Jump to content

Nulltoleranse for alkohol til sjøs?

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Den trenger i alle fall ikke å bli strengere

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

For min del må eg inrømma at båt og øl stort sett høyrer saman.

Har festa mykje og vert mykje full i båt tidlegare, men har slutta med dette då eg vaks til meg vet.

Fortsatt tar eg gjerne ein kald pils og litt fleire når me tokkar på fjorden og kosar oss, men ikkje fyll lenger. Dette ser ikkje eg problemet med. No går båten min seint, eg reiser ikkje langt, fjorden er lite traffikert og oversiktleg og det er berre snakk om finværsturar.

Dersom alkohol ikkje høyrer heime i bårt fordi ein kan verta ute av stand til å redda nokon, høyrer ikkje alkohol heima nokon plass.

En artig tråd dette her. At enkelte kobler 1 øl og båtfylla sammen blir litt dumt. Man kan ikke si at alkohol og båt ikke hører sammen for dette bidrar og øker ulykkesrisikoen. De som blir hentet fra bunnen med smekken oppe, de som knuser båten sin i land har ikke drukket 1 øl men gjerne 10 øl. Slutt å blande kortene.

Synes heller diskusjonen burde rettes mer mot alkoholgrensa 0,8 om den burde settes ned fremfor å skrike at alkohol ikke hører hjemme i båt. Og til dere som mener nulltoleranse mot alkohol og båt synes jeg er bra, men sakelige meninger er da ikke dumt. Blir jo spennende å se da om grensa skulle bli satt ned til 0,2 på de stakkars som blir tatt for fyllekjøring på sjøen når de seiler hjem dagen derpå ... Lurer på hvilke konsekvenser båtføreren får med promille grense på 0,25 av dommeren da :smash:

Spørsmål: Er det politimannen du vil henge ut, eller er det alkoholen?

Ikke henge ut, men stille spørsmål om han kan uttale seg slik han gjør!

Er glad i en dram/øl, men ikke på sjøen.

Hvorfor MÅ alkoholen være med ombord?

Ingenting MÅ. Men for meg hører den til den friheten ved båtlivet som jeg vokste opp med. Dessuten så smaker en pils godt ombord, selv om jeg oftere og oftere drikker Munk eller Claus underveis.

Kan vi ikke hygge oss uten?

Jeg bare spør...

Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal svare - annet enn: "Selvfølgelig men hvorfor eleminere en del av hyggen?"

Det ser ut som om at det skal kjempes for å beholde en ny" frihet"; Og da er diskusjonen igang!

Tidligere var det motstand mot fartsbegrensinger. Så sertefikat-krav. Nå alkohol. What´s next??

Marwin - Dette er bare sprøyt. Mangler relevans. Grepet ut av luften. Si meg - er du i ferd med å slippe opp for argumenter?

Jeg tar meg en øl eller 2 når jeg er ute å seiler men har aldri promille over 0,8 når jeg fører båten. Og sammenligne snekkefart/turseiling i godt vær med biltrafikk blir helt søkt etter min mening. Bilkjøring krever 100% konsentrasjon, det samme kan vel ikke sies om en snekketur i skjærgården. Vet jo at de hurtiggående båtene har de samme reglene men det er alikevel langt fra biltrafikken hvor biler møter hverandre i 100km/t kun en snau halvmeter fra hverandre.

Forøverig ble det ingen nedgang i bilulykker etter at grensen på veien gikk ned fra 0,5 til 0,2. Og grunnen til det er jo selvsagt at det er de som er beruset som er problemet og da snakker vi om promille på rundt 1,0 og oppover.

Loven klarer ikke å lage skiller mellom trafikantene og om en fører en 40 fots båt i 40 knop i traffikert farvann passer det dårlig med duft av øl men hvor mange pils som henger på slep etter sjekta som tøffer av gårde med 5-6 knop utenom traffikkleden bør vell ingen blande seg borti.

Diskusjonen er vell om politiet utalte seg rikktig.

Vell vell, det er vist lov å drikke alkohol og kjøre båt hvis det ikke virker sløvende eller har evne nedsettende virkning.

Det må vell bety att utalelsen var feilaktig slik den ble fremført.

Forøverig ble det ingen nedgang i bilulykker etter at grensen på veien gikk ned fra 0,5 til 0,2. Og grunnen til det er jo selvsagt at det er de som er beruset som er problemet og da snakker vi om promille på rundt 1,0 og oppover.

