Jump to content

Epoksy eller polyester?


Festina Lente IV

Recommended Posts

handla også hos SVAS igår.

Har sammenlignet med WEST og prisene  der ligger 4 ggr høyere. Minst.

Handla 10 kg ( ! )  epoxy, 2 kg herder, halv bøtte microfiber og halv bøtte fiberforsterkning.

Total pris under 1/5 av tilsvarende hos West.

Suzuki

Det høres meget interessant ut, vet du hvilket fabrikat det er?
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Litt lenger oppe i denne tråden skrev vi om ferdige plater til erstatning for kryssfiner - rett og slett sandwich som ferdige plater. Fant jo ut at de fantes men tilgjengeligheten var så som så.

 

Igår ble jeg på news oppmerksom på noe som heter LITEX og som brukes til veggkledning i bad. Denne hørtes egentlig ganske interessant ut, har ikke 100% 'båtpåslag' (håper jeg - siden det er tenkt til hus) og er ifølge websiden tilgjengelig i mit naboskap.

 

Noen som kjenner til dette materialet?

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til dette materialet?

Under spørsmål og svar på hjemmesiden deres står det:

 

Det finnes produkter som benytter samme kjernemateriale,XPS, ekstrudert polystyren som Litex. Denne kjernen har tette porer og transporterer ikke fuktighet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal vri dette her i en litt annen retning. Heldigvis er tittelen jo helt fleksibel  :smiley:

 

Har brukt mye epoxy de siste åra - og da stort sett i forbindelse med kryssfiner, dvs tre. Og da er polyester vel ikke noe å satse på.

 

Imidlertid blir jeg etterhvert lei av å behandle kryssfiner fra alle kanter og gjerne 2 ganger med slipingen innimellom og lurer derfor på:

 

Finnes det ferdig 'trefri kryssfiner'?  :rolleyes:

 

Det hva jeg etterlyser er ferdige plater med et lett distansematerialet i midten og et (eller få) lag glassfiber på hver side. Som kan sages til ønsket form og lamineres inn, evt legge til flere lag glassfiber.

 

Finnes det noe slik eller må en igang med å lage det selv? Skaffe seg plan underlag som ikke limer mot polyester, klistre og styrer osv. Kunne godt tenke meg å skaffe 2 plater å ha stående. Finnes det? Sjekket LITT på DIAB sin side men så bare råstoffene.

 

P.S. Flere alternativer er jo tenkelig: Bare en side belagt med glassfiber, da ville det bli noe bøyelig og man legger på den andre siden selv etter at bøyingen er gjort, teak/mahogny finer ytterst.

Kunne denne platen være noe som kan brukes http://www.litex.no/

 

Denne er død og kan sikkert beleges med finer etc selv om det er flis den er tiltenkt. behandlingen på begge sider er jo epoksy

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kunne denne platen være noe som kan brukes http://www.litex.no/

 

Denne er død og kan sikkert beleges med finer etc selv om det er flis den er tiltenkt. behandlingen på begge sider er jo epoksy

Var litt snar med å legge inn denne da du allerede har fått den anbefalt. Personlig har jeg stor tro på denne platen i byggsammenheng og kan ikke se noe hinder for bruk i maritimt miljø

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt litex til å bygge vegger i kjøleboks, her har jeg malt fiberduken med Shipolin på begge sider før montering. Overflaten er lett å lage merker i derfor er bunnen av boksen av finer malt med topcoat. Selve litexen har jeg ikke brukt topcoat på da distansematerialet i plata er polystyren, det smelter når du legger på topcoat. Derfor Shipolin. Det kan hende at fiberveven på plata er tett nok til at dette ikke betyr noe, men jeg tok ikke sjansen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hej,

Jeg skal lage et ekstra ror til min båt og lurer på vilket som egnar sig best (rimligast)

før limning , Epoxy eller Polyester? Rodret bygges i vannfast plywood (marine type) med

skivtykkelse mellom 6 til 12 mm. Fikk et tips fra en byggare at Epoxy var ok men vad

er forskjellen mellom de to produkterna?

Hans

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Skal støpe igjen 2 stk skroggjennomføringer med diameter på 38 mm.

båten er gjort klar for epoxypriming og dette blir gjort etter støping er det da nødvendig å bruke epoxy til dette, eller holder det med polyester og duk?

Resten av båten er jo bygd opp av samme materialet og dette med epoxy er vel noe som er kommet i ettertid?

Har rengjort stedet før støping med aceton og raspet opp for bedre feste.

Får man isåfall kjøpt epoxy hos en farvehandler og vet de forskjellen på epoxy og polyester?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Mener du da at "myten" kan avlives for mitt vedkommende dvs at jeg kan bruke polyester, herder og duk fra biltema til denne jobben?

Tenkte å bruke sånn duk som er flettet som biltema har i 10 x 100 cm.

Du har jo endel erfaring med støping, ser jeg av linken din til "prosjekt" with :wink: .

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en liten skade i bakkant av senkekjølen (av plast) sist vår som jeg reparete med epoxysparkel. Alt ble veldig slett og fint. I høst da jeg tok båten opp lå epoxyen som en løs klump i hullet som var reparet. Kjølen burde være godt tørket ut og herdingstiden var lang. Jeg er lite inne i plastverden, men jeg har bra erfaring med polyester i flere sammenheng, så ikke vet jeg, men det blir neppe epoxy når jeg skal reparere på nytt.

Link to post
Share on other sites

Sandwitch plater er tidens byggemateriale for skott og interiør i båt. Det er VELDIG mye lettere enn trefiner. Det er selvfølgelig veldig viktig at kjernematerialet har tette porer! Det MÅ sjekkes før en tar slike plater til bruk i båt. Jeg synes også at kjernematerialet bør være brannhemmende.

 

Båtbyggeren min lager platene selv ved å laminere på GAP på begge sider på et plant underlag. Her er det noen bilder som viser bruk av slike plater i skott dørk og og interiør. Platene er veldig lette å tilpasse og festes med GAP. I inter og elimenerer fremtidige råteproblemer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ser at XPS skum er veldig vanlig enkelte steder til å mekke surfebrett av. Det ser på meg ut som om det benyttes EPOXY til lamineringen, og det stemmer vel godt, siden XPS ikke tåler styren..

 

Konklusjon; bare jeg finner det rette jeg skal lage, må jeg bare teste etpar sånne plater...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har en sønn som hadde akvarium som hobby og vi var i kontakt med Litex for å få billige plater. De skulle få bilder av et byggeprosjekt. Men guttungen holder nå på med BMW 320 bil og 335motor isteden nå.

Dette akvariet var på ca 5000L. Folkene hos litex var ikke i tvil om at dette ville gå bra.

Sterkt som rakkern. Det var en der borte som hadde bygd trimplan på snekka si av dette stoffet. Den trekker ikke vann så det er fint på den måten. Jeg har 2 plater i 20mm liggende i kjellern nå i tilfelle et eller annet kjekt projekt dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Båtbyggeren min i Thailand bruker en type plater med honeycomb kjerne til skott, skillevegger, dørker, o.l. Disse er utvendig belagt med et veldig tynt lag fiber. Kjernematerialet er lukkete, vanntette celler av plast. Jeg har selv testet platene i vann og er helt tette. Platene finnes i forskjellige tykkelser og er meget lette. For å oppnå ønsket styrke belegges de med GAP på begge sider.

 

Platene er vist på bloggen min: Klikk på "Archives" i menyen under Navigation og velg "October 2005 25th 25 Bulkheads and interiors".

 

Jeg vil sjekke nærmere hvor disse platene kommer fra.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...