Fyken Startet 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2008 Jeg byttet motor i KB-snekken (tilsvarenede Sjømann 22) min i fjor, og den nye motoren er betydelig lettere men har mere HK enn den gamle (Yanmar 27HK). Dettehar resultert i at båten er betydelig raskere, men mer rullete og rankere enn den var før, og det sistnevnte er litt plagsomt. Særlig når båten tipper godt over bare en av ungene flytter litt på seg. Det er litt ballast i bunnen fra før, uten at jeg vet hvor mye det er, men det er neppe mer enn ca 50 kilo eller deromkring. Hvor mye kan og bør jeg legge nedi før det merkes forbedringer på stabiliteten uten at det går veldig utover farten? Og bør jeg fordele vekten langs hele kjølen, eller konsenterert på midten (balansepunktet)? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Du bør fordele vekten langs hele kjølen + ut på siden i vannline høyde, du vil ikke få mindre fart med mer vekt ,men muligens høyere :da vannlinje lengden øker. Sjømann trenger mye balast , 2-300 kg Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvis du betrakter motoren som ballast, så er den ballasten "plassert på et sted" Med en snekke vil du ikke merke endring i hastigheten (forutsetter at motoren er stor nok til å "holde" maks skroghastighet). Men du vil få en økning i drivstofforbruk. Det tror jeg ikke at du vil merke så mye til - med mindre du har for liten motor som må gå på full guffe. Hvor my ballast - prøv deg fram. Støp så ballasten i betong (bruk båten som form). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.