Det er dette jeg mener er hele poenget. Dersom det kan vises til ulykkesstatistikk der medvirkende årsak til ulykken var at båtfører hadde promille på mellom 0.2 og 0.8, ja da synes jeg at denne diskusjonen er helt på sin plass.

Inntil slik statistikk foreligger (jeg tviler på om det noensinne vil foreligge slik statistikk), synes jeg politiet bør bruke sine meget begrensede ressurser på å stoppe dem som kjører på land i stor fart, med promille som mange ganger er høyere enn 2.0. Det er vel ingen som i ramme alvor mener at det er en fornuftig utnyttelse av politiets ressurser å foreta promilletester av snekkeførere som kanskje har tatt seg en pils eller 2 ??

Og lover som ikke blir håndhevet fører bare til at menigmanns respekt for lovverket generelt svekkes.

Beklager at jeg blir direkte i dette innlegget...

Missliker du frihet ?

Jeg bare spør...

Nope.

Ser ikke sammenhengen mellom FRIHET og alkohol.

Sorry.

...For min del må eg inrømma at båt og øl stort sett høyrer saman.

I så fall, vaks eg upp på ein annan planet! :blush:

... Men for meg hører den til den friheten ved båtlivet som jeg vokste opp med.

Uupps... flere med den oppveksten? Eller er det jeg som vokste opp "i utmarka"?? :confused:

..Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal svare - annet enn: "Selvfølgelig men hvorfor eleminere en del av hyggen?"

Jepp, liker en pils ++ i lystig lag, men ikke ombord! Kanskje er det jeg som er sær??

...Marwin - Dette er bare sprøyt. Mangler relevans. Grepet ut av luften. Si meg - er du i ferd med å slippe opp for argumenter?

Sorry; JEG synes ikke dette er sprøyt eller mangler "relevans". Ikke er det grepet ut av luften heller. Det MÅ være lov til å ytre sitt syn uten å bli tillagt å være på kant med ALLE, selv om DU er uenig, eller? :rolleyes:

Bakgrunn? Tja... Det er hevet over tvil at alkohol sløver sansene, ikke sant? Så hvorfor sløve opplevelsen av båt og sjø, natur og frihet med ALKOHOL??

I tillegg BLIR reaksjonsevnen nedsatt. Greit at DET kanskje ikke betyr så mye i snekka i 4-5 knop bestandig, men ved høyere fart KAN det bety mye.

Håper at svarene ikke indikerer at jeg er gått tom for argumenter, som tillegger meg.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Synes det er littt rart at om nå tørsten blir litt for stor og ølet litt for godt :drink: når jeg med nin 30 fots båt med opptil 12 knops fart :flag: ikke gjør noe straffbart før etter jeg har ankret opp og går over i lettbåten som er registrert som fritidsbåt og som har en 3 hk påhengesmotor som jeg kjører till land med, det er straffbar det. :smash:

Tipper du referer til 1.5 grensen som vel er IMO`s grense for sjøkapteiner/styrmenn.

Men det at den 30 fots "yrkesbåten" din er registrert som fiskebåt, betyr ikke at du kan farte rundt med inntil 1.5 i promille i norske farvann. Norske regler gjelder alle fartøyer i norske farvann, de kan ikke frata deg sertifikatet så vidt jeg vet, men du kan nektes å føre fartøyet så lenge su er i norsk farvann. Pluss boten selvsagt.

Vi har da en rekke lystbåter som er sertifikats pliktige, og de kan heller ikke regne med noen særgrense på 1.5!

I så fall, vaks eg upp på ein annan planet!

Uupps... flere med den oppveksten?  

Ja, jeg har nok samme oppvekst.

Jepp, liker en pils ++ i lystig lag, men ikke ombord! Kanskje er det jeg som er sær??

Ja, i mine øyne er du (i likhet med mange andre her) litt sær.

Men det er sikkert jeg også i dine øyne. Forskjellen er at jeg ikke engasjerer meg i lange debatter for å framsette synspunkter om hvor dumt jeg synes at ditt forhold til alkohol og båtliv er. 

Den prektigheten, moralismen og selvforherligelsen som preger de fleste innleggene i denne tråden, og det enorme, særnorske ønsket om å blande seg inn i andres private omgang med næringsmiddelet alkohol, finner jeg påtakelig og frastøtende. Og det til tross for at tråden hittil er spart for forumets mest snusfornuftige synser fra PG.

Norge er et land full av moralister. Jeg tror jeg emigrerer snart. 

