Suzuki Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Fordelen med LITEX; om de kan brukes, er at de finnes på enhver MAXBO, Byggern, Byggeland eller OBS sjappe. Spesielle kjernematerialer tar det meg mange timer å få fatt i. Da blir det kjapt å gripe til finerplatene istedet... EDIT; såvidt jeg kan forstå, er XPS og epoxy en UTMERKET kombinasjon til enklere byggeprosjekter ombord. Les mer her Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tuffff Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Fordelen med LITEX; om de kan brukes, er at de finnes på enhver MAXBO, Byggern, Byggeland eller OBS sjappe. Spesielle kjernematerialer tar det meg mange timer å få fatt i. Da blir det kjapt å gripe til finerplatene istedet... Suzuki XPS får du vel også på disse stedene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Fører noen av de stedene du snakker om Inotan, kan det greit brukes. Gassfyllte lukkede celler. Du har ikke en gammel fryseboks å slakte da? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Nei, sist jeg sjekket i garasjen / boden, stå det ingen frysebokser der gitt... INOTAN må sjekkes ut. Må da være noen i Stor Oslo Nord / Øst som fører dette ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Naurstad Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Skal støpe igjen 2 stk skroggjennomføringer med diameter på 38 mm.båten er gjort klar for epoxypriming og dette blir gjort etter støping er det da nødvendig å bruke epoxy til dette, eller holder det med polyester og duk? Resten av båten er jo bygd opp av samme materialet og dette med epoxy er vel noe som er kommet i ettertid? Har rengjort stedet før støping med aceton og raspet opp for bedre feste. Får man isåfall kjøpt epoxy hos en farvehandler og vet de forskjellen på epoxy og polyester? Mvh Har ikke brukt epoxy på min båt, bruker altid polyester som båten er laget av. Og det har jeg brukt en del fat av. Husk på at hvis du bruker epoxy på polyester, så kan du ikke bruke polyester oppå epoxy. Når du først har begynt med epoxy må du forsatt bruke det videre. Hvis du bruker epoxy må du bruke den flettete duken. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
ok67 Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Duken trenger ikke nødvendigvis være flettet, men den må være uten bindemiddel. Som regel er da duken flettet, men det finnes også biaxialt fiber som ikke er flettet, men sydd sammen og som kan brukes med Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 INOTAN må sjekkes ut. Må da være noen i Stor Oslo Nord / Øst som fører dette ? http://www.inotan.no Ikke noe håp for oss, Suzuki! Da er det lettere å få tak i Divinylcell. Man må vel ta en fridag eller betale i dyre monner for frakten og vet allikevel ikke helt hva man får. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 INOTAN bekrefter nå at de ikke har noen distributører i Oslo regionen i det hele tatt. West Butikken, som markedsfører seg som selvbyggerens venn, hadde overhodet ikke peiling på hvor jeg kan få fatt i skumkjernemateriale. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Diab i Asker fører Divinycell. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Diab i Asker fører Divinycell. Det er kjent, ok67. Problemet for folk som suzuki og meg er bare at vi vil gjerne drar ditt etter jobben eller på en lørdag, se og føle på saken, ser utvalget, få inspirasjon for så å dra hjem med en prøvemengde. Ved annen gangs kjøp når vi har de første erfaringene blir det muligens noe annet. (Men fortsatt finnes det faren, at du oppdager på fredagen, at du burde ha noe på lørdag.) Og det går hverken med Diab eller Inotan, men med Litex lar det seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Her er svaret fra båtbyggeren i Thailand: "Extruded polypropylene honeycomb panels, know as NIDACORE" På denne wbsiden finnes alle data: www.nida-core.com Med dette sparte vi ganske mye vekt, men det koster litt mer enn finer. Har ellers forståelse for at man prioriterer det som er lett å få tak i lokalt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
power Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Det er kjent, ok67. Problemet for folk som suzuki og meg er bare at vi vil gjerne drar ditt etter jobben eller på en lørdag, se og føle på saken, ser utvalget, få inspirasjon for så å dra hjem med en prøvemengde. Ved annen gangs kjøp når vi har de første erfaringene blir det muligens noe annet. (Men fortsatt finnes det faren, at du oppdager på fredagen, at du burde ha noe på lørdag.) Og det går hverken med Diab eller Inotan, men med Litex lar det seg gjøre. Jeg kan sikker donere bort noe Divinycell rester for testing hvis dere ønsker det . Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 For å si det sånn, skjønner bedre og bedre at folk bruker finerkjerne. Lett tilgjengelig, og det fra nærmeste byggevaresjappe. Holder det i 5 år, er det vel mer enn lenge nok også. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
power Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 (redigert) For å si det sånn, skjønner bedre og bedre at folk bruker finerkjerne.Lett tilgjengelig, og det fra nærmeste byggevaresjappe. Holder det i 5 år, er det vel mer enn lenge nok også. Suzuki Hvis kravet til arbeidet du utfører er 5 års holdbarhet så er det rimelig bortkasta penger og benytte Divinycell-plater. Redigert 31.Januar.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Må si at dette overasket meg også med Suzuki. Har imidlertid sterk mistanke at han tenkte på det spesielle prosjektet han har gående. Tror det er nevnt langt oppe i tråden. Og da er det nok forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
KimK Svart 18.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2007 Nå da? Noen som har prøvd Litex plater? Skal etterhvert lage ny konsoll på båten, og liker ikke treverk på plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Tror ejg går for litex til inredninga i båten, det skal jo ikke være mere fuktig der en i et bad. Noen som vet en pris? for sikkerhetsskyld så tar jeg og sender en mail til glava en dag og spør om de vet. Burde man bruke epoxi når man skal feste platene til skroget eller skal jeg bruke polyester da? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Du MÅ bruke epoxy! Polyester løser opp skummaterialet! Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 4.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2007 Ja da skal jeg merke meg det, men kan man lime på en tynn teakfilm utenpå litex platen sånn at man får finisen? Noen som har noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
maya beach Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Du skal selvfølgelig bruke epoxy.viking compositt heter et firma som støper plater i honeycomb og epoxy. http://vikingcomposite.wordpress.com/ De lager plater uansett hvor store de måtte være.er nettop ferdig med et katamaranskrog på 15 x 7 meter i epoxy. Husk også på at epoxy er osmosefritt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.