Jump to content

Støping av båt


_PiPp_

Recommended Posts

Har fått lånt meg en båt form og vurderer å sette igang og støpe båt, men er det folk som har gjort det her og vet følgende..:

 

hvor jeg kan få tak i materialer billigst mulig?

 

hva brukes i bunnen av forma (før man legger gelcoaten)?

 

prisoverslag (er snakk om en 16 foter, ca 2.20 bred)?

Link to post
Share on other sites

Dette var jeg inne på tanken på og.... Det er MYE arbeid har jeg blitt fortalt. Kjenner en som bygde sin båt med form og dette tok to år med utallige arbeidstimer. Jeg har insett at jeg får heller jobbe mere med noe jeg kan og tjene de de pengene jeg ville ha spart. Tanken på denne glassfiberen og alt limet o.s.v. frister heller ikke så mye.  :nonod: Men som sagt det er meg...........

 

Er det så gale som jeg vil ha det til?? Noen som har erfaring?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Er det så gale som jeg vil ha det til?? Noen som har erfaring?

Jeg har faktisk støpt to glassfiberskrog med overbygg i mine yngre dager. Det ene var en Sjømann og det andre var ei snekke på 23 fot. Selve støpearbeidet er egentlig den minste jobben selv på slike båter. Støpearbeidet skulle/måtte gjøres "vått i vått" og det tok derfor ikke mer en ukes tid (lange kvelder). Det var imidlertid når jeg begynte å vurdere alle arbeidene som gjensto at det ende med at jeg solgte skrogene -- og senere kjøpte jeg ei brukt snekke (Nidelv 24 den gangen).

Det er her snakk om en mye mindre båt, men jeg ville nok heller vurdert å kjøpe en båt i mindre eller mer dårlig forfatning og bruke tiden på pusse opp den.

Problemet med selvbygg er vel også at man lett faller for fristelsen til å kjøpe ukurante (eller kanskje også mindreverdig) materialer/utstyr for å få det billig og dette gjør ofte stort utslag på evt. salgspris når man skal selge båten (f.eks pga 3 fot syken)

Link to post
Share on other sites

har selv en 24fot snekke så det med 3 fot syken er vel intet stort problem!

 

tanken med det hele var å ha et lite prosjekt å holde på med, samt å ha et leketøy til vannsport og morro! solgte en original Dateline i høst, og har fått lysten tilbake på en sånn båt..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte formene til min båt, og brukte alle helger og ferier i et helt år på å få det til. Da var båten helt topp og ferdig med 100hk Yamaha. Etter to år gikk jeg lei og kappet den i to, forlenget og satte inn Mercruiser 1,7 diesel. Nå er båten akkurat som jeg vil ha den: rask, billig i bruk og best av alt: gjort slik jeg vil!

 

Men at det er mye arbeid skal jeg være den første til å inrømme

 

Bilder her: www.summer-fun.tk

 

Forresten: Var det en Dateline Bikini? Grom sak det...

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei pipp, åssen vart det med detta båtprojektet ditt. Jeg har også lyst til å bygge båten selv. Da kan den bli slik jeg vil ha den. Har fått tak i former. Med de prisene som er her må jeg nok importere glassfiberen og poliestern selv har jeg finni ut. Har surfa litt på nett og hvis en kjøper i litt større kvanta blir prisene bare en brøkdel av prisene her hjemme. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...