Jump to content

Pantry

jorhei

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i løpet av sommeren tenkt til å lage nytt pantry på Gamla. Lurer på om noen av dere har noen gode ideer/bilder og tips til hvordan dette bør gjøres. Lurer også på om noen vet hva slags materialer jeg bør bruke. Er det greit med merantiplater eller er det noe annet som er bedre, men ikke altfor dyrt.

mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Jeg har i løpet av sommeren tenkt til å lage nytt pantry på Gamla.

Jeg har ikke laget noe nytt pentry, men i løpet av våren laget jeg en del flere skuffer i Jodaen.

Jeg kjøpte skuffer uten front hos en kjøkkenleverandør. Flere kjøkken har skuffer der frontene er festet til skuffen med et beslag slik at man kan montere forskjellige typer fronter på skuffen. Jeg kjøpte skuffer uten fronter, men med nødevendige glideskinner og beslag. Så kjøpte jeg skuffefronter i teak i en båtutstyrforretning, monterte festebeslaget på disse frontene og hektet/monterte frontene på skuffene. Skuffefrontene var tilsvarende artikkel nr. 18304 - 70 til 73 i Maritimes brosjyre (skuffefront m/ramme)

Og hvor dyrt var dette da?

Skuffer uten front, men med glideskinner og beslag kr. 150,- pr. stk. (var nok et gunstig tilbud).

Skuffefronter m/rammer i heltres teak kr. 180,- til ca. kr. 300,- (avhengig av størrelse). Jeg brukte både skuffefront og ramme, men skal man ha skuffene tett over hverandre så kan det nok være aktuelt å sløyfe rammen. Jeg vet imidlertid ikke om man får kjøpt de nevnte skuffefrontene uten  ramme.

baatplassen.no er helt rå :cryin:

Har dere bestilt dere baatplassen.no t-skjorte da? Og ikke minst må dere få en vimpel til Gamla.

Nei, vi har ikke bestilt det ennå. Du kan si det sånn at økonomien er ikke helt på topp :headbang: med tanke på at vi begge fortsatt går på skole, men ettersom du sa det så får vi vel bare ta oss råd til en vimpel til Gamla. Er jo ikke akkurat noen enorm investering  :cryin:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Nå var det jo pantry tråden handlet om da :cryin:

Sjøl har jeg tenkt og bruke Meranti finer som skal oljes. Evt. lakkes. Har ikke bestemt meg for det enda.

Man får jo også kjøpt teak finer, men den er jo litt dyr da :headbang:

Ellers kan jeg si at jeg bruker Meranti til hele overbygget pluss innredning.

Jeg har det meste av utstyr til prosjektet mitt men mangler vask til pantry og wc.

Saumfarer nettet hver dag for og se om jeg kan finne noe brukt. Vask er svindyrt det også :cryin:

Lykke til videre. :cryin:

Nå var det jo pantry tråden handlet om da :cryin:

Sjøl har jeg tenkt og bruke Meranti finer som skal oljes. Evt. lakkes. Har ikke bestemt meg for det enda.

Man får jo også kjøpt teak finer, men den er jo litt dyr da :headbang:

Ellers kan jeg si at jeg bruker Meranti til hele overbygget pluss innredning.

Jeg har det meste av utstyr til prosjektet mitt men mangler vask til pantry og wc.

Saumfarer nettet hver dag for og se om jeg kan finne noe brukt. Vask er svindyrt det også :cryin:

Lykke til videre. :cryin:

Jeg tenkte også på meranti, men er usikker på hvordan jeg skal behandle dem, lakk, olje eller kanskje noe annet.

Håper du kan legge ut et bilde av resultatet når du har oljet eller lakket platene.

Jeg tenkte også på meranti, men er usikker på hvordan jeg skal behandle dem, lakk, olje eller kanskje noe annet.

Håper du kan legge ut et bilde av resultatet når du har oljet eller lakket platene.

Det blir nok en stund til, jeg håper og få begynt på innredning etter påsken!

Men bilder kommer selvfølgelig uansett :headbang:

• 2 måneder senere...

Hei alle sammen!

Tenkte jeg skulle høre hva dere der ute mener om dette:

Har bygd nytt pantry i båten og er litt usikker på om jeg skal brule lister eller ikke. Legger ved et bilde hvor det er satt opp en prøve med to lister. Synes dere jeg skal fortsette å sette på lister der det trengs? og hvordan synes dere det ble med denne type lister?

Listene jeg snakker om er de du ser nærmest på bildet

Bilde

Ja, men listene vil ikke få samme farge som resten!

Det er derfor jeg er usikker på om dette blir pent eller ikke. Glemte kanskje å skrive det ovenfor.

Finnes det noen billigere utgave av teaklister, for de vil nok få noe av den samme fargen?

Hej Jorhei !

listene vet jeg ikke så mye om.......

men tenk på att ha bra gångjern/hengsle o bra lås på dörrarna det er lett hent

i lit sjögang att noe rör seg inne i skapet o vill ut  :smiley:

Det er allerede ordnet. Regner absolutt med at det vi har brukt skal holde, og hvis ikke så får vi bare finne på noe annet lurt, men takk for tipset

Tilbake til listene:

Som dere ser så er benkene av samme treverk som listene. Tanken var å myke opp litt og få litt av det samme treverket.

Tilbake til listene:

Som dere ser så er benkene av samme treverk som listene. Tanken var å myke opp litt og få litt av det samme treverket.

Enig med deg der.

Syns det er greit og brekke opp litt. Angrer du kan du alltids olje de med farge.

Man kan godt være litt utradisjonell, det er det som gjør båten til noe eget.

Mener det er da båten får sjel.

Hilsen Bastard som er nydusjet med en duft av Zalo

På min båt   (som har full " gammeldags" innredning i teak i både skottgarnering, under dekk og skap, skott  og benker),  er det benyttet lister er som er beiset i en mørkere farge.

Dette bryter opp litt og personlig syns jeg det er fint.

Så istedet for å prøve å finne nøyaktig lik farge som på resten av pentryen, syns jeg du godt kan ha en mørkere farge på listverket ditt.

Men smak og behag........... :cheers::crazy:

Ellers er jeg enig med Jan.....hjørnet ser absolutt skarpt ut, og en ufrivillig smell mot dette ville nok kjennes.  Spesiellt hvis du har barn ombord.

Arild

Hei jorhei! Selvgjort er velgjort. Begynte på samme prosjekt som deg tidligere i år, men fant fort ut at det var litt for tidkrevende og at resultatet neppe ble godt nok. Satt derfor jobben bort til et lokalt båtbyggeri, som bygger helt nytt pantry og styreposisjon, samt annet "uteplass-treverk" (benker etc) for 8000 kr. Veldig fornøyd med den dealen...  :headbang:

ser de litt spisse ut i forkant?

klar for et offer av en diger bølge?

mvh jan

Vet at kantene er litt spisse. Har tenkt til å avrunde dem litt senere.

Til Dassic:

Jeg vet at selvgjort er velgjort, men har ikke tenkt til å la andre gjøre noe særlig arbeid i båten in. Grunnen til at jeg og da broder`n gikk til innkjøp av en snekke var nettopp det å kunne ha gleden av å gjøre det selv, selv om det ikke blir like pent som det en båtbygger gjør det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...