Jeg har forstått det slik at det ikke er lov til å føre noe fartøy i heletatt når en er påvirkrt av alkohol.

De promille grensene som det hele tiden her refereres til er når megden :drink: blir straffbar uten å ha hvert borti noe uhell. :sailing:

Ved uhell når en er påvirket av alkohol så vil det nok bli gitt straff selv om promillen ikke var over straffegrensen som gjelder ved eventuell promilekontroll :cool: hvis det kan synliggjøres at uhellet helt eller delevis skyldes bruk av alkohol.:smash:

Hvis det er tydelig årsakssammenheng mellom ulykken og alkoholbruken (man anses som påvirket ved klinisk undersøkelse) så tror jeg man får et problem selv om man er under den "lovlige " grensen på 0,8. Har mere enn 0,8 så har man alltid et problem!

Dette betyr at man kan anses som påvirket, og dermed uskikket, til å føre en båt også med en lavere promille enn 0,8. Det er ikke noe absolutt forbud mot å føre en båt med alkohol i blodet.

En pils i snekka på en godværsdag mellom skjærene tviler jeg på er noe problem, men skal man krysse åpent hav i litt rufsete vær så er nok alkohol det siste jeg hadde tenkt på. Tror kanskje man ikke skal være for kategorisk hverken den ene eller andre veien for de fleste (nei, ikke alle!) er nok i stand til å vurdere dette selv i rimelig grad, og som kjent er det faktisk meget få ulykker til sjøs, gudskjelov!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

50 m fra land : 0,0

100 m fra land : 0,2

150 m fra land : 0,5

300 m fra land : 0,8 (og septiktømming)

midtveis i atlanteren : ?,? (2 dagers avstand, eller mer, til nærmeste fartøy. Nasa's Challenger II eller Atlantis er nesten nærmere)

1 knop : 0,8

5 knop : 0,5

10 knop : 0,2

20+ knop : 0,0

?

Kjøring mens man er påvirket av allergimedisin ?

Kjøring mens man er forkjølet ? Meslinger ? Nedsatt allmentilstand (i hvilken grad ?)

Loven sier enn så lenge 0,8. Jeg kjører båt med 0,8 i promille bedre enn mange som har 0,0! Garantert !

(redigert Atlanteren, da det er internasjonalt farvann. Ble bare litt ivrig ;-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
...Ja, i mine øyne er du (i likhet med mange andre her) litt sær.

Sær, fordi jeg ytrer min mening om alkohol og båt? Okay. Greit det. (Men jeg forteller ikke andre hva DE skal gjøre. Så da så!)

...Men det er sikkert jeg også i dine øyne.

Nope. Langt i fra! Synes det er greit å se hva andre mener. :yesnod:

Vil ha meg frabedt å bli karrakterisert som "prektig, moralist, selvforherliger" osv. Skjønner at noen føler seg støtt, når de betegner alkohol som NÆRINGSmiddel (det er da vitterlig et NYTELSESmiddel. Ikke?). Men "FRASTØTENDE"??

Hvor avhengige de ER av stoffet i båtsammenheng, gir jeg også BÆNG i, så lenge de ikke "kjører" på en måte som ulemper andre!

For DAahh er det ikke "privat" lengre!

Hint: Ikke emigrer til PG da, for da kan det hende at du blir "en knott" kortere! :lol:

Alkohol i båten under fart utsetter både deg og andre for fare.

Ikke hvis man unngår følgende to situasjoner:

- enhver frittflytende væske vil påvirke stabilteten (jfr Estonia ulykken), også alkohol

- alkohol i ren form(96%) som ikke er lagret i dertil egnet konteiner vil representere en alvorlig brannfare

:sailing::wink:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Nope.

Ser ikke sammenhengen mellom FRIHET og alkohol.

Sorry.

Marvin, det er du som innfører begrepet "frihet" i diskusjonen så da regner jeg med at du ser sammenhengen. Klart det er en sammenheng, retten til å kunne ta en øl er selvfølgelig en frihet, det krever et vist ansvar av oss å forvalte den friheten. At du evt ikke syns denne friheten er viktig det må jeg akseptere, men jeg syns det og vil da også argumentere for å få beholde den.

Kim

Sær, fordi jeg ytrer min mening om alkohol og båt?

