Jump to content

Nulltoleranse for alkohol til sjøs?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Jeg har ennå det første rundskrivet som kom da promillegrensen til sjøss ble vedtatt. Der står det ordrett "at det er innført en fast promillegrense på 0,8". En vittig venn av meg lurte da på om man kunne bli straffet hvis man var edru...

Fiskebaat tolkninger er ikke alltid korekkte. :eek: Loven, såvidt meg bekjent da, sier ikke noe om hvorhvidt det er tillatt å nyte alkohol eller ei. Den sier vel heller noe om hvor mye promille Småbåtføreren kan ha før politiet blir iltre.

Nei , de er nok ikke alltid korekkte , men ser att det er en del som er litt missunelig og provosert på hvor optimalt nært jeg ofte er.:yesnod:

Synes det er littt rart at om nå tørsten blir litt for stor og ølet litt for godt :drink: når jeg med nin 30 fots båt med opptil 12 knops fart :flag: ikke gjør noe straffbart før etter jeg har ankret opp og går over i lettbåten som er registrert som fritidsbåt og som har en 3 hk påhengesmotor som jeg kjører till land med, det er straffbar det. :smash:

Som jeg tolker det så har man ikke lov til å kjøre en båt i påvirket tilstand. Man anses alltid (udiskutabelt) å være påvirket med en konsentrasjon på mere enn 0,8 hvilket betyr at man kan anses som påvirket med mindre, men ikke nødvendigvis. Her kommer det inn et skjønn som det vel er påtalemyndighetene og eventuelt i siste instans domstolene som må avgjøre.

Dette betyr etter min mening at man kan kjøre båt med f.eks 0,5 promille forutsatt at man ikke er påvirket!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

hei.

Om det er en grense på 0,8 så betyr det at dersom man har0,8 eller mer kjører man ulovligt.

Tro meg at om man bare har 0,3 så SLIPPER man unna ved en evt skade?.

Den grensa på 0,8 er en grense for apsolutt å ikke ha lov å føre/forsøke føre båten.

Der er helt klart at promille liten eller høy ikke har noe med å føre båt.

Er man påvirket og detter i vannet er sjangsen for å dø MYE større, så den sjangsen tar ikke jeg.

Prøv åringe forsikringen etter en ulykke hvor man det foreligger en promilletest på 0,3 å hør hva de sier til erstattning.

Er du eier/ reder av båt og fører er berust er du selv annsvarlig,(selv om du er hjemme) nok et argument som sier at båt og promille ikke hører sammen.

Det sier nok også hvor streng myndighetene/ forsikringsselskapene er og kan være.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Nå har jeg fått med meg 0.8 grensen, men er det som til lands, gjelder den kun motorisert ferdsel til sjøs? Kan en ro, padle, eller for den saks skyld, seile med en 40 fots seilbåt inni solnedgangen med 0.9?

Ser ut som Fiskebat har svart på det med seilbåten (maks 4.5m, var det det?), men jeg lurer også litt på robåt/kano e.l. Uansett klarer jeg ikke helt å se de helt store farene med å kjøre ei tresnekke i 4 knop innaskjærs etter et par pils. Greit å ha regelen der som en pekepinn kanskje, men jeg ville blitt oppgitt om politiet brukte ressurser på å bøtelegge folk i en slik sitiuasjon. Forutsett at de kjører pent å greit, uten å hoie, skrike , tute og pisse over ripa selvfølgelig..

mvh Astor :cheers: som mer enn gjerne tar en øl når trossa er festet til brygga.

Enig!

Forøvrig har jeg det slik at det å manøvrere båten (i mitt tilfelle stort sett å seile), er en rus i seg selv. Derfor kan den rusen alkoholen medfører vente til senere når jeg ligger for anker og tenker igjennom dagens seilas. :seeya:

Redigert av Gielas (see edit history)

--

Jon

mvh Astor :cheers: som mer enn gjerne tar en øl når trossa er festet til brygga.

Jeg ligger også på den linjen

Når båten er fortøyd til gjestegrygga hvor en nå enn er, så er det OK med en iskald :drink: eller flere hvorpå det sosiale med de andre :cheers: som er /ligger der også pleies.

På sjøen derimot (ofte med andre i båten) synes jeg at føreren (I dette tilfellet meg), skal ha kontroll til enhver tid.

Om noe (mann overbord :sailing: , brann, andre som trenger hjelp) vet jeg at jeg er i stand til å gjøre mitt for å hjelpe og håper at andre båtførere ville gjøre det samme for meg og ikke minst være i stand til det.

Det er jo min persolige mening da...

I tillegg kommer jo det som er sakt mhht forsikringer etc...

Ha en fin båttur :fishing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Men er det ikke slik på bil?:

Man må ha under 0,2 i promille og man har ikke lov å nyte alkohol under kjøring

Og på båt:

Under 0,8 og man har lov å nyte alkohol under kjøring...

er dette riktig forstått? :confused:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Tar meg stort sett en lettøl i ny og ne under fart, så for meg er ikke dette så viktig. Men når det gjelder liv, død og ulykker på sjøen skulle jeg likt å se dokumentasjon av overhyppigheten ved promiller rundt 0,3-0,5 sammenliknet med stein edru folk. Tror ikke det finnes GOD dokumentasjon på noen sammenheng. Det samme gjelder vistnok bilulykker.

Det samme gjelder vistnok bilulykker.

