roy_n Startet 29.Juni.2008 Del på Facebook Startet 29.Juni.2008 Ja da har det vært en grunn støting på mjøsa i dag,Ulykken skjedde uten for Tangen/ Espa eller i Trosviken for de som er lokalkjente. Grunnen til hendelsen skal visst være at båtfører kjørte på feil side av merket for grunne. Båten en veldig pen tresnekke måtte ha hjelp av rednings skøyta for å komme løs. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Det er sjelden vi hører om grunnstøtninger på Mjøsa, trodde det var "skjær-fritt" der jeg! Vi gikk selv på ei grunne i Glåmma i går, det var under Os-brua på Skarnes, med en Nidelv 18 i 2 knop, det ble bare et hakk i propellen, så det gikk bra. Redigert 30.Juni.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Mjøsa kan være lunefull... Det er ikke skjær, men mye stein. Og vannstanden i Mjøsa kan variere opp og ned. Jeg har bare hatt båt på Mjøsa noen dager, men jeg hadde nesten propellen i stein mer enn en gang... Spesielt når man er "nær" land. Noen steder er det langgrunt... EDIT: Det er ikke slike skjær i Mjøsa, slike som vi har mange av her i Grimstad, i alle fall ikke som jeg har sett/ truffet... Redigert 30.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roy_n Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det er noen skjær i innseilinga til Tangen det går rett ut for øya uten for trosvika.Ved normal vannstand kan en bli sittende fast på denne fjell ryggen hvis en ikke følger sjømerkene her er det fort gjort å gå på denne da det ikke er så dypt. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Må si at jeg ble litt overrasket når du sa fikk hjelp av redningsskjøyta! Hadde ikke anelse om at det faktisk var behov for noe sånt i et lite innlandsvann... Sitér dette innlegget . Link to post
Brynjar Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det sies jo at det finnes 2 typer båtfolk : 1- De som har gått på grunn. 2- De som ikke har gått på grunn.... enda .. Vi gikk på en sandbanke i Topdalsfjorden for noen år siden. En av disse som driver og flytter litt på seg fra år til år.. Jeg kjente at propellen dro i sanda, trimma opp og slakka av gassen. Hadde en på wakeboard bak båten som ikke skjønte noe.. da han stoppa sto han til livet! Det hele toppa seg da en brettseiler kom gående 20 meter fra båten... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Kona seilte oss på grunn på innsiden av Hvaler. Frisk vind - 7 knop i båten. Ta roret sa jeg, jeg skal bare..... Men det var hun som holdt i roret! Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Mjøsa er ikke så liten, er foresten to redningsbåter på mjøsa pluss at politiet har båter. Det er nok greit å kunne få sjø asistanse på Norges største innsjø hvis en ikke er kjempe god svømmer da. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.