Jump to content

Bavaria 38/2 jolle+davit

lnjk

Recommended Posts

Grattis med flott båt :flag:

Jeg tenkte også at den jolla du nevner vil det være plass til på dekk ved seilas, uten noe større problem pga plass. Det er også en mulighet å heise den opp til akterstaget og surre den fast der.

Jeg synes det er greit å redusere så mye man kan på vekt, og et par gode davidere veier jo litt. Alle monner drar sa katten :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Takk for svar.

Ser på annen tråd at 8-foteren anbefales. Vi blir normalt 3 ombord men det kan jo hende det blir med en passasjer eller to og da er vel 10-foteren den rette. Tenker da å bruke jolla hvis det blir behov for redningsbåt.

Daviter er ikke nødvendig hvis ombordhiving kan gjøres like enkelt på annen måte. Ser da for meg å bruke spinnakerfallet (hvis det er det det heter) til bomløft, feste en blokk til enden av spribommen (et nytt fremmedord) og feste en liten mekanisk winch inne på denne og med en gaier forover og en akterover så får man kontrollert bomsving.

Det blir vel mye større belastning på masta under seiling en et hiv på f.eks 100kg?

Jonn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...