesielt siden den "skjærer ut" i medsjø.

 

Ville også sjekket at motoren er montert i senter, kan f.eks tenkes at den er montert i senter på plata , og at flata ikke er sentrert.

Samt sjekket skroget under, noen båter som har blitt tatt ut av forma for tidlig, og slår seg litt slik at skroget blir usymmetrisk.

 

Nå har jeg nettop solgt motoren som sto på å setter på en ny 4takt med powertrim da får jeg sjekka tiltinga mye mere.

Skal gå over båten å se etter skader o.l

Var 2 uker leveringstid på disse smart tabs så jeg sjøsetter uten de først.

Motoren er i senter, laget ny bakplate i 12mm rustfritt for 3 år siden å monterte motoren skikkelig så den er rett.

Nå har jeg å laget styringen litt lengre fremm enn normalt så det kan å ha noe å si på at den legger seg så mye.

Link to post

Hei!

 

Jeg har også en Rana 17 DC fra 1985 som jeg nylig har montert 50 hk motor på (Yamaha 4 takt). Kjenner igjen noe av det som er beskrevet ovenfor. Det er ikke så mye jeg har fått prøvd den ut med denne motoren, men når jeg er alene og kommer opp i nærmere 20 knop har den en tendens til å bli ustabil. Det er også antydning til at rattet vil svinge mot styrbord også ved lave hastigheter. Har forsøkt en forsiktig justering av trimroret på kavitasjonsplaten. Da ble det litt bedre, men jeg var tydeligvis altfor forsiktig så jeg må nok justere litt mer. Lurer på om dette kan ha noe å si også for stabiliteten ved større hastighet. Tenker også å prøve meg litt fram med trimvinkelen en dag sjøen er blank og stille. I fjor hadde jeg en gammel 30 hk 2-takter og da kjentes båten stabil og fin ut, men jeg kom vel aldri opp i større fart enn 18-19 knop.

 

Er uansett svært interessert i å høre om andres erfaringer, spesielt dette med "smart tabs".

 

Leser i noen av innleggene her at det er flere som har hatt gode erfaringer med Rana 17 som går fint i hastigheter godt over 20 knop. Lurer på om det da kan dreie seg om Rana 530 som jeg tror har et mer planende skrog enn Rana 17. Vet at mange kaller begge båtene for Rana 17. Dette er bare antakelser fra min side, så hvis noen vet mer om dette vil jeg gjerne høre om det.

Link to post

Hadde en nabo m/ 17 Fisk (ikke 530) med dekk/vindskjerm og med 40hk og deretter yamaha 55hk. Den gikk helt fint, men krevde selvfølgelig at man slakket opp endel med sjøen imot.

 

Har selv kjørt åpen 17 fisk m/ 40hk og styrekonsoll bakerst, den oppførte seg bra selv i litt sjø. Vil tro at førerplassen flyttet lenger fram enn normalt vil kunne merkes, blir jo endel vekt i ene sida foran da...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har fått tak i en rana 17 / 530 dc 198? modell, som jeg skal selge for en venn av meg, det jeg lurte på var om jeg skulle prøve og parre denne med en Mariner 60hk 4-t 2004mod jeg har stående, hvordan vil dette gå tror dere? Lurte også på og male båten hvit innvendig og få tak i klistremerkerene og putesettet som er på de nye, da vil den bli prikk lik til sånn de er nye i dag.....

Link to post

På boat.no står det maks 50hk. Båttypen har vært i produksjon i over 20 år, har sikkert fått godkjenning for mer hk underveis. Ser ikke for meg at 60hk skal føre til problemer. Er vel iallefall en bruker på forumet med 60hk på sin 530, var det beertrip..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...