Jump to content

Nulltoleranse for alkohol til sjøs?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

På Tv, i går, var det en polti på Hurum som sa at det er nulltoleranse for alkohol på sjøen. Han sa: "Skal du kjøre båt skal (ikke bør) du ikke drikke alkohol.

Siden vi har et lovverk, som sier noe annet, kan da en poilitimann i uniform uttale seg i strid med lovverket?

Alle kommentarer mottas, også fra avholdsfolk som ikke synes at noen skal drikke i det heletatt, men helst kommentarer rettet til spørsmålet.

Rent formelt så bør han uttale seg iht de lover og direktiver som gjelder, når han er i uniform. Så jeg syns han burde moderert sine uttalelser. Men; who cares hva den fyren mener. Liven er klar: max 0,8 i promille. Dette ble jo innført for å skille mellom de som er overstadig beruset og de som ønsker å ta seg en snekkepils. Dette ble vel også uttalt fra en av politikerne som stod bak loven. Åkke som: Jeg heller til kardemommeloven, og synes at de som vil ta seg en snekkepils må få gjøre det. Etter min mening er alle ansvarlig for sine handlinger, beruset eller ikke. Man kan ikke frasi seg ansvar hvis man er dritings og kjører båt i 40 knop på natta, og kommer oppi et uhell. Det handler her om å bruke det man har mellom ørene.

Jeg synes at loven lange arm skal utale seg i henhold til hva som står skrevet i lovverket, så lenge utalelsen skjer i arbeidstiden til vedkommende.

Jeg selv mener at man skal være forsiktig med alkohol når man er båtfører.

Redigert av black_pearl (see edit history)

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

En politimann kan vel si hva han vil om han tilføyer at dette er min private egne mening , noe han ikke gjorde i dette tilfellet og da ble det vel litt feil.

I den stillingen han har så skal han vel håndheve de grensene som loven tilsier og det er jo langt fra null promille.

Jeg drikker gjerne en øl eller to underveis om det bare er varmt nok og har vel lov å gjøre det sålenge jeg ikke overstiger lovlig promillegrense og forventer ikke å få kjeft av en overivrig politimann om jeg treffer på en sånn

Det er vel promillegrense på 0,8 for fritidsbåter, så iflg. loven kan en drikke en skvett eller to. Mener allikevel at politimannen hevder holdninger som flere bør ta til etterretning. Men nå er det vel slik at holdningskampanjer har begrenset gjennomslag, det er lovendringer som må til. For min del kan de gjerne senke grensen til det samme som ved bilkjøring, altså 0,2. I alle fall til 0,5. Spesielt med tanke på den store mengden hurtiggående båter som har kommet de senere årene. Kombinasjonen unge gutter, stor båttrafikk, kraftige motorer + alkohol er ikke den beste...

Det å tøffe i snekkefart med en pils på ripa ser jeg ikke som det store problemet, men med en promille på 0,8 så vil reaksjonsevne og konsentrasjon svekkes, og dette kombinert med tett båttrafikk, mange hestekrefter og stor fart vil nok også i år føre til flere alvorlige båtulykker.

Se for øvrig følgende link med en del interessante synspunkt rundt temaet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1819765.ece

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hva er verst? Kjøre seg i hjel i fylla med båt eller å kjøre seg i hjel med båt i fylla..

På sjøen så blir hard skadde personer hjelpeløse mot f.eks drukning. På land lever en forulykket lengre i en kritisk tilstand og har større sjangs for å få den hjelpen som trengs for å overleve. Dette er verdt å ha i bakhodet.

Hvis man er beruset over evne til å styre en båt spiller det liten rolle om det står 0.0 eller 0.8 i loven, den er jo helt klart brutt uansett. Det er for enkel politikk å bare kline til med strengere lovverk som egentlig bare rammer de som allerede følger loven.

Kim

Det er ike lov å nyte alkohol på sjøen , og når mengden kommer over 0,8 i promille på fritidsbåter er det i tillegg straffbart.