Det er helt rett. Det er så vidt meg bekjent ingen seriøse forskningsrapporter som viser at 0.5 har høyere ulykkesrisiko enn 0.2. Dersom jeg tar feil, ber jeg om dokumentasjon på dette, ikke den vanlige synsingen.

En pils i båten dreper ingen og er heller ikke forbudt, husk det kjære venner.

Alkohol i båten under fart utsetter både deg og andre for fare. Da er det egoistisk å drikke bare "fordi det er godt".

Denne påstanden synes jeg er vrøvl. Den er intolerant, og den er i de aller fleste tilfelle feil.

Men bevares, seilaren har rett til å freme sin mening, akkurat som jeg har rett til å komentere den.

Da må eg si meg enig med seileren. Risikoen er mindre på sjøen, men i bil er dette en kjent risiko med fleire eksempel.

Det er skikkelig dårlig gjort å ta livet av andre i trafikken fordi en måtte ha seg litt øl. Det samme gjelder i båt, hva om det begynner å brenne og siden du er litt brisen snubler du og slår hodet, og noen brenner inne. Kjedelig å vite i ettertid at det kunne vært unngått hvis du hadde droppet den velte ølen.

Nå er det noen som argumenterer med at 0.5 gir ingen skade, men korleis veit du at 0.5 er nok for deg, har alle dere med dere alkometer? Det tryggeste er nok å la være.

Ta drammen når en ligger trygt fortøyd til kai med 6 fortøyninger(alltid fortøye for orkan).

Redigert av truls8 (see edit history)

Her var det i alle fall mye synsing :eek:

Jeg er så lei slike meninger/synsinger som kommer frem her.

Kan noen være så snill å vise oss en ulykke som er forårsaket fordi noen hadde promille på 0,8 eller mindre.

Inntil da vil jeg ikke høre mer om hvor farlig dette er.

Konsentrer dere heller om de som trosser denne loven og kjører/seiler/går med båt i futa drill tilstand.

Det er eventuelt de som ødelegger for oss andre.

Jeg skal også se det forsikringsselskapet som nekter meg en erstatning fordi jeg hadde 0,7 i promille når det i norske lover står maks grense på 0,8

Tror det er noen som blander litt med enkelte stater i USA her.

Der er/var det slik at du er fri til å drikke hva du vil omtrent men skjer det noe er du ansvarlig selv.

Og da snakker vi om bil også. Og nei jeg har ingen kilde å vise til for dette er noe jeg har blitt fortalt for mange år siden

Ellers vil jeg si at bil og båt har ofte ratt og motor.

Der stopper likhetene :smash:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

...Han sa: "Skal du kjøre båt skal (ikke bør) du ikke drikke alkohol.

Siden vi har et lovverk, som sier noe annet, kan da en poilitimann i uniform uttale seg i strid med lovverket?

Spørsmål: Er det politimannen du vil henge ut, eller er det alkoholen?

Er glad i en dram/øl, men ikke på sjøen.

Hvorfor MÅ alkoholen være med ombord?

Kan vi ikke hygge oss uten?

Jeg bare spør...

Det ser ut som om at det skal kjempes for å beholde en ny" frihet"; Og da er diskusjonen igang!

Tidligere var det motstand mot fartsbegrensinger. Så sertefikat-krav. Nå alkohol. What´s next??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Denne påstanden synes jeg er vrøvl. Den er intolerant, og den er i de aller fleste tilfelle feil.

Men de få gangene det ikke er feil da, og det skjer en ulykke pga alkohol. Da er det helt greit?

Da jeg var 10 år opplevde jeg en dødsulykke like ved hytta, der føreren av båten hadde drukket alkohol. Han kom uskadet fra det, men en av passasjerene døde. Det gjorde inntrykk på en 10 åring, og derfor har jeg ganske klare meninger når det gjelder alkohol og bil/båtkjøring fremdeles.

Kan noen være så snill å vise oss en ulykke som er forårsaket fordi noen hadde promille på 0,8 eller mindre.

Inntil da vil jeg ikke høre mer om hvor farlig dette er.

Det handler om prinsipper :smash:

http://www.dnt.no/

:cheers: (Sitronbrus)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Da jeg var 10 år opplevde jeg en dødsulykke like ved hytta, der føreren av båten hadde drukket alkohol. Han kom uskadet fra det, men en av passasjerene døde. Det gjorde inntrykk på en 10 åring, og derfor har jeg ganske klare meninger når det gjelder alkohol og bil/båtkjøring fremdeles.
Det forstår jeg veldig godt og det var nok en forferdelig opplevelse for ham også og alle andre involverte...

Hvor mye promille hadde han tror du?

Det handler om prinsipper :smash:
Nei :nono: Ikke når man skal bestemme hva andre ikke skal gjøre.

http://www.dnt.no/

:cheers: (Sitronbrus)
:cheers: Coca cola :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Spørsmål: Er det politimannen du vil henge ut, eller er det alkoholen?

Er glad i en dram/øl, men ikke på sjøen.

Hvorfor MÅ alkoholen være med ombord?

Kan vi ikke hygge oss uten?

Jeg bare spør...

Det ser ut som om at det skal kjempes for å beholde en ny" frihet"; Og da er diskusjonen igang!

Tidligere var det motstand mot fartsbegrensinger. Så sertefikat-krav. Nå alkohol. What´s next??

Missliker du frihet ?

Jeg bare spør...

Hva er poenget her, at de som er overstadig beruset og kjører villman skal stoppes, eller at de som tar en øl eller to i båten skal slutte med det? -Håper det er det første, og hva hjelper da et lavere promilletall i loveteksten ?

Kim

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...