Jump to content

Epoksy eller polyester?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Fordelen med LITEX; om de kan brukes, er at de finnes på enhver MAXBO, Byggern, Byggeland eller OBS sjappe.

 

Spesielle kjernematerialer tar det meg mange timer å få fatt i. Da blir det kjapt å gripe til finerplatene istedet...

 

EDIT; såvidt jeg kan forstå, er XPS og epoxy en UTMERKET kombinasjon til enklere byggeprosjekter ombord.

Les mer her

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fordelen med LITEX; om de kan brukes, er at de finnes på enhver MAXBO, Byggern, Byggeland eller OBS sjappe.

 

Spesielle kjernematerialer tar det meg mange timer å få fatt i. Da blir det kjapt å gripe til finerplatene istedet...

Suzuki

 

XPS får du vel også på disse stedene. :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Skal støpe igjen 2 stk skroggjennomføringer med diameter på 38 mm.

båten er gjort klar for epoxypriming og dette blir gjort etter støping er det da nødvendig å bruke epoxy til dette, eller holder det med polyester og duk?

Resten av båten er jo bygd opp av samme materialet og dette med epoxy er vel noe som er kommet i ettertid?

Har rengjort stedet før støping med aceton og raspet opp for bedre feste.

Får man isåfall kjøpt epoxy hos en farvehandler og vet de forskjellen på epoxy og polyester?

Mvh

Har ikke brukt epoxy på min båt, bruker altid polyester som båten er laget av. Og det har jeg brukt en del fat av. Husk på at hvis du bruker epoxy på polyester, så kan du ikke bruke polyester oppå epoxy. Når du først har begynt med epoxy må du forsatt bruke det videre. Hvis du bruker epoxy må du bruke den flettete duken.

Link to post
Share on other sites

Diab i Asker fører Divinycell.

 

Det er kjent, ok67.

 

Problemet for folk som suzuki og meg er bare at vi vil gjerne drar ditt etter jobben eller på en lørdag, se og føle på saken, ser utvalget, få inspirasjon for så å dra hjem med en prøvemengde. Ved annen gangs kjøp når vi har de første erfaringene blir det muligens noe annet. (Men fortsatt finnes det faren, at du oppdager på fredagen, at du burde ha noe på lørdag.)

 

Og det går hverken med Diab eller Inotan, men med Litex lar det seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra båtbyggeren i Thailand:

 

"Extruded polypropylene honeycomb panels, know as NIDACORE"

 

På denne wbsiden finnes alle data:

www.nida-core.com

 

Med dette sparte vi ganske mye vekt, men det koster litt mer enn finer. Har ellers forståelse for at man prioriterer det som er lett å få tak i lokalt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er kjent, ok67.

 

Problemet for folk som suzuki og meg er bare at vi vil gjerne drar ditt etter jobben eller på en lørdag, se og føle på saken, ser utvalget, få inspirasjon for så å dra hjem med en prøvemengde. Ved annen gangs kjøp når vi har de første erfaringene blir det muligens noe annet. (Men fortsatt finnes det faren, at du oppdager på fredagen, at du burde ha noe på lørdag.)

 

Og det går hverken med Diab eller Inotan, men med Litex lar det seg gjøre.

 

Jeg kan sikker donere bort noe Divinycell rester for testing hvis dere ønsker det .

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn, skjønner bedre og bedre at folk bruker finerkjerne.

Lett tilgjengelig, og det fra nærmeste byggevaresjappe. Holder det i 5 år, er det vel mer enn lenge nok også.

 

Suzuki

Hvis kravet til arbeidet du utfører er 5 års holdbarhet så er det rimelig bortkasta penger og benytte Divinycell-plater.

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror ejg går for litex til inredninga i båten, det skal jo ikke være mere fuktig der en i et bad. Noen som vet en pris? for sikkerhetsskyld så tar jeg og sender en mail til glava en dag og spør om de vet. Burde man bruke epoxi når man skal feste platene til skroget eller skal jeg bruke polyester da?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...