Fiske båter har ikke denne straffegrensen men alkoholbruk blant dene gruppen er nå ganske ubetydelig i forhold til tidligere pga tabbene som denne sullingen medfører blir for dyre når en prøver å tjene til livets opphold.

Svært mange av di som drukner blir funnet med smekken åpen

Alle må prøve å hvise ansavar etter hvilket fartøy og fart som benyttes og ikke bare etter risikovurderingen av å bli tatt.

Eg synest det burde vore ei differensiering, ut frå til dømes maksfart og/eller vekt på båten. Til dømes slik: Under 7 knop og 2 tonn: 1 i promille. Under 12 knop og under 4 tonn: 0,8 i promille. 12 knop og oppover: 0,2 i promille.

Og ja; eg veit dette er eit banalt forslag som aldri vert gjennomført.

Jeg for min del har sluttet å sluke rått hva intervjuobjektene egentlig sier.

Jeg har kommet dithen, at det som blir gjengitt, er IKKE hva som egentlig ble sagt.

Jeg ble selv "gjengitt" i en avis for en stund siden hvor både innhold og min mening, ble faktisk omvendt :crazy:

For det jeg sa, tonet desverre ned hele dramtikken. Og det var blekka ikke interessert i. :nonod:

Så hva politibetjentes sa, kan man egentlig selv velge å fortolke.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Lensmann Foss i Hurum er en ekte båtmann som vet hva han snakker om. Null i promille til sjøs er helt greit. Båtkjøring og alkohol hører ikke sammen. Det skjer så mye tragisk i forbindelse med alkohol og båtkjøring som rammer mange i kretsen rundt.

Loven sier selvsagt noe annet, men fornuften til hver enkelt bør bestemme. Så spørs det hvor mange fornuftige mennesker vi har rundt oss da? :wink:

mvh Astor :cheers: som mer enn gjerne tar en øl når trossa er festet til brygga.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kanskje jeg er enfoldig, men jeg tror det er en bakenforliggende hovedmålsetting som styrer alle regler som gjelder for sjøfart, nemlig

å unngå at folk blir skadet eller drept.

Å forsøke å oppnå dette gjøres på nesten alle områder ved hjelp av 1) så mye som mulig tekniske (les: ikke-menneskelige) tiltak - fordi mennesket på mange måter er det svake leddet. Men i tillegg må en gjøre hva gjøres kan for 2) å få dette svake leddet til å opptre mest mulig sikkert. Sånn er det, såvidt jeg vet, i arbeidsliv, veitrafikk, luftfart, jernbane osv. Brannbekjempere tenker også omtrent sånn, tror jeg.

Virkemidler for å få det svake leddet mennesket til å gjennomføre sikker adferd, er selvsagt lover, regler og prosedyrer.

Sjøfartslovgivningen er blitt stor og omfattende gjennom år(hundr)ene, og det meste av den gjelder for fritidsfartøyer også, logisk nok.

Og her kommer endelig poenget mitt: Krav til båtfører er en mye mer omfattende greie enn 0,8-grensen. 0,8-grensen er bare en "underparagraf" - en slags hjelpebestemmelse dersom det skulle være tvil.

Tvil om hva? Jo, om påvirkning.

Hovedbestemmelsen om småbåtførers skikkethet lyder sånn:

"Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter." (Lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter, kapittel 4, §32.)

Jeg legger iallfall merke til at dette handler om være uskikket/skikket til å føre båt. Og altså ikke hvorvidt båtføreren er skikket til å grille, fylle glass, prate hyggelig, fortelle vitser, ta en svingom osv. av annet hyggelig i det maritime selskapslivet. Nei, det handler om hvorvidt han/hun er klar i hue, sikkerhetsbevisst, har skarpsyn og hørsel i behold, oversikt over båttrafikk til alle kanter, åndsnærværelse i nødsituasjoner osv. osv. Og de greiene der, de svekkes ganske fort når promillen siger på (skremmende, faktisk) - og dessverre helt uavhengig av hvordan man føler seg. Særlig på veitrafikksiden har det vært forsket mye i mange land omkring dette, og resultatene er entydige og sikre.

(Massevis av kildemateriale i bibliotekene til bl.a. SINTEF, Transportøkonomisk institutt, svenske VTI o.a.)

Sorry, men sånn er det! Alt tyder på at grensen mellom skikket og uskikket ligger et sted nede i 0,3-0,4-promille-området, og det er nok hovedårsaken til at mange promillegrenser settes ned rundt omkring i verden - og at til og med 0,2-grensen tas ibruk av flere og flere.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Hvor står det at det ikke er lov til å nyte alkohol på sjøen ?

her:

§ 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel, eller

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller

2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

De grensene som så ofte trekkes frem er rettningsgivende for evenuel straff og det betyr ikke at det er lovlig å bruke alkohol helt till det pluselig blir straffbart .

Er det virkelig så mange idioter her inne som tror at det er lov å kjøre med 0.8 i promille? tror dere også at det er lov å kjøre bil med 0.2 da eller?

Det er IKKE lov å kjøre hverken bil eller båt med alkohol i blodet, men man blir ikke straffet før man er over disse grensene

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

her:

§ 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel, eller

2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller

2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

De grensene som så ofte trekkes frem er rettningsgivende for evenuel straff og det betyr ikke at det er lovlig å bruke alkohol helt till det pluselig blir straffbart .

Jeg tolker dette som at det ikke er straffbart å føre småbåt så lenge promillen er under 0,8 Ser heller ikke noe forbud mot å nyte alkohol så lenge en holder seg innenfor denne promillegrensen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Da tar du nok feil, det står jo svart på hvitt.

Først:

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre...

Altså; Det er forbudt å være påvirket. Det kan jo måles på mange måter annet enn gjennom promille.

Deretter:

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når...

(min utheving)

Enkelte klarer å opptre vanlig med 1 eller mer i promille, og derfor har de lagt til at det uansett er forbudt å ha mer enn 0,8.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Politimannen har helt rett han; det er forbudt å føre en båt hvis du samtidig drikker alkohol. Da er det nemlig ingen tvil om at du er påvirket og politiet kan bøtelegge deg. Hvis de derimot stopper deg kun for å ta en promillekontroll vil de vanligvis ikke gi deg bot hvis du har under 0,8 men vær oppmerksom på at du kan bli straffet med lavere promille også hvis de mener at du alikevell er uskikket til å føre båten. Dette skjer selvsagt svært sjelden men loven sier klart at du ikke kan føre en båt hvis du er påvirket. Det eneste den sier om 0,8 er at hvis du har over det regnes du alltid som påvirket.

Er det virkelig så mange idioter her inne som tror at det er lov å kjøre med 0.8 i promille? tror dere også at det er lov å kjøre bil med 0.2 da eller?

Det er IKKE lov å kjøre hverken bil eller båt med alkohol i blodet, men man blir ikke straffet før man er over disse grensene

Vel, ihvertfall en. Undertegnede

Vi lever i et samfund hvor vi styres av lover og regler. og i tillegg har vi en masse plikter (vikeplikt f.eks). Vi har også helt klare definisjoner på når det forbudte er forbudt.

Jeg kommer i farten ikke på noen lov eller regel som sier at noe er uttrykeklig tillatt.

Det må tolkes slik at det som at det kun er det som ikke er forbudt som er tillatt.

Min fortolkning er da at ikke er forbudt å seile - kjøre båt med mindre enn 0.8 0/00, fordi man da ikke er påvirket av alkohol (sett med jussens øyne.)

Tror ikke problemet er promillegrensen på 0,8. Selv om jeg for min egen del ikke liker tanken på at de som kommer susende i 50 knop kanskje har 0,8 i promille. Eller for den saks skyld mye mer!

Problemet er heller at det ikke blir håndhevet. Kun i sjeldne tilfeller (og som oftest ved uhell) blir det foretatt promilletester på sjøen.

Alkohol og båtkjøring hører ikke sammen.

Redigert av Los Endos (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...