Jeg har ikke for vane og omtale folk for sære, med mindre jeg blir spurt av dem selv. Slik som her:

Og igjen: Ja, en slik "no alcohol zone" knyttet til båt, er i mine øyne sært. Jeg har i hele mitt båtliv vært vant til å nyte næringsmiddel som inneholder alkohol mens jeg er om bord i båter, både under fart og under land. Men som sagt, her er vi nok på to forskjellige planeter, og jeg har full forståelse for at dere som holder til på den andre planeten synes at vi på vår planet er litt sære.

Skjønner at noen føler seg støtt, når de betegner alkohol som NÆRINGSmiddel (det er da vitterlig et NYTELSESmiddel. Ikke?).

Ja - her er vi sikkert ganske nær uenighetens kjerne. I sivilserte land (for eksempel California, Australia, Frankrike, Portugal, Spania, Tyskland, Danmark m.m.m) er alkoholholdig drikke ansett først og fremst som et næringsmiddel. Det er mer normalt å drikke slikt til maten, enn å drikke vann eller melk. Slik er det bare, og jeg kan ikke FATTE at noen her føler seg støtt av dette faktum.

Hvor avhengige de ER av stoffet i båtsammenheng, gir jeg også BÆNG i

Det har ikke falt deg inn, Marwin, at andre kanskje gir minst like mye BÆNG i ditt noe mer nøkterne valg av væsketilførsel når du er om bord i båt? Og også at når du allikevel velger å bruke mange ord her på å markesføre dine drikkevaner (eller mangel på sådanne), ja så kan du bli oppfattet som både moralist og selvforherligende? Jeg har nå notert at du allikevel ikke har slike tendenser, så jeg ber om unnskyldning dersom du følte deg truffet av mitt hjertesukk.

Hint: Ikke emigrer til PG da, for da kan det hende at du blir "en knott" kortere!  

Håper ikke at det var ment som en trussel...

...Marvin, det er du som innfører begrepet "frihet" i diskusjonen så da regner jeg med at du ser sammenhengen. Klart det er en sammenheng, retten til å kunne ta en øl er selvfølgelig en frihet, det krever et vist ansvar av oss å forvalte den friheten. At du evt ikke syns denne friheten er viktig det må jeg akseptere, men jeg syns det og vil da også argumentere for å få beholde den.

Trøste å bære. HER var det mange ømme tær som i vannvare ble "betrådd" :lol: :lol:

Du kan jo starte med å stave navnet mitt rett : :rolleyes:

For all del: Drikk hvor du vil, så mye du vil osv. Det er ikke MIN mening å fordømme andres "frihet"; Det får andre ta seg av (politi, patolog, sjørett el.l.).

Jeg ville bare rette søkelyset mot den "inngrodde" vane enkelte beskriver, med at alkohol OG båt liksom hører sammen. I DEN sammenhangen er jeg kanskje på en annen planet.

Men jeg TROR ikke at jeg er alene der :rolleyes:

...Håper ikke at det var ment som en trussel...

Ikke fra meg, men tror ikke "lakengutta" ser like liberalt på alkohol-nytelsen som meg. :smash::nonod::rolleyes:

Uenighet? Jess: Ser ikke for meg at alkohol er næringsmiddel i de siviliserte landa du ramser opp. Ikke ser du mange berusede personer der heller (med få unntak).

Kan det ha noe med drikkeKULTUR å gjøre tro? :rolleyes:

:cheers:

Redigert av Marwin (see edit history)

Trøste å bære. HER var det mange ømme tær som i vannvare ble "betrådd" :lol: :lol:

Du kan jo starte med å stave navnet mitt rett : :rolleyes:

For all del: Drikk hvor du vil, så mye du vil osv. Det er ikke MIN mening å fordømme andres "frihet"; Det får andre ta seg av (polis, patolog, sjørett el.l.).

Beklager skrivefeilen

Hva er det som er så vanskelig med å stå for det du selv skrev, her er sitat:

"Det ser ut som om at det skal kjempes for å beholde en ny" frihet"; Og da er diskusjonen igang!

Tidligere var det motstand mot fartsbegrensinger. Så sertefikat-krav. Nå alkohol. What´s next??"

Der står det at du syns det er rart at det kjempes for å beholde de frihetene vi har og lurer på hva er det neste vi liksom skal gidde å kjempe for.

Det syns jeg er en merkelig holdning, så jeg spør deg om du er i mot frihet

Hva dette har med ømme tær, patolger, svensk politi og evt norsk sjørett å gjøre skjønner ikke jeg

Tror heller ikke videreføring av det vil gi denne tråden noe mer

Kim

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...