Seacrest Startet 29.Juni.2008 Del på Facebook Startet 29.Juni.2008 Dynamoen på min mercruiser kuttet ut forrige uke, og ringte Ravn`s garage for å få pris på en ny... han jeg snakket med ville nesten ikke si prisen...over 10 laken Heldigvis kjenner jeg en dyktig kar, Terje hos mekonomen i Sarpsborg, som engasjerte seg og fant en 80 ampere dynamo fra Bosch, som egentil passet til Mazda. Hellanor på Bøler hadde en på lager, ble bestillt kl 1400, kom med posten kl 1000 dagen etter.. Kostet litt over 3000 kroner... Makaløs service, en stor takk til Terje... Men så til spørsmålet mitt. I innlegget til Ingar ble det skrevet om B+, D+ og W, men på min dynamo er det et hurtigstikk med to tilkoblingspunkter hvor det ene er L som jeg forsto var til ladelampe, men i tillegg var det ett stikk til som skulle ha + fra tenningslåsen?? stemmer dette??, husker ikke betegnelsen på dette stikket var det S tro..? Håper noen kan svare meg på dette Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 D+ skal ha spenning fra tenningslås gjennom ladelampe. B+ får spenning fra batteriet. W er signal til turteller. Se på den dynamoen du tar av hvordan den er koblet og merket. Ta gjerne bilder med forklaring og legg inn, da blir det lettere å få råd, og ikke minst så kan du få bedre råd. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Hei Mercruiser lakker alt, inkl dymamo og merker, men på den gamle dynamoen er det også et dobbeltstikk, men kan ikke se noen merking pga svart lakk overalt. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Med dobbelstikk, mener du da at det er bare to ledninger som går til dynamo. I så fall må det være B+ og D+. Da kan du måle kva som er hva av de. B+ skal ha spenning når eventuell hovedbryter er på, D+ får spenning når tenningslås er på. Du skal ikke ha den i startposisjon eller starte motor når du måler. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Så du har en hurtigtilkobling der den ene pinnen heter L? da heter den andre R. L står for Lamp og R står for Regulator. L skal til ladelampa og fra ladelampa til +. R er spenning til regulatoren og skal til tenningslåsen og får da plusspenning når tenningen er på. Når dynamoen begynner å gi strøm, blir det + også på R og ladelampa slukker. L og R er japanske betegnelser. Det er nøyaktig maken på min 80A Hitachi dynamo. Da har 2 tilkoblinger igjen: BAT+ og BAT-. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Du har helt rett Lotus, det står R og L på dobbelstikket... Koblet slik du sa og dynamoen lader 14,2 volt.. Tusen takk for hjelpen.. Glad jeg slapp å punge ut med over 10 tusen for en ny dynamo.. Riktig god sommer til dere alle!!! Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.