Jump to content

Byttet dynamo på Mercruiser 1,7diesel

Seacrest

Recommended Posts

Dynamoen på min mercruiser kuttet ut forrige uke, og ringte Ravn`s garage for å få pris på en ny... han jeg snakket med ville nesten ikke si prisen...over 10 laken :headbang: Heldigvis kjenner jeg en dyktig kar, Terje hos mekonomen i Sarpsborg, som engasjerte seg og fant en 80 ampere dynamo fra Bosch, som egentil passet til Mazda. Hellanor på Bøler hadde en på lager, ble bestillt kl 1400, kom med posten kl 1000 dagen etter.. Kostet litt over 3000 kroner... Makaløs service, en stor takk til Terje...

Men så til spørsmålet mitt. I innlegget til Ingar ble det skrevet om B+, D+ og W, men på min dynamo er det et hurtigstikk med to tilkoblingspunkter hvor det ene er L som jeg forsto var til ladelampe, men i tillegg var det ett stikk til som skulle ha + fra tenningslåsen?? stemmer dette??, husker ikke betegnelsen på dette stikket var det S tro..?

Håper noen kan svare meg på dette

Mvh Rune

Med dobbelstikk, mener du da at det er bare to ledninger som går til dynamo. I så fall må det være B+ og D+. Da kan du måle kva som er hva av de. B+ skal ha spenning når eventuell hovedbryter er på, D+ får spenning når tenningslås er på. Du skal ikke ha den i startposisjon eller starte motor når du måler.

Så du har en hurtigtilkobling der den ene pinnen heter L? da heter den andre R.

L står for Lamp og R står for Regulator.

L skal til ladelampa og fra ladelampa til +.

R er spenning til regulatoren og skal til tenningslåsen og får da plusspenning når tenningen er på.

Når dynamoen begynner å gi strøm, blir det + også på R og ladelampa slukker.

L og R er japanske betegnelser. Det er nøyaktig maken på min 80A Hitachi dynamo.

Da har 2 tilkoblinger igjen: BAT+ og BAT